Статията представя иновативен модел за преподаване на учебната дисциплина Икономика в Х клас в Професионална гимназия по транспорт. Учебната дисциплина е за обща професионална подготовка и се изучава от всички специалности. Акцентът е поставен върху използването на облачни технологии (Google Workspace), игровизация и интерактивни методи като средство за повишаване на мотивацията и резултатите на учениците. Извършен е педагогически експеримент с две паралелки с различен профил, професия и специалност. Резултатите от тестовете и наблюденията показват, че приложените иновации повишават ангажираността и знанията на учениците.
Образованието е основополагащ фактор за развитие на обществото и неизменно условие за повишаване на икономическия капацитет на държавата. Образователната система осъществява постоянни промени чрез внедряването на иновативни практики в технологията на образователния процес, в традиционните педагогически похвати и техники, в начините на усвояване на необходимите знания и умения, както и във всички системни компоненти, като се стреми да поддържа и повишава качеството на обучението и резултатите от него.
Иновациите в българската образователна система са възможност за изграждане на демократично общество с активно гражданско присъствие и конкурентни предимства, основани на културна и историческа идентичност. Професионалното образование не прави изключение, а икономиката е не само сред най-важните области на съвременните човешки дейности, но и според данни на Националния портал за кариерно ориентиране на учениците към Министерство на образованието и науката в последните години предпочитаните сфери на образователно и професионално развитие на средношколците са „Икономика“, „Икономическо развитие“, „Предприемачество“.
Значими и актуални са въпросите, свързани с използване на иновативни и интерактивни методи за формиране на икономическа култура, финансова грамотност, надграждащо развиване на знания, умения, нагласи и поведение, които са необходими на младежите, за да взимат осъзнати финансови решения, в резултат на които да постигнат финансово благосъстояние и финансова устойчивост.
Обучението е твърде сложен обект за изследване, защото има много страни и аспекти, които обособяват предмета на различни науки и изискват сътрудничеството им. Нито една наука обаче, с изключение на дидактиката, не изследва обучението като цялостно явление, което се конструира предварително и се реализира системно и организирано във функционално-технологически план. За дидактиката обучението е социална дейност, която изпълнява социална задача, то е не само обект на научно изследване, но и обект на научно проектиране и конструиране.
Овладяването на изкуството ефективно да се обучава е продължителен процес и малцина са пригодни по рождение за него. Учителят се учи да преподава /обучава/ ефективно, като развива собствените си качества, умения, оригинален стил и професионално-педагогически профил.
„Много хора, подготвящи се за учители, не са колоритни личности, нямат ясен стил на обучение. Означава ли това, че те не могат да станат големи учители? Отговорът е „не“, изобщо не. Тези от вас с нормален талант, но може би без личностно обаяние, могат да станат ефективни учители, ако солидно владеят предметната си област, имат познания по педагогика, имат разсъдлив интелект“ (Aarends, 1988).
Изкуството да се обучава се овладява и чрез собствения учителски опит в практиката. Ученето чрез опита развива възприемателните способности на учителя, неговите психомоторни и интелектуални умения, критичната и разсъдъчната му професионална способност.
Човекът се ражда, а професионалистът – учител се изгражда, формира. Очевидно потенциалните природни заложби могат да благоприятстват овладяването на изкуството да се обучава, да влияят върху ефективността на обучението. Това изкуство обаче е усвоимо, овладяемо, на него човек може да се научи.
Всеки учител постоянно се сблъсква с въпроса – как и с какво да започне акта на обучението. Вниманието може да се насочи или към взаимодействието между учителя и учениците, установяването на контакт с тях или към съдържанието на това, което учениците трябва да усвоят, или към установяването на делова атмосфера, подходяща за предстоящата дейност. Оттук нататък много неща зависят от представите на учителя за „строежа“ на акта на обучението, от представите му за обобщения образец, структурата, формата, модела на този акт, от йерархичната последователност на отделните му компоненти. В зависимост от тези представи се разгръща и самото обучение като преподаване и учене, самата дейност на учителя и учениците. Това, което се реализира в акта на обучението в учебния час, формира у ученика пригодност да извършва неща, които не е могъл преди акта на обучение.
Какъв е строежът, моделът на акта на обучението? Каква е вътрешната му структура, кои са нейните елементи? Един и същ ли е моделът на всеки акт на обучение, всеобщо валиден ли е той? Какви подходи са се обособили в областта? От какво зависят подходите към моделите на обучението? Кръгът от въпроси може да се умножи, но и тези са достатъчни, за да се види, че проблематиката е твърде сложна и противоречива.
В сферата на образованието иновациите се възприемат като модели, които преобразуват характера на обучението, относно целевата ориентация, структурата на взаимодействие между субектите, както и техните позиции в хода на процеса на обучение. Според Кларин „иновацията не е всяка една новост, а само тези изменения, които са същностни и се съпровожда от промени в цялостния образ на описаната като необходима дейност и в стила на педагогическото мислене“.
