Чрез прилагането на съвременни методи на обучение се преодолява структурният стереотип на урока и се измества скуката в училищната работа. Осигуряват се занимателност и привлекателност към учебните задачи, поощрява се детската любознателност и се създава радост. Този модел плавно осъществява смяната на основния тип дейност – от игра към учене. Като учители, ние можем да използваме иновациите в образованието, за да подобрим резултатите на учениците от чисто академична гледна точка, както и да развием у тях уменията, от които се нуждаят, за да успеят в живота.
В настоящата статия са представени особеностите на иновативните методи и по-конкретно тези, които могат да бъдат приложени в учебните часове по математика. Представени са задачи и упражнения, подходящи за обучение на учениците от 3.клас по математика.
Въведение
Иновациите в образованието не са конкретен термин с фиксирани определения. Духът на иновационното образование е отвореност, поглед към проблемите и справяне с тях по различни, нови начини. Това е признание, че не разполагаме с всички отговори и сме отворени за нови подходи за подобряване, като например методи за трансфер на знания с иновативни стратегии за преподаване.
Като учители, ние можем да използваме иновациите в образованието, за да подобрим резултатите на учениците от академична гледна точка, както и да развием у тях уменията, от които се нуждаят, за да успеят в живота. Можем също да въведем все повече и повече технологии, от които учениците ще се нуждаят, за да се чувстват комфортно и мотивиращо за работа в учебния час.
Чрез прилагането на съвременни методи на обучение се преодолява структурният стереотип на урока и се измества скуката в училищната работа. Осигуряват се занимателност и привлекателност към учебните задачи, поощрява се детската любознателност и се създава радост. Този модел плавно осъществява смяната на основния тип дейност – от игра към учене.
Същност и особености на иновациите в обучението
Иновационните дейности в областта на образованието от втората половина на 20 век по света започват да придобиват все по-голям мащаб и значение. Това, както е известно, се дължи на обективната необходимост да се намерят начини за преодоляване на кризисните явления в образованието, които в условията на трансформация на индустриалното общество в постиндустриално, технологичната революция, произтичащата от нея криза на техногенната цивилизация и произтичащата от това заплаха от глобална екологична катастрофа, престанаха да задоволяват образователните нужди както на обществото, така и на хората.
Думата „иновация“ идва от латинското innovationem – съществително от глагола innovare – „променям или модернизирам“.
Ключовото понятие в иновациите е иновационният процес. Иновационните процеси в образованието се разглеждат в три основни аспекта:
- социално-икономически;
- психолого-педагогически;
- организационно-управленски.
Обект на педагогическата иновация е процесът на възникване, развитие и усвояване на иновациите в образование. Иновациите тук се отнасят до целенасочени промени, които въвеждат нови елементи в образованието и предизвикват преминаването му от едно състояние в друго. Образованието се разглежда като социално, културно и личностно обусловена образователна дейност в процес на промяна (актуализация).
Предметът на педагогическата иновация е система от взаимоотношения, които възникват в иновативни образователни дейности, насочени към развитие на личността на образователните субекти (ученици, учители, администратори).
Иновативни методи в обучението по математика
В обучението по математика в начален етап на основното образование успешно приложими методи са ИКТ, проектно-базирано обучение, електронни образователни платформи, STEM и др.
„Огромно е въздействието на ИТ върху малките ученици поради възможностите за поднасяне на учебното съдържание чрез игрови подход:
- формиране на начални умения за овладяване на мисловните дейности на учащите се – анализ, синтез, класификация и др.;
- развитие на познавателните способности на малките ученици;
- развитие на индивидуалните качества на учениците
- възприятия, внимание, зрителна памет, творческо и логическо мислене, рационалност, планиране на дейността;
- формиране на начални навици за информационна грамотност и начално управление на компютър, първична представа за компютъра като средство за развитие на човека;
- естетическо развитие;
- интеркултурно образование и възпитание;
- екологично възпитание“ (Тупарова, Касева 2016).
STEM образованието е „свързано с тълкуването на съкращението STEM (от англ. Science, Technology, Engineering and Mathematics), което предполага изучаване на съвкупността от природни науки, технологии, инженерни науки и математика. Природните науки обединяват физика, биология, химия, астрономия, логика и статистика“ (Национален STEM център, 2022).
Цел на STEM е да интегрира обучението по учебните предмети природни науки, математика, технологии и инженерство и да го обвърже с реални приложения извън класната стая.
В обучението по STEM „децата трябва да бъдат откриватели, трябва да мислят, да анализират и ясно да изразяват своите идеи, стъпка по стъпка, за да откриват явленията. Затова процесът на учене е от голямо значение. Акцентът в обучението не пада върху оценяването на качествата на готовия продукт“ (Мирчева, 2020).
„Проектно-базираното обучение е стратегия за учене, свързана с различни учебни предмети, насърчаваща участниците да идентифицират чрез изследване проблем, да изготвят решение, като прилагат доказателства и представят това решение по интересен начин“ (Балъкчиева, Д.).
Елементи на проектно-базираното обучение са:
- Свързаност с реалния свят: Проектите се основават на реални проблеми или въпроси, което прави ученето по-практически насочено и полезно.
- Фокус за обучението: Проектите не са просто странично занимание; те са в основата на учебната програма и помагат на учениците да разберат ключови концепции.
- Комуникация: Учениците имат думата при избора на проекти и посоката на своето обучение, което повишава мотивацията и ангажираността.
- Ментално развитие: Проектите насърчават учениците да задават въпроси, да мислят критично и да развиват творчески решения.
- Обратна връзка: Учениците получават обратна връзка от връстници, учители и понякога експерти, което им позволява да усъвършенстват работата си.
- Реален резултат: В края на проекта учениците представят своите открития пред публика извън класната стая, което прави работата им по-автентична и значима.
Електронни образователни ресурси – те се използват активно от педагозите в учебните часове. „Чрез тях може да се получи в разнообразна форма учебна и справочна информация, да се организира процесът на усвояване на знания, да се придобият умения и навици за самостоятелна учебна и практическа дейност, ефективно да се контролират резултатите от обучението“ (Зонева, Л.).
Подходящи електронни ресурси са:
- Методът „Живи листи“ (Liveworksheets)
- https://wordwall.net/bg
- LearningApps.org
- http://www.jumpido.com/bg
- https://www.mozaweb.com/bg/shop.php?cmd=software_list
- www.kahoot.it и www.quizizz.com
- www.cram.com
През учебната 2023/2024 година с учениците от 3.клас на ОУ „Св. св. Кирил и Методий“ в с. Правда, общ. Дулово, обл. Силистра се приложи модел за обучение по математика чрез иновативни методи. Тук са представени част от упражненията, чрез които учениците придобиваха знания и умения по математика. Използвани са и готови, разработени ресурси в електронни платформи от колеги-педагози.
Игра по двойки

