Развитието на комуникативно-речевите умения у учениците в начална училищна възраст е основополагащо за успешното им социално, интелектуално и емоционално израстване. Овладяването на правилна устна и писмена реч, умението да се изразяват свободно, логично и уверено са сред ключовите цели на обучението в начален етап.
Съвременното образование изисква от педагозите прилагане на интерактивни и иновативни подходи, които да мотивират учениците, да провокират интереса им и да създават възможности за практическо прилагане на знанията. В тази връзка реализирането на проектно-базирани дейности и приобщаването на децата към различни роли – като журналисти, репортери, водещи, интервюиращи – създава благоприятна среда за развитие на техните речеви компетентности.
Настоящата статия представя иновативна педагогическа практика, реализирана в рамките на проект „Млад журналист“, насочена към подобряване на комуникативно-речевите умения на учениците от втори клас.
Развитието на речта е процес, който започва в най-ранна възраст, но училището играе съществена роля за неговото усъвършенстване. Според образователните стандарти и програмите за обучение в начален етап, основно внимание се обръща на уменията за:
- устна комуникация (изказ, диалог, разказ, описание);
- четене с разбиране;
- писмена реч (писмени съчинения, съобщения, покани, описания и др.);
- участие в дискусия, изразяване на мнение, аргументиране.
Според Виготски езикът е водещ инструмент на мисленето, а социалното взаимодействие е основен двигател за когнитивно развитие. Следователно комуникативните дейности в група, в контекста на сътрудничество и творчество, подкрепят не само езиковото, но и цялостното личностно развитие на детето.
Проектно-базираните учебни дейности (Project-Based Learning – PBL) дават възможност на учениците да учат чрез реални задачи, които развиват ключови компетентности като работа в екип, креативност, комуникация, критично мислене. В рамките на един проект учениците имат конкретна роля, създават продукт, презентират резултати, което превръща ученето в преживяване, а учителя – във фасилитатор на процеса.
Описание на педагогическата практика: Проект „Млад журналист“
Цел на проекта:
Подобряване на комуникативно-речевите умения на учениците чрез прилагане на ролеви, творчески и практически дейности, свързани с журналистиката.
Целева група:
Ученици от втори клас (възраст 7-8 години)
Продължителност:
2 месеца (една учебна единица на седмица + самостоятелна работа)
Основни дейности:
1. Въведение в журналистическата професия
Учениците се запознават с професиите журналист, репортер, водещ. Провеждат се дискусии какво е интервю, новина, репортаж.
2. Работа с текстове и съставяне на новини
Четене и анализиране на кратки новинарски текстове, определяне на основна идея, писане на собствени новини (реални или измислени).
3. Интервюта с гости
Покана към учители, родители, обществени личности за провеждане на интервю. Децата подготвят въпроси, разпределят роли и водят разговор.
4. Заснемане на „репортаж“ от училищния живот
Учениците посещават различни събития (празници, изложби, спортни състезания) и описват случилото се като журналисти.
5. Създаване на училищен вестник
Колективно оформяне на брой на „второкласнически вестник“, включващ новини, интервюта, илюстрации, мнения.
6. Презентация пред класа/родителите
Учениците представят своя вестник пред публика, упражнявайки публична реч и умения за изказване пред аудитория.
Резултати и наблюдения
Наблюденията по време на проекта показаха значително повишаване на активността на учениците по време на часовете по български език и литература, както и в междучасията, когато обсъждаха идеите си. Спонтанно започнаха да се изразяват по-свободно, уверено и логично.
Положителни резултати:
- Подобрено умение за водене на диалог и формулиране на въпроси.
- Повишен интерес към писането и четенето.
- Развитие на речниковия запас.
- Повишена мотивация за участие в учебния процес.
- Изграждане на умения за работа в екип.
- Уверено говорене пред публика.
Учениците с речеви затруднения също показаха напредък, благодарение на неформалната среда, в която грешките не бяха наказвани, а приемани като част от процеса.
Проектът „Млад журналист“ се утвърди като ефективна иновативна практика за развитие на комуникативно-речевите умения в начален етап. Чрез включване на учениците в практически, интересни и реалистични дейности, се създаде среда за естествено и мотивирано учене.
Такива проекти не само подобряват езиковите компетентности, но и изграждат важни социални и личностни умения. Препоръчва се практиката да бъде разширена и адаптирана и в други класове и контексти.
Веселка Веселинова 15. СУ „Адам Мицкевич“ – София