Представят се резултатите от изследване, насочено към развитие на уменията за четене с разбиране при ученици със СОП. Целта е да се постигне подобряване на образователната практика и качеството на обучение на учениците, което е от съществено значение за тяхното бъдеще.
Представям резултати и анализ от работата ми с 12–14-годишни ученици със специални образователни потребности и тяхната работа с текстове за четене с разбиране. Диагностицирани са постиженията на учениците относно четивната им грамотност, степента на овладяване на знанията и уменията за работа с текстове за четене с разбиране.
Диагностичната процедура е проведена с 15 ученици от 5–7.клас през учебната 2023-2024 година.
При подбора на тестовете, които включват текстове за четене с разбиране, водещи са възможностите/ спецификите на учениците със специални образователни потребности. Често текстовете не отговарят на стандартните за съответния клас, в който са учениците. Използван е тест за определяне на входното равнище на учениците със СОП и тест, направен в края на същата учебна година.
Методите и инструментариумът на изследването са от категорията „статусна диагностика“. По този начин резултатите на учениците се съотнасят с целите на обучението и с определено учебно съдържание. Така може да се отговори на въпросите дали и в каква степен ученикът е постигнал образователните цели в конкретните дялове, доколко е усвоил предвидените знания и умения. Установяват се типичните грешки и пропуски на учениците с оглед използване на диференциран подход на работа с тях.
Етапите на диагностичното изследване са представени на Фиг. 1.
Фиг. 1.
При Тест 1 и Тест 2 максималният брой точки е 26. Използвана е следната скала за трансформиране на броя точки в оценка: до 7 т. – Слаб /2/; Среден /3/ – 8 т.-14 т.; Добър /4/ – 15 т.-19 т.; Много добър /5/ – 20 т.- 23 т.; Отличен /6/ – 24 т.-26 т.
Табл. 1. Резултати на учениците от Тест 1 /входно ниво/ и Тест 2 /изходно ниво/ за проверка на степента на овладяване на знанията и уменията за четене с разбиране
Фиг. 2. Резултати от Тест 1
Модата – най-често срещаната оценка от Тест 1, е „Добър 4“, постигната от 9 ученици. Медианата – оценката, разполовяващата редицата при 15 ученици – е „Много добър 5“. Ситуацията при Тест 2 е следната: модата – най-често срещаната оценка от Тест 2, е „Много добър 5“, постигната от 8 ученици. Медианата – оценката, разполовяващата редицата при 15 ученици – е „Отличен 6“.
Фиг. 3. Резултати от Тест 2 (относителен дял на оценките в %)
Обобщените резултати от тематичния контрол показват, че учениците имат добро до много добро ниво на четивна грамотност. В тематичния контрол са включени задачи с избираем отговор /80%/ – учениците могат да избират от четири опции и задачи със свободен отговор, за който извличат информация от текста /20%/.
Разбира се, оценяването на четивната грамотност, при това на ученици със специални образователни потребности, се влияе от редица фактори.
Голяма част от учениците, особено в първи и втори прогимназиален клас, се затрудняват да прилагат научените знания и да анализират и синтезират информация. За преодоляване на пропуските са необходими повече часове за дейности и/или задаване на домашни работи и проекти с дейности, образователни игри, които провокират, предизвикват, вдъхновяват учениците за работа.
За преодоляване и/или ограничаване на пропуските в моята практика аз обръщам особено внимание на заниманията по време на годината. Пример за това е следната ситуация на урочна дейност: В началото на урока насочвам вниманието на ученика към темата на текста за четене с разбиране. Обяснявам непознатата дума за ученика. Разказвам интересни истории (ако такива са налични). Предлагам работен лист, свързан с четивната грамотност. Както обикновено, съм избрала подходящ и интересен текст за всяко конкретно дете и неговите специфики. Представям фрагмент от практиката си, за да изобразя индивидуалния характер на всяко едно занятие, ученик, специфика, отношение, възможност.
Фиг. 4.
В заключение, системната работа с текстове за четене с разбиране е основен фактор за успешното справяне с тестове за четивна грамотност, различни задания – писмени и устни, разбиране и усвояване на учебен материал, както и доброто реализиране на младите хора в обществото. Тя осигурява стабилна основа от умения и стратегии, които учениците могат да приложат в различни ситуации, като се повишава тяхната ефективност и увереност.
- Атанаска Гърноева-Михайлова
97. СУ “Братя Миладинови” – гр. София