В процеса на обучение се диференцират два основни иновационни подхода – технологически и изследователски. Технологическият модел е базов и е насочен към възпроизводим учебен цикъл с учебни резултати, като се тръгне от ясно обосновани учебни цели, към предоставяне на модели за овладяване на знания въз основа на учебно съдържание, през диагностичен контрол и корекции за достигане на ефективни крайни резултати. Вторият модел разглежда обучението като творческо търсене, изразено посредством търсене на проблем, хипотези за неговото решаване и познавателна рефлексия спрямо резултатите и процеса на познание.
Учителите са тези, които имат задачата да насочат съдържанието на образованието към ключови компетентности, чрез промяна на методите и подходите в класната стая, чрез промяна на отношението към училището и главно чрез насърчаване мотивацията за учене у своите ученици. Защото най-добрите уроци и книги по света няма да накарат учениците да се вълнуват от ученето, ако не са мотивирани. Мотивацията – вътрешна и външна, е ключовият фактор за успеха на учениците на всички етапи от тяхното образование.
Експерименталният модел се придържа към концептуална, съдържателна и процесуална рамка.
Концептуалната рамка се основава на схващанията, че:
- Промяната на фокуса от преподаване към активно учене променя ролята на учителя, който от източник на информация се превръща в медиатор на информационния поток в условията на променени взаимодействия в класната стая.
- Изграждането на система за прилагане на компетентностно обучение започва с ефективно планиране от страна на учителя и отказ от формално-административни процедури.
- Компетентностният подход дава предимство на творческия урок, който предлага разнообразни и продуктивни дейности при ефективно управление на времето и подходящи образователни ресурси.
- Най-голямото предизвикателство пред съвременния учител е да вдъхновява учениците да осъзнаят смисъла от придобиването н умения.
- Целенасочената работа за формиране на определена компетентност е необходимо условие за постигане на останалите ключови компетентности, а интегритетът на учебното съдържание извежда на преден план екипната работа на учителите.
В нея са разгледани общодидактическите принципи на обучението, както и принципите на експерименталния модел:
- Научност – изисква строго научен характер, учениците трябва правилно да боравят и интерпретират икономическите понятия и термини;
- Всестранност, интердисциплинарност, системност – изучаване на различни икономически понятия, процеси и явления от гледна точка на различни дисциплини. Например капиталът на предприятието от гледна точка на икономиката и от гледна точка на счетоводството, предприемачеството, маркетинга, общата икономическа теория и др. учебни предмети.
- Достъпност и индивидуалност – създаване и представяне на учебното съдържание, съобразено с възрастовите особености, специфичните интереси, индивидуалното интелектуално ниво и развитие. Споделяне на образователните ресурси в общодостъпна виртуална среда – Google Classroom.
В обучението по Икономика:
- Планираните дидактически задачи трябва да бъдат съобразени с урока;
- Урочната единици трябва да бъде структурирана с ясна цел, задачи и очаквани резултати;
- Обемът на съдържанието трябва да съответства на възможностите на учениците и времевото ограничение на учебния час;
- Необходимо е съчетание от методи и подходи за осигуряване на ефективност, постигане на очакваните резултати, формиране на развитие на компетентности;
- Необходимо е мотивиране на учениците да участват активно в процеса на обучение, да бъде провокиран техния интерес и творческо мислене;
- При необходимост да бъде осигурявана обща и допълнителна подкрепа;
- Да бъдат отчитани психологическите условия за резултатна учебно-възпитателна дейност:
- Вниманието – главно условие за ефективна учебно-възпитателна дейност;
- Емоции и чувства – емоционалната обагреност е едно от условията, което определя непреднамереното внимание и запомняне, като този фактор е в състояние съществено да облекчи или затрудни протичането на тези процеси;
- Целеобразуване – определяне и формулиране на педагогическите цели и тяхното осмисляне от ученика като негови собствени;
- Работоспособност и умора – специфични изменения във възможностите на личността да изпълнява целесъобразна дейност при определено равнище на ефективност и в продължение на определено време;
- Стресови състояния – обуславят се от нарушено равновесие между изискванията на средата и осъзнатата от личността възможност да отговори на тях. Отрицателното влияние на стресовите състояния се изразява във влошаване на разбирането, паметта, мисленето и вниманието. Затруднява се действието на контролиращите и регулиращи функции на съзнанието.
В концептуалната рамка е разгледан дизайнът на експерименталния модел, като модел за усвояване на знания и умения по икономика чрез иновации, облачни технологии и интерактивни образователни практики, който обхваща следните аспекти:
- Установяване на делова учебна среда: запознаване с учебната дисциплина и учебната програма, правила и изисквания, цели и задачи, техника и методи на работа и оценяване, създаване на портфолио (определен набор от работни листа през целия курс на обучение);
- Включване на всички ученици във виртуална учебна среда Google Classroom;
- Разработване на учебното съдържание за активно взаимодействие;
- Прилагане на съдържанието в обучението;
- Участие в образователни инициативи, програми и проекти;
- Комплексно оценяване на знанията и уменията на учениците.
