Статията разглежда същността на текстовите задачи в обучението по математика като средство за развитие на аналитично мислене, математически език и логическо моделиране. Очертани са характерните особености на задачите в начален етап, тяхната структура, класификация и значението им за изграждане на функционална математическа грамотност.
Специално внимание е отделено на необходимостта от активни методи на обучение, които да насърчават мотивацията и личното участие на учениците. Представени са иновативни дидактични игри, чрез които се постига по-дълбоко разбиране на учебното съдържание и се стимулират ключови умения, приложими в реалния живот. Подчертава се ролята на учителя като организатор на учебната среда, който използва игрови елементи, за да направи обучението по математика по-ефективно, достъпно, интересно.
Статията поставя акцент върху необходимостта от осмислена педагогическа трансформация, в която текстовата задача не е бариера, а възможност за учене чрез откриване и преживяване.
ВЪВЕДЕНИЕ
Математиката е едно от най-древните и в същото време едно от най-значимите постижения на човешката мисъл. Тя не само отразява закономерностите в природата, обществото и технологиите, но и изгражда мисловната култура на човека. Без математическите подходи и модели е немислимо съвременното развитие на науките, особено в сфери като физика, химия, икономика и информационни технологии.
В днешния свят, доминиран от дигитални технологии и изкуствен интелект, ролята на математиката придобива все по-ключово значение. Математическите знания и умения са в основата на много от иновациите и научните открития, които формират облика на модерното общество. Те са също така в основата на логическото мислене, аргументираното вземане на решения и критичното разбиране на света.
Математиката в начален етап е не просто набор от формули и изчисления, а фундамент за формиране на мисловни способности, които ще бъдат в основата на цялостното развитие на учениците. В съвременния образователен процес динамичното развитие на технологиите изисква активно създаване на компетентности за решаване на реални проблеми, сред които текстовите задачи заемат ключова роля. Уменията за правилно четене, анализиране и приложение на информацията от текстови задачи се формират в ранните класове и са предпоставка за успешна реализация в по-нататъшното обучение и ежедневния живот. Затова обучението по математика трябва да надхвърля механичното прилагане на правила и да насърчава самостоятелното мислене, откривателския подход и развиването на ключови компетентности за 21.век. В този контекст използването на дидактични игри като иновативен метод за обучение допринася за по-ефективно и мотивиращо учене, развиващо логическия потенциал на децата.
СЪЩНОСТ НА ТЕКСТОВИТЕ ЗАДАЧИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА В НАЧАЛЕН ЕТАП
Текстовите задачи са основен компонент на обучението по математика в начален етап. Препятствие са не само за малките, но и за големите ученици. Заемат централно място в обучението по математика, тъй като обединяват математически знания и умения с логическо мислене, езикова култура и способност за решаване на проблеми от реалния живот. Чрез тях учениците не само усвояват математически понятия, но и се учат да анализират, планират действия и правят заключения.
„Текстовите задачи развиват способностите на учениците да мислят логически, да правят план за решаване и да проверяват резултата си. Това ги прави важен елемент на математическата грамотност“ (Димитров, 2009).
Текстовата задача представлява описание на ситуация от живота, в която присъстват количествени отношения и зависимости, решаването на която изисква прилагане на математически действия. Тя съдържа условие, въпрос и търсена величина, като често включва скрити или непреки зависимости, които изискват анализ и логическа последователност на действията. Текстовата задача е форма на представяне на математическо съдържание в словесна форма, в която са заключени количествени зависимости между обекти, явления и събития от заобикалящия свят. Тя има ключова роля в изграждането на:
-
Аналитично мислене – чрез разпознаване на информацията в задачата и преценка кои са съществените данни. Абстрактните математически понятия като събиране, изваждане, умножение, деление, геометрични фигури придобиват конкретен смисъл;
-
Умения за моделиране – превеждане на словесен текст в математически модел (уравнение, действие, схема);
-
Умения за решаване на проблеми – планиране на последователно действия и проверка на резултата. Всяка текстова задача представлява малък проблем, който ученикът трябва да анализира, да определи какво е известно и какво трябва да се намери, да избере подходящ метод за решение и да го приложи. Този процес развива логическото мислене, аналитичните способности и умението за планиране и организиране на действията;
-
Креативност и логика – особено при нестандартни или текстови задачи с повече от едно решение;
-
Формиране на математически език и умения за интерпретация – при решаването на текстовите задачи учениците се учат да превеждат информацията, представена на математически език, да разпознават ключови думи, които подсказват математически операции („общо“, „повече‘‘, „по-малко“, „пъти“), да формулират въпроси и да интерпретират резултати в контекста на задачата;
-
Критично мислене и творчество – някои текстови задачи изискват от учениците да направят предложения, да търсят различни подходи за решение или да съставят свои собствени задачи по даден модел;
-
Мотивация и интерес към математиката – успешното решаване на текстова задача носи удовлетворение на ученика и повишава неговата увереност в собствените му математически способности. Когато задачите са интересни и свързани с познати ситуации, те могат да събудят любопитството и да мотивират децата да се занимават с математика.
