Образователната драма (educational drama) въвежда учениците в света на метафорите и алегориите, осигурява на учениците въображаемо пространство, специфични символи и ритуален език, създава условия за „трупане на опит и знания в една алтернативна реалност (въображаема ситуация), наситена с връзки, взаимоотношения, конфликти и разнообразни поведенчески модели. [3]
Важно предимство на драматизацията в образованието е нейната способност да ангажира учениците. Когато учениците се включат в създаването и изпълнението на сцени, драматизацията превръща ученето в забавно и интерактивно преживяване. Тя може да направи учебния материал по-достъпен и желан.
Драматизацията на литературно произведение е една от най-успешните приобщаващи практики, в която могат да вземат участие всички участници в обучението, независимо от образователните им потребности и нивото на знания. Това е не само иновативен метод на преподаване на литературно произведение, но и оказва въздействие върху съзнанието на децата и тяхната памет, защото е нов тип педагогическо взаимодействие, насочено към учениците.
Учениците от 6.Г клас се превъплътиха в образите на героите от романа „Под игото“, главата „Радини вълнения“ и пресъздадоха годишния изпит в девическото училище на Бяла черква. Те се докоснаха до духа на Възраждането и показаха силата на знанието като път към свободата. Справиха се отлично и получиха аплодисменти от публиката – родители, ученици, учители. Следващите занятия продължиха с викторина с въпроси, свързани с разпознаването на даден герой, направиха кратка характеристика на героите. Необходимостта от прилагането на тази технология по отношение на знанията беше именно усвояване на видовете характеристики на герой – пряка и косвена, а също така и усвояването на знания и умения за създаване на сбит преразказ.
В педагогическия експеримент участваха два шести класа общообразователни паралелки от 54. СУ „Иван Рилски”, гр. София. Единият клас изпълнява ролята на експериментална паралелка, при който се включва драма – методът при преподаване на литературно произведение, а другата паралелка е контролна, работи по традиционните методики и служи за сравняване на данните от педагогическия експеримент. При двата класа беше проведена самостоятелна работа в началото на срока за създаване на сбит преразказ върху изучавано литературно произведение. Изследването приключи с написването на нов сбит преразказ, на базата на който да се направи сравнение между постиженията на учениците, работили по експерименталната технология, и тези, продължили по класическата схема на преподаване.
Среден успех на 6.В клас – контролна паралелка – 4.16.
Среден успех на 6.Г клас – експериментална паралелка – 5.20.
Средният успех на експерименталната паралелка е с 1.04 по-висок от средния успех на контролната паралелка. Десет от учениците в паралелката, работила по възприемане на литературен текст чрез драматизация, получават отлични оценки, десет са оценени с много добри оценки и само петима получават добра оценка. В експерименталната паралелка 10 ученици са получили отлична оценка, а в контролната – само 5. В експерименталната паралелка няма слаби и средни оценки, а броят на оценките „Добър 4” е само 5; в контролната паралелка са допуснати 2 слаби оценки, като броят на средните оценки е 6, на „Добър 4“ – 8, на „Мн. добър“ – 4, на Отличните – само 5. В задачата за съставяне на текст в експерименталната паралелка 10 ученици са оценени с максимален брой точки, а в контролната – 5.
Резултатите от преразказа в експерименталната паралелка – 6.Г клас показват:
- Висока степен на усвоеност на знанията и уменията на учениците да създават сбит преразказ.
- Учениците са повишили в голяма степен знанията и уменията си за сбит преразказ.
- Съдържанието на преразказвания художествен текст се предава в сбит вид съобразно изискванията от голям брой ученици.
- Уменията за косвено предаване на пряката реч в текста и спазването на пунктуационните изисквания при преработването й, както и на изискванията за глаголното време при преразказ са развити отлично при експерименталната паралелка.
- Лексикалното съдържание на ученическите текстове се отличава с особено разнообразие. Липсват повторения и лексикални неточности.
- Задоволителни са резултатите при граматическата норма.
- Правописните и пунктуационните грешки в текстовете не са много.
- Графичното оформление на текста е с по-добри показатели. Усетът за начало на нов епизод при преразказ и неговото отделяне като нов абзац е развит добре.