Моделът е насочен към мотивация, активност, удовлетвореност и високи постиженията на учениците в зависимост от три типа критерии – за знания; за рецептивни умения и за продуктивни умения.
Съдържателната рамка разглежда темите от учебното съдържание и необходимите знания, умения и компетентности, които трябва да бъдат постигнати.
Критерии |
Показатели |
Знания | Знания за същността и видовете ресурси и блага, както и за основни икономически въпроси. Знания за същност и подходи за определяне на БВП. Знания за същност и функции на парите. Знания за същността на заетостта и безработицата, видове безработица |
Рецептивни умения |
Умения за разграничаване и дефиниране на производство и потребление |
Продуктивни умения |
Умения за прилагане Законите за търсене и предлагане, чрез изобразяване на кривите на търсене и предлагане и формиране на равновесна цена. |
Процесуалната рамка разглежда методите и средствата на обучението.
Резултати
За отчитане резултатите от експерименталния модел е организиран констатиращ, формиращ и контролен етап.
В констатиращия етап е проведен тест за установяване нивото на знания и умения на учениците и от двете специалности. Анализът на теста показва, че знанията и уменията на учениците от икономическата специалност са по-високи в сравнение със знанията и уменията на учениците от специалност „Автотранспортна техника“, с разлика от 0,95 единици.
Резултати от равнището на учебните постижения от тест № 1 в Х б клас, специалност „Митническа и данъчна администрация“
Правили тест – брой |
Оценки |
Не се справили |
|||
отлични |
мн. добри |
добри |
средни |
||
20 |
3 |
7 |
6 |
4 |
– |
15% |
35% |
30% |
20% |
||
Среден успех от теста Добър 4,45 |
Резултати от равнището на учебните постижения от тест № 1 в Х в клас, специалност „Автотранспортна техника“
Правили тест – брой |
Оценки |
Не се справили |
|||
отлични |
мн. добри |
добри |
средни |
||
18 |
0 |
2 |
5 |
11 |
– |
0% |
11,11% |
27,78% |
61,11% |
||
Среден успех от теста Добър 3,50 |
Във формиращия етап прилагам модела на обучение с цел доказване на тезата, че учениците от специалност „Митническа и данъчна администрация“ няма да загубят мотивация и ще надградят чрез практически задачи и казуси знанията и уменията си, които са придобили в VIII и IX клас, изучавайки учебните дисциплини Предприемачество, Обща икономическа теория и Икономика на предприятието. В X в клас учениците от специалност „Автотранспортна техника“ ще достигнат знания, умения и компетентности, конкурентни на своите съученици от икономическата паралелка.
В контролния етап е проведен втори тест. Целта на дидактическия тест №2 е съобразно целите на организираното педагогическо изследване – определяне равнището на знанията и уменията на учениците от двете паралелки и установяване дали са постигнати по-високи резултати, в сравнение с констатиращия тест №1.
Резултати от равнището на учебните постижения от тест № 2 в Х б клас, специалност „Митническа и данъчна администрация“
Правили тест – брой |
Оценки |
Не се справили |
|||
отлични |
мн. добри |
добри |
средни |
||
20 |
8 |
10 |
2 |
0 |
– |
40% |
50% |
10% |
0% |
||
Среден успех от тест Добър 5,30 |
Резултати от равнището на учебните постижения от тест № 2 в Х в клас, специалност „Автотранспортна техника“
Правили тест – брой |
Оценки |
Не се справили |
|||
отлични |
мн. добри |
добри |
средни |
||
18 |
8 |
4 |
4 |
2 |
– |
44,45% |
22,22% |
22,22% |
11,11% |
||
Среден успех от теста Добър 5,00 |
Анализът на тест №2 показва, че знанията и уменията на учениците от специалност „Митническа и данъчна администрация“ са се повишили, видно от достигнатия среден успех. Има значително повишаване на знанията и уменията и на учениците от специалност „Автотранспортна техника“. Разликата в средния резултат между двете паралелки е вече 0,30 единици.
Изводи
Иновативният модел на обучение по Икономика в Х клас се доказва като изключително ефективен за учениците от различни профили, професии и специалности.
Моделът е ефективен и може да се приложи от други педагогически специалисти по различни учебни предмети, за да се мултиплицира ефектът.
-
- Димов, П. (2004). Електронно обучение чрез интернет. Сиела.
- Николов, П., Александрова, Н., Кръстев, Л. (2007). Педагогическа психология. УИ „Неофит Рилски“.
- Славин, Р. (2004). Педагогическа психология. Наука и изкуство.
- Хрусанов, Г., Денев, Д., Иванов, Ив., Чернев, Ст., Андреев, М. (1976). Педагогика. Наука и изкуство.
- Десислава Калоянова
Професионална гимназия по транспорт – гр. Разлог
Email: d.kaloyanova@pgt-razlog.org