В трети клас учениците имат основа от предходния втори клас и вече могат да работят със задачи с две или повече пресмятания. Това е представено в учебните програми. Сложността постепенно се увеличава и работата с тях изисква внимателно вникване в условията на задачите, за да се открият отношенията и зависимостите: от една страна, между дадените величини в задачите, а от друга, да се остави само важната информация, която определя начина на решение.
Когато се решават текстови задачи, не просто се прилагат действия, а има анализ, синтез, обобщение, проверка. Тези умения не са само математически, а и ключови за изграждане на функционална грамотност.
Характерните особености на текстовите задачи в начален етап се свеждат до:
-
Простота на езика и структурата – задачите са формулирани на ясен и достъпен език, съобразени са с възрастовите особености на учениците. Структурата им обикновено е кратка и съдържа необходимата информация за решаването;
-
Конкретност на сюжета – сюжетите на задачите са близки до опита и интересите на децата – игри, животни, семейство, пазаруване, училище и др.;
-
Ограничен брой математически операции – текстовите задачи включват една или две аритметични операции. Постепенно сложността се увеличава;
-
Визуална опора – към текста се прилагат илюстрации, схеми, модели, които помагат на учениците да визуализират проблема и да го разберат по-лесно.
В методическата литература съществуват различни критерии за класификация, които се базират на структурни, съдържателни, функционални характеристики на задачите:
1. Според броя на пресмятанията:
- елементарни (прости);
- съставни (сложни).
2. Според вида на операцията:
- адитивни (решават се със събиране и изваждане);
- мултипликативни (решават се с умножение и деление);
- адитивни-мултипликативни (решават се със събиране, изваждане, умножение, деление).
3. В зависимост от мястото и ролята им в учебно-познавателната дейност:
- за мотивация на ново знание;
- за формиране на нови знания;
- за приложение на нови знания;
- за оценка на изучени знания.
4. Според начина на представяне:
- задачи с конкретен сюжет;
- задачи с геометрично съдържание;
- задачи с мерни единици;
- комбинирани текстови задачи и др.
Текстовите задачи са незаменим елемент от обучението по математика в начален етап. Те не само затвърждават усвоените математически знания и умения, но и развиват важни когнитивни процеси, формират математически език и мислене, мотивират учениците и ги подготвят за успешно справяне с по-сложни математически проблеми в бъдеще. Затова е важно учителите да отделят достатъчно време и внимание на работата с текстови задачи, като ги подбират внимателно и ги представят по интересен и достъпен начин. За да подберат ефективни методи и средства за обучение, учителите е необходимо да притежават ясна представа за разнообразните видове текстови задачи, техните дидактични цели и степен на трудност. Това създава условия за по-ефективно и осмислено учене, а не просто механично заучени алгоритми.
„Умението за решаване на текстови задачи не се изгражда автоматично с натрупване на знания. То е резултат от целенасочено обучение, включващо работа с условия, схеми, чертежи и игрови действия“ (Еленко, 2012).
В този контекст ролята на учителя е решаваща. Той не е просто предаващ знания, а вдъхновител, който създава среда за мислене, търсене и разбиране. Отговорността му включва не само усвояване на програмния материал, но и изграждането на математическа култура у учениците – основа за бъдещото им развитие като грамотни, мислещи и адаптивни личности.
Същинската промяна в обучението по математика не се състои непременно в обновяване на самите математически понятия, а по-скоро в революционизирането на начина, по който ги възприемаме и преподаваме. Обучението следва да бъде осъзнато като активен, градивен и целенасочен процес и от самите ученици. Предаването на знания не е еднопосочен акт от учителя към ученика. Напротив, ключова отговорност на преподавателите е да създадат условия, които да позволят на учениците да открият собствен път към знанието, да изградят лична връзка с него.
Резултатите от национални и международни образователни изследвания показват, че българските ученици често имат затруднения при работа с текстова информация и прилагането й в математически контекст. Това подчертава необходимостта от въвеждане на по-ефективни дидактични технологии за изграждане на умения за решаване на текстови задачи още в начален етап.
