Настоящата статия представя резултатите от педагогически експеримент, проведен в 7.клас, с цел повишаване на практическите умения на учениците по Химия чрез STEM подход. Експериментът включва разработване и прилагане на иновативен модел на обучение по темите „Метали и техни съединения“ и „Неметали и техни съединения“. Чрез използването на лабораторни опити, междупредметни връзки и активни ученически дейности се наблюдава повишаване на успеваемостта и мотивацията.
Увод
STEM подходът (Science, Technology, Engineering, Mathematics) предлага съвременен и ефективен модел за преподаване на природни науки, включително Химия. В основата му стои интегрирането на теоретични знания с практическа дейност, което развива критическото мислене, уменията за решаване на проблеми и научното любопитство у учениците. Изследването, представено в тази статия, цели да оцени ефекта от прилагането на STEM модел при изучаването на темите „Метали и техни съединения“ и „Неметали и техни съединения“.
Методология на изследването
Експериментът обхвана 25 ученици от 7.клас. Проведени бяха два теста:
- Тест №1 (входно ниво) – по тема „Алкални метали и техни съединения“
- Тест №2 (изходно ниво) – по тема „Халогени и техни съединения“
Резултати от педагогическия експеримент
Метали. Натрий и негови съединения
Тест – 7.клас
Име:………………………………………………….. клас:………………. №………….
Прочетете внимателно задачите от 1. до 14. и оградете буквата пред правилния отговор.
1. Коя комбинация от физични свойства се отнася за простото вещество натрий?
А) има метален блясък, провежда електричен ток, може да се реже с нож;
Б) има метален блясък, провежда електричен ток, крехко е и при удар лесно се
троши;
В) не провежда топлина и електричен ток, не се разтваря във вода;
Г) има остър мирис, добре се разтваря във вода, не провежда електричен ток.
2. В кой ред са изброени вярно химични взаимодействия, характерни за простото вещество натрий?
А) Взаимодейства с хлор, водород и калий;
Б) Взаимодейства с кислород, сяра и вода;
В) Взаимодейства с натриева основа, водород и кислород;
Г) Взаимодейства със солна киселина, динатриев оксид и вода.
3. С кое уравнение е изразен процес неутрализация?
А) NaOH + HCl → NaCl + H2O В) Na2O + CO2 → Na2CO3
Б) 2Na + 2H2O → 2NaOH + H2 Г) К2O + 2HCl → 2КCl + H2O
4. Реакция химично заместване е записана с уравнение:
А) 2Na + Cl2 → 2NaCl В) CsOH → Cs+ + OH–
Б) 4Li +O2 → 2Li2O Г) 2K + HCl → 2KCl + H2↑
5. Кое свойство НЕ е характерно за алкалните основи?
А) взаимодействие с киселини; В) взаимодействие с други основи;
Б) дисоциация; Г) взаимодействие с СО2.
6. В кой ред са записани съответно формулите на калцинирана сода и на сода
каустик?
А) Na2CO3, КOH В) NaHCO3, K2CO3
Б) Na2CO3, KCl Г) Na2CO3, NaOH
7. Кое твърдение най-вярно отразява въздействието на натриевия хлорид върху човешкия организъм?
А) Не оказва вредно въздействие, независимо от количеството му;
Б) Уврежда зрението, бъбреците и сърцето, когато се използва в количества над
допустимите;
В) Дори и в най-малки количества е вреден;
Г) Предизвиква зависимост, когато се използва в количества над допустимите.
8. Кое от дадените вещества има следните свойства: взаимодейства с вода, с
въглероден диоксид и с киселини?
А) K2O В) K2S
Б) KCl Г) KOH
9. По кое свойство могат да се разпознаят водни разтвори на NaOH и на Ca(OH)2?
А) взаимодействие със солна киселина;
Б) промяна на цвета на фенолфталеин;
В) взаимодействие с въглероден диоксид;
Г) промяна на цвета на лакмус.
10. В кой ред веществата са дадени в последователността: основен оксид, метал, основа, неметал?
А) K2O, NaCl, Cl2, Cs В) CO2, S, CsOH, Li
Б) Na2O, Rb, KOH, Cl2 Г) Li2O, Na, HCl, S
11. За химичните съединения А и Б е известно, че оцветяват пламъка на спиртна лампа съответно във виолетово и в жълто. Кои са тези съединения?
А) RbCl, KCl В) KCl, CsCl
Б) LiCl, NaCl Г)KCl, NaCl
12. При коя двойка алкални метали е означено правилно сравнението на тяхната химична активност?
А) K > Na В) K > Rb
Б) Li > Na Г) Na > Cs
13. Дадено е следното непълно химично уравнение: А + СО2 → Б + Н2О.
Неизвестните вещества А и Б в него са съответно:
А) 2Na, NaOH В) 2NaOH, Na2CO3
Б) NaOH, NaCl Г) Na2O, Na2CO3
14. Въз основа на реакцията 2Na2O2 + 2CO2 → 2Na2CO3 + O2↑, натриевият пероксид Na2O2 се използва за:
А) торене на почвата;
Б) обогатяване на въздуха с кислород в затворени пространства;
В) направата на фойерверки;
Г) получаване на сапун.
Напишете решенията на задачи 15. и 16.
15. KCl е вещество с важно практическо приложение. Предложете четири начина за неговото получаване. Подкрепете предложенията си с химични уравнения.
16. Дадени са следните вещества: Li2O, H2O, HCl, LiOH, LiCl, CO2, H2SO4.
А) Между кои от веществата може да протече процес неутрализация? Изразете възможните реакции с химични уравнения.
Б) Запишете наименованията на продуктите на реакциите.
Диаграма, която представя относителната честота от тест №1
След прилагането на иновационната методика чрез STEM подхода се проведе Тест №2. Учениците показаха повишени резултати. Значителна част от тях преминаха от оценки 3 към 4 и 5. Анализът показа увеличение на отличните оценки с 16%.
Изводи
Прилагането на STEM модел в учебния процес води до:
- Повишаване на интереса и мотивацията на учениците;
- По-добро усвояване на понятия чрез лабораторна и проектна дейност;
- Повишена успеваемост и резултати от тестове;
- Активно участие и самостоятелно търсене на решения;
- По-добро разбиране на връзките между Химията и други науки (Физика, Биология, технологиите).
-
- Димитрова, Н. Статистически методи в педагогическите изследвания(лекционен курс). 2025.
- Сотиров, Г. и кол. Химия и опазване на околната среда за 7.клас. Булвест 2000, 2021.
- Национална STEM платформа, МОН – https://stemmon.bg
- Учебна програма по химия за 7.клас. МОН, 2021.
- Красимира Паунова