Статията разглежда интегративния подход към развитието на речевите умения при деца в ученическа възраст, с акцент върху връзката между фонологичното и артикулационното осъзнаване. Тези два компонента са взаимосвързани и играят ключова роля за овладяване на грамотността и комуникативната компетентност. Представен е модел на интегративна терапия, който комбинира игрови, артикулационни и мултимедийни дейности с цел едновременно развитие на фонологичните и артикулационните способности. Статията акцентира върху значението на индивидуализирания подход в логопедичната практика и подчертава ефективността на мултимодалното обучение за стимулиране на езиковото развитие.
Фонологичното осъзнаване е способността на детето да разпознава и манипулира звуковите единици в езика, като срички, звуци и фонеми. Това е ключов компонент на езиковата грамотност и основа за усвояване на четенето и писането. Според много изследвания, развитието на фонологичното осъзнаване предхожда и предсказва успеха в училищните умения за четене и писане (Torgesen, 2000; Goswami, 2008).
Възрастта на учениците е особено важна за развитието на тази способност. В този период децата започват да осъзнават съществуването на звуци в думите, да ги разделят и да ги съпоставят с графемите. Недостатъчно развитото фонологично осъзнаване може да бъде причина за трудности при усвояване на грамотността и комуникация.
Артикулацията е процесът на произнасяне на звуци чрез движението на устните, езика, зъбите и гърлото. Артикулационното осъзнаване включва разбиране и контрол върху това как се образуват звуците, както и способността да се модифицират и коригират артикулационните движения.
Възможността за съзнаване и контрол върху артикулационните процеси е важна за развитието на правилното произношение и комуникационната ефективност. При децата в ученическа възраст развитието на артикулационното осъзнаване допринася за преодоляване на артикулационните затруднения, подобряване на яснотата и разбираемостта на речта.
Въпреки че фонологичното и артикулационното осъзнаване представляват различни компоненти на речевата компетентност, те са тясно свързани и взаимно допълващи се. Проучвания показват, че развитието на фонологичното осъзнаване подпомага по-лесното усвояване на артикулационните умения, тъй като разбирането за звуковата структура на думите улеснява правилното им произнасяне (Goswami, 2008).
Обратното също е вярно – развитието на артикулационната компетентност може да засили фонологичното осъзнаване, защото практиката в произношението и контролът върху звуковите движения подпомагат разпознаването и манипулацията на фонемите. В този контекст интегративният подход, който обединява дейности за развитие както на фонологичното, така и на артикулационното осъзнаване, е особено ефективен за подобряване на цялостното речево развитие.
Интегративният подход включва използването на съвкупност от методики и дейности, които да стимулират едновременно фонологичното и артикулационното осъзнаване. Такъв подход е базиран на теорията за мултимодалното обучение, която предполага, че комбинирането на различни компоненти и техники води до по-устойчиви резултати.
Основни елементи на интегративната стратегия:
- Игрови дейности за развитие на фонологично осъзнаване – рими, сегментиране на думи, разбиране за звукови модели.
- Упражнения за артикулационна осъзнатост – наблюдение и контрол върху движението на устните, езика и гърлото, както и тренировки за правилно произношение.
- Комбиниране на фонологични и артикулационни задачи – например произнасяне на звуци и думи, след което се анализира тяхната структура и артикулация.
- Използване на мултимедийни средства – видео- и аудиоматериали, които да подпомогнат разбирането и практикуването на звуковите и артикулационните умения.
Този подход е особено подходящ за ученици в училищна възраст, тъй като те вече имат базови езикови умения и могат да се ангажират активно с по-сложни задачи.
Прилагането на интегративен подход в логопедичната практика и образователната среда има потенциала да подобри значително речевите умения при деца с различни затруднения – от артикулационни нарушения до трудности с разпознаването и манипулацията на звукове. Чрез съчетаване на дейности за фонологично и артикулационно осъзнаване се постига по-целенасочено развитие на речевата компетентност, като се стимулира както звуковата структура, така и правилното произношение.
Важен аспект е и създаването на индивидуални програми, които да отговарят на конкретните нужди на всяко дете. Включването на игрови, мултимедийни и комуникативни дейности в обучението допринася за мотивацията и ефективността на процеса.
Развитието на речевите умения при деца в ученическа възраст е сложен и многокомпонентен процес, който изисква цялостен и интегративен подход. Връзката между фонологичното и артикулационното осъзнаване е ключова за постигане на успешна комуникация и грамотност. Чрез съчетаване на дейности, насочени към развитие на двата компонента, се постига по-устойчив напредък и се създават условия за по-ефективно усвояване на езика. Интегративният модел не само обогатява педагогическите и логопедичните практики, но и дава възможност за по-задълбочено разбиране и подкрепа на речевото развитие при учениците.
-
- Bradley, L., & Bryant, P. (1983). Categorizing sounds and learning to read. Child Development.
- Goswami, U. (2008). Child Language: Acquisition and Development. Oxford University Press.
- National Reading Panel. (2000). Teaching Children to Read: An Evidence-Based Assessment of the Scientific Research Literature on Reading and Its Implications for Reading Instruction. National Institute of Child Health and Human Development.
- Torgesen, J. K. (2000). Individual differences in response to early interventions in reading: The importance of cognitive and linguistic factors. Journal of Learning Disabilities.
- Wagner, R. K., & Torgesen, J. (1987). The nature of phonological processing and its causal role in the acquisition of reading skills. Psychological Bulletin.
- Михаил Кючуков
Логопед
97 СУ „Братя Миладинови“ – гр. София