Новите образователни стандарти и държавни изисквания в начален етап на обучение поставят все по-голям акцент върху формиране на ключови компетентности, сред които математическата грамотност заема водещо място. Тези компетентности определят не само академичния успех, но и социалната интеграция и значимост на индивида в обществото. В този контекст учениците не само трябва да владеят основните аритметични действия, но и да умеят да прилагат знанията си за решаване на практически казуси, представени под формата на текстови задачи.
ТРУДНОСТИ ПРИ РЕШАВАНЕ НА ТЕКСТОВИ ЗАДАЧИ В ТРЕТИ КЛАС
Текстовите задачи заемат ключово място в обучението по математика в начален етап, особено в трети клас, където учениците надграждат своите аритметични умения и започват да ги прилагат в по-сложни ситуации. Тези задачи не са просто средство за проверка на усвоени знания, а мощен инструмент за развитие на логическото мислене, на аналитичните способности и умения за решаване на проблеми.
Текстовите задачи поставят ученика в ситуация, в която той трябва да разбере условието, да извлече съществената информация, да планира последователността на действията и да обоснове решението си. Именно тази комплексност ги прави едно от най-предизвикателните съдържания за учениците от начална училищна възраст. Разбирането на езика на задачата, преобразуването на словесна информация в математически модел, изборът на подходяща операция и прилагането на усвоени знания изискват комплексни когнитивни усилия. Въпреки това текстовите задачи са изключително ценни за развитието на функционалната грамотност, критичното мислене и самостоятелното решаване на проблеми. Анализът на трудностите, които учениците изпитват при работа с този тип задачи, е ключов за изграждането на ефективни методики и стратегии за подкрепа на учениците в този етап от образователния процес.
Тази комплексност обуславя множество трудности, с които децата се сблъскват.
1. Трудности при разбирането на текста на задачата:
- Недостатъчно развита четивна грамотност – учениците не осмислят напълно текста на задачата, пропускат ключови думи или изречения, което води до грешно тълкуване на условието. Четат механично, без да изграждат представа за описаната ситуация;
- Текстовите задачи изискват разбиране на условието, а не просто пресмятане;
- Често не разбират смисъла на задачата, което води до грешен подход към решението;
- Трудно извличане на смислова информация;
- Неправилно тълкуване на въпроса на задачата;
- Срещат се думи, чието значение не се разбира, което затруднява осмислянето на цялата задача;
- Дългите и сложни изречения могат да объркат учениците и да затруднят идентифицирането на ключова информация;
- Текстът на задачата може да бъде неясен или да съдържа двусмислици, което води до погрешно разбиране на проблема;
- Учениците трудно отделят съществената информация, необходима за решаването на задачата, от излишните детайли.
2. Трудности при преобразуване на текстовата информация в математически модел:
- Неяснота относно значението на математически и езикови термини;
- Неразбиране относно определянето на аритметични действия (събиране, изваждане, умножение, деление), необходими за решаването на проблема въз основа на словесно описание;
- Затруднения при осъзнаването на отношенията „повече от“, „по-малко от“, „пъти повече“, „пъти по-малко“ и тяхното математическо изразяване;
- Преминаването от разбирането на проблема към записването му на математически език;
- Проследяването на логическата последователност на задачата. Децата не могат да разпознаят връзките между отделните данни или да предвидят резултата от действията;
- Пропуски в действията и грешки при използване на междинни резултати;
- Затруднения при прехода от нагледно-образно към абстрактно мислене.
3. Трудности, свързани с математически познания и умения
- Несигурно владеене на таблицата за умножение и деление или събиране и изваждане могат да доведат до грешен краен резултат, дори ако ученикът е разбрал правилно задачата;
- Проблеми с мерните единици, ако не са усвоени добре и не се знае как да се преобразуват;
- Недостатъчни умения за решаване на задачи за сравняване, за намиране на неизвестен компонент, за движение.
4. Трудности, свързани с процеса на решаване на проблеми
- Липсва стратегия за решаване на задачата, откъде да започнат, кои са стъпките за решаване;
- Импулсивност и прибързани заключения при решаването на задачата;
- Трудности при осъзнаване на проверката на решението или незнание как се извършва;
- Липса на увереност и мотивация провокирано от неуспеха при решаване на предишни задачи;
- Липса на емоционална и познавателна ангажираност;
- Наличие на стрес при самостоятелно решаване на текстови задачи;
- Краткотрайно внимание, трудна концентрация и невъзможност да се задържат достатъчно дълго време върху текста на задачата;
- Тревожност, свързана с негативни емоции към предмета;
- Неподходящи методи на преподаване (ако преподаването не е достатъчно нагледно, практическо, свързано с реалния живот), липса на схеми, таблици, чертежи;
- Недостатъчното разнообразие от задачи ограничава гъвкавостта на мисленето и способността да се решават по-сложни, непознат тип, с повече данни, със скрити зависимости, с подвеждаща информация задачи.