Всяка двойка получава картончета с написани задачи.
Задача: Да пресметнат и запишат отговорите на картончето.
В края на играта се проверяват отговорите на задачите.
Игра състезание „Най-бързият печели“
Задача: Бързо и вярно да решат задачите.

Игра „Дартс“

На подходящо място в класната стая се поставят 3 детски дартса. Учениците се разделят на 3 отбора, чрез броене. Всеки ученик има право на две стрелби. След което записва точките, които е получил, и ги събира. Печели отборът, събрал най-много точки.
Игра Кръстословица – автор Галя Янева

https://learningapps.org/27776991
Упражнение „Видове триъгълници“ – автор Лачинова
Задача: Свържи триъгълника с неговия вид според ъглите.

https://learningapps.org/4428981
Заключение
Учителят трябва да мисли за това как всеки ученик да работи активно и ентусиазирано и да използва това като отправна точка за появата и развитието на любопитството и познавателния интерес. В началната училищна възраст се формират постоянни интереси и наклонности към един или друг предмет, през този период педагогът трябва да се стреми да разкрие привлекателните страни на математиката.
Висока познавателна активност е възможна само в урок, който е интересен за ученика, когато той се интересува от предмета на обучение. И обратно, да се внуши на децата дълбок интерес към знанието и нуждата от самообразование – това означава събуждане на познавателната активност, укрепване на вярата в собствените сили.
-
- Балъкчиева, Д. Въздействие на проектно-базираното обучение върху ученика чрез темата „Движение и здраве“, https://diuu.bg/emag/15224/)
- Зонева, Л. Използване на електронни образователни ресурси в технологичното обучение https://www.kim-kozloduy.com/docs/irz3.pdf
- Мирчева, И. (2020) ОБУЧЕНИЕТО ПО STEM – ОСНОВНИ ХАРАКТЕРИСТИКИ И НЯКОИ ПРОБЛЕМИ //Образование и изкуства: традиции и перспективи. Научно-практическа конференция, посветена на 80-годишнина от рождението на проф. д-р Георги Бижков, УИ „Св. Климент Охридски“, София.
- НАЦИОНАЛЕН STEM ЦЕНТЪР (2022) Значение на STEM образованието, http://87.126.158.131/index.php/s/BP6SHo3bDwY4BpH
- НАЦИОНАЛЕН STEM ЦЕНТЪР (2022). Идеята за STEM в българското образование, http://87.126.158.131/index.php/s/BP6SHo3bDwY4BpH
- НАЦИОНАЛЕН STEM ЦЕНТЪР (2022) Какво представлява STEM уменията и защо са важни, http://87.126.158.131/index.php/s/BP6SHo3bDwY4BpH
- Проектно-базирано обучение. Какво е и защо е полезно? https://advanceacademy.bg/blog/proektno-bazirano-obuchenie-kakvo-e-i-zashto-e-polezno
- Тупарова Д., Касева М. (2016) Информационните технологии в началните класове – състояние и перспективи. //Педагогика, 3/2016.
- Гюлюмсер Ахмед
ОУ „ Св. Св. Кирил и Методий“, с. Правда, общ. Дулово, обл. Силистра
E-mail: gyulyumser_10@abv.bg