Статистическа обработка на резултатите
Проверка на хипотезата
За проверка на хипотезата на иновационно-експерименталното изследване се формулират статистически хипотези. Те се отнасят или до вида, или до разпределението на случайните променливи и се проверяват на основата на данните от изследването. В статистиката се използват два вида статистически хипотези: нулева и алтернативна.
При всички тестове статистическите хипотези, които се проверяват, се формулират по еднотипен начин:
Нулева хипотеза Н0 – Не съществува статистически значима разлика (зависимост) между получените резултати за изследваните характеристики.
Алтернативна хипотеза На (Н1) – Между изследваните характеристики се наблюдава статистически значима разлика (зависимост) и тя се дължи на проверявания фактор.
Използвам Критерий на Уилкоксън за оценка на изменението в състоянието на даден показател за една и съща извадка изследвани лица (корелиращи се извадки) за определен период от време. Измерването може да се извърши като се ползва шестобалната система за оценка или се броят изпълнени операции или възпроизведени елементи от знание.
Целта е да се провери се дали след проведеното обучение качеството на изпълнение на дадена дейност се е подобрило. В таблица № 1 са определени ранговете.
Таблица № 1. Резултати от преразказите и определяне на разликата
-
Брой
Ученици1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
Входно
ниво2
3
5
4
6
4
6
2
5
4
3
6
5
6
5
4
4
3
3
6
4
4
3
4
3
Изходно ниво
4
4
5
5
6
5
6
4
5
5
5
6
6
6
6
5
5
5
5
6
6
6
4
6
4
Разлика
2
1
0
1
0
1
0
2
0
1
2
0
1
0
1
1
1
2
2
0
2
2
1
2
1
В Таблица № 2 са подредени резултатите на учениците според разликата.
Таблица № 2. Определяне на ранга на изследваните лица
Ученици |
3 |
5 |
7 |
9 |
12 |
14 |
20 |
2 |
4 |
6 |
10 |
13 |
|||||||||||
Разлика |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
|||||||||||
Номер в ранговия ред |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
|||||||||||
Ранг |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
4 |
12,5 |
12,5 |
12,5 |
12,5 |
12,5 |
|||||||||||
Ученици |
15 |
16 |
17 |
23 |
25 |
1 |
8 |
11 |
18 |
19 |
21 |
22 |
24 |
||||||||||
Разлика |
1 |
1 |
1 |
1 |
1 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
2 |
||||||||||
Номер в ранговия ред |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
||||||||||
Ранг |
12,5 |
12,5 |
12,5 |
12,5 |
12,5 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
21,5 |
В резултат на направените изчисления се стига до следния извод:
Отхвърля се нулевата хипотеза /Н0/ – Повишението на резултатите след обучението се дължи на случайни фактори, и се приема /На/, а именно, че повишението на резултатите на учениците от изследваната група се дължи на приложения модел за използване на драматизация при преподаване на литературни произведения в обучението по български език и литература.
Като разработва и апробира иновативно организирани уроци и използва иновативни похвати в процеса на обучение по български език и литература, учителят може успешно да мотивира учениците за по-добро усвояване на учебния материал, а именно:
– С използването на иновативни форми и уроци учениците се чувстват по-значими и развиват умения за работа в екип.
– Учениците повишават познавателната си активност и желанието си за учене, така се подобряват резултатите от обучението и възпитанието по български език и литература.
– Подобряват се междуличностните взаимоотношения.
– Развиват се практико-приложни знания и умения за превъплъщение в ролята на определен герой, което води до познаване на характеристиките на останалите герои в произведението.
– Осъществяват се междупредметни връзки.
– Усвояват се умения за самостоятелно учене и събиране на информация.
Тези факти показват по-добрата резултатност в усвояването на знания и умения за създаване на сбит преразказ при паралелката, в която се прилагат иновативни методи за работа – включване на драматизация при преподаване на литературно произведение.
-
[1] Василева, Р. Модел на училищна образователна драма, УИ „Св. Климент Охридски“, София, 2014.
[2] Василева, Р. Защо да обучаваме, играейки. – Педагогика. Година LXXXIV, кн. 7, 2012.
[3] Николова, М. Образователна драма: същност, особености и предизвикателства в началното училище. – В: Списание на Софийския университет за образователни изследвания. Брой 1, 2013, с. 76-87.
[4] Николова, М. Стратегии на образователен театър за развитие на взаимоотношенията в училищния клас. С., 2013. -
Ина Димчева
Ст. учител по БЕЛ