Разбирането на типичните затруднения е важно за учителя, тъй като позволява целенасочено разработване на стратегии и прилагане на подходящи педагогически технологии, като например дидактични игри, за тяхното преодоляване.
ИЗПОЛЗВАНЕ НА ДИДАКТИЧНИТЕ ИГРИ В ОБУЧЕНИЕТО ПО МАТЕМАТИКА
Интеграцията на дидактичните игри като средство за усвояване и упражнение на уменията за решаване на текстови задачи в трети клас се основава на активното участие на учениците в игрови ситуации, което не само повишава интереса, но и създава условия за дълбоко разбиране.
Дидактичните игри в математическото обучение са структурирани методи, базирани на игрови правила, задачи, състезателен или групов елемент, които имат за цел да улеснят възприемането, затвърждаването и прилагането на математически знания чрез преживяване и участие.
В съвременната педагогика, където фокусът се измества към активното, преживяващо учене, дидактичните игри се утвърждават като една от най-ефективните и привлекателни педагогически технологии. Тя представлява целенасочено създадена игрова ситуация, която съчетава образователни цели със забавление, мотивирайки учениците да овладяват нови знания и умения по естествен и непринуден начин.
„Дидактичната игра е активна форма на обучение, която съчетава познавателна и игрова дейност, създавайки благоприятна атмосфера за усвояване на учебното съдържание“ (Балканска, 2007).
Основни принципи при използване на дидактичните игри в обучението по математика:
- Мотивация и ангажираност;
- Активно учене и откривателство;
- Диференцирана трудност;
- Развитие на когнитивни умения.
Игровите ситуации са конструирани така, че да отразяват житейски сценарии, които улесняват разбирането на текстовите задачи и развиват способността за моделиране и интерпретация.
Основни етапи при използване на дидактичните игри в обучението по математика:
- Въвеждане в проблема с игрова мотивация – запознаване с тематиката на текстовата задача чрез игрови подтекст, стимулиране на любопитството и интереса;
- Анализ и разбиране на условието – чрез визуални средства учениците се обучават да извличат съществените данни от текста;
- Създаване на математически модел – превръщане на текстовата информация в математическа схема, последователни действия, чрез игрови задачи;
- Изпълнение на пресмятанията и оценка на решенията – математическите операции се практикуват в контекста на играта, което развива прецизност и самоконтрол;
- Обсъждане и рефлексия – провокиране на дискусии за различни решения, насърчаване на творчески подходи и формиране на самостоятелност.
Използването на дидактичните игри за решаване на текстови задачи води до по-добри учебни резултати, развиване на компетентности, които са ключови за успеха на учениците, и допринася за устойчивото формиране на:
- аналитично и критично мислене;
- умения за моделиране и решаване на комплексни проблеми;
- креативност и самостоятелност в учебната дейност;
- повишаване на мотивацията и позитивното отношение към математиката.
ЗАКЛЮЧЕНИЕ
Текстовите задачи са не само средство за прилагане на аритметични действия, но и важен инструмент за развитие на функционална грамотност. Въвеждането на дидактичните игри като иновация в обучението по математика в трети клас е ефективен подход за ангажиране на учениците, насърчаване на интереса към математиката и изграждане на устойчиви умения за решаване на реални проблеми. Успешното прилагане на иновацията изисква осъзната педагогическа рефлексия, добър подбор на задачи и внимание към индивидуалните нужди на учениците.
-
- Ангелова, Р. (2004). Методика на обучението по математика в началните класове. София: Унив. изд. „Св. Климент Охридски“.
- Вънкова, Д. (2018). Обучение по математика в начален етап: теория и практика. София: Просвета.
- Иванова, М. (2020). Дидактични игри в преподаването на математика. Пловдив: Нов учебник.
- Петров, Н. (2019). Текстови задачи в началното образование. Варна: Морски свят.
- PISA 2021 MATHEMATICS FRAMEWORK. https://pisa2022-maths.oecd.org/files/PISA%202021%20Mathematics%20Framework%20Draft.pdf
- МОН. Наредба № 5 от 30.11.2015 г. за общообразователна подготовка. https://www.mon.bg/regulation/naredba-%e2%84%96-5-ot-30-11-2015-g-za-obsthoobrazovatelnata-podgotovka/
- Гергана Борисова
ОУ „Неофит Рилски“ – град Габрово,
Email: gergana.borisova@neofitrilski.com