Изучаването на чужд език е основна човешка дейност – от въпрос на физическо оцеляване в миналото, до превръщането на езика в основен социален фактор в днешния динамичен свят. С изследването му са се занимавали още в древността, но днес става все по-важно в глобализиращото се общество, където интернет постепенно премахва традиционните бариери – географски, технологични, културни. Общуването на чужд език днес се превърна във всекидневие в личен, професионален и академичен план, което се отчита от редица документи (Болонски процес, Национална програма „Информационни и комуникационни технологии в училище“, Национална стратегия за продължаващото професионално обучение на Министерството на образованието, младежта и науката, Програма за развитие на образованието, науката и младежките политики в Република България).
Ролята на чуждите езици нараства и се поставят нови изисквания за ефективност при изучаването им. Професионалната реализация изисква умения за създаване на документи като автобиографии, мотивационни писма и различни видове кореспонденция. От друга страна, интересът към интегриране на съвременните технологии в обучението по чужд език е мотивиран от навлизането им във всички сфери на живота, както и от огромния потенциал, който те имат в областта на изучаването на езика. Тенденцията е към по-гъвкаво обучение и преосмисляне на ролята и функциите на преподавателя и обучаемия – условията, механизмите и подходите към обучението като цяло, и чуждоезиковото в частност, значително се промениха. Едни от най-значимите промени са: възможност за организиране на учебен процес от нов тип – „по всяко време и от всяко място“, стремеж към индивидуализиране на обучението, достъпност до качествено обучение, намаляване на усилията и цената за създаване и разпространение на материали и т.н. Съвременните технологии създадоха безпрецедентни възможности, специфични за чуждоезиковото обучение, например достъп до автентични материали на и за всевъзможни езици, общуване на изучавания език с други обучаеми навсякъде по света, обмен на добри практики в дизайна на курсове от всякакъв тип, ниво и целева група обучаеми. Осмислянето на тези реалности е от особена важност за държава като нашата, която се стреми към създаване на конкурентоспособни специалисти, заемащи достойно място на пазара на работна ръка в Обединена Европа.
Дистанционното обучение и интернет са удобни, продуктивни и обещаващи при преподаването на чужди езици. По този начин учебният процес става все по-привлекателен, тъй като обучаемите ще получат неограничен достъп до интересни и автентични материали, за разлика от остарелите текстове в учебника. Благодарение на интернет има достъп до неограничен брой информация на чужд език, която иначе би била труднодостъпна, тъй като не всеки може да разполага с чужди вестници и списания. Освен това, интернет предоставя разнообразие на комуникация: електронна поща, достъп до конференции, форуми, чатове, аудио чатове и др. Всичко това може и трябва да се използва за създаване на силна мотивация за изучаване на чужди езици.
По-доброто качество на обучението по чужд език, подпомагано от компютрите, се изразява в повишена производителност, резултатност, достъпност, удобство и мотивация:
➢ По-добрата производителност е свързана с по-бързото темпо и влаганите по-малко усилия, с които обучаемите усвояват различни езикови знания и развиват, свързани с тях, умения;
➢ По-високата резултатност се измерва чрез по-дълготрайния характер на придобитите езикови знания и компетенции;
➢ Използването на компютърни технологии предлага на обучаемите достъп до по-голямо разнообразие от учебни материали, както и осъществяването на обратна връзка, които често са затруднени или невъзможни в конвенционална учебна среда;
➢ Удобството е друго предимство на подпомаганото от компютрите езиково обучение, тъй като то позволява на обучаемите да усвояват нови езикови знания и свързаните с тях умения в предпочитано от тях време и място;
➢ Мотивацията на обучаемите е по-висока, тъй като процесът на обучение е по-интересен и атрактивен в сравнение с традиционното обучение в класната стая.
Пандемията от COVID-19 и свързаните с нея извънредни мерки за ограничаване на разпространението на вируса в България доведоха до прекратяване на всички присъствени форми на обучение в училищата. Учебният процес беше реорганизиран и продължи от разстояние, в електронна среда и други неприсъствени форми на обучение. Беше предоставена значителна степен на свобода на училищата и учителите да определят моделите, формите, методите и инструментите за организиране на преподаването и ученето според специфичния училищен контекст и нуждите на учениците. 2020 година ще остане в историята на световното образование с безпрецедентното затваряне на училищните сгради в над 190 държави и бързото преминаване на образователните дейности на училищните организации във виртуален онлайн режим. Тази неочаквана промяна се реализира като кризисна мярка за овладяване на пандемията. В този смисъл обучението от разстояние, което се провежда в стотици образователни системи и включва в себе си различни видове дистанционно обучение (синхронни и асинхронни форми на електронно обучение), се определя от някои изследователи като „кризисно обучение“.
Предизвикателството пред образователните системи и националните правителства, определящи политиките в училищното образованието, е свързано с това, как новите възможностите, създадени при кризата от физическото затваряне на училищата, да се използват за трансформация на организационните и педагогически модели в съвременното образование. Как изводите от анализите на „кризисното обучение“ да очертаят стратегическата рамка на нужните промени в моделите на обучение, включително моделите на обучение от разстояние в електронна среда, за да може днешното образование да отговори на бъдещи предизвикателства и динамични промени. Тези актуални проблеми и предизвикателства пред съвременното образование определиха посоката на моето педагогическо изследване.
Друг мотив е свързан със съвременните тенденции в образованието, които отразяват търсенето на все по-ефективно прилагане на технологиите за обогатяване на учебния опит в чуждоезиковото обучение. Така в центъра на обучението се поставя обучаемият, с неговите индивидуални потребности, опит и компетенции в областта на общуването на чужд език. Основната цел на изследването е да се покажат възможностите на съвременните технологии за повишаване на ефективността при чуждоезиковото обучение. Под повишаване на ефективността се разбира по-бързото и по-ефективно усвояване на знания, което е резултат от приложението на по-ефективни методи на преподаване и представяне на междуезиковото съотнасяне на лексикално, граматично и семантично равнище.
Задачи:
- Анализ на ролята на съвременните компютърни технологии в процеса на чуждоезиково обучение;
- Описание на начините на приложение на съвременните технологии в езиковото обучение: компютърно подпомогнато езиково обучение, интернет технологиите, мобилните устройства в обучението по чужд език.
Съчетаването на традиция и интерактивност допринася за активиране на креативността на обучаваните и за повишаване на качеството на образователния процес. Описани са примерни уроци по немски език в 11.клас, като във всеки от тях е акцентирано върху стимулирането на една от речевите дейности посредством интерактивни методи на обучение. Живеем в глобализиран свят, свят на комуникации, на нови икономически, социокултурни и психолого-педагогически реалности. Работя с добре информирани, искащи и можещи млади хора, така че усилията, които преди полагах да ги впечатля и мотивирам, сега все повече се трансформират в усилия да поддържам активността им и да прилагам по-ефективни методи на обучение, които да отговарят на модерното време на високи технологии. Неизбежното пречупване на класно-урочната система през призмата на съвременните изисквания към учителя налага използването на интерактивни методи на преподаване и обучение с цел оптимизация на ученето като цяло.
От десетгодишния си опит като преподавател по немски език съм се убедила, че учителят винаги трябва да бъде в крак с изискванията на времето, да търси и намира допирателната точка с учениците си, да преподава знанията наред с изпитаните традиционни методи и интерактивно, за да се стимулира обучението по езика и да се постигат реални резултати. Активирането на мисловната дейност означава стимулиране на съобразителността и самостоятелността при усвояване и опериране с езикови средства, систематизиране на способностите на учениците да комбинират усвоения езиков материал според конкретната ситуация или практическа учебна задача. Уменията им за бързо ориентиране, анализиране, обобщаване, сравняване спомагат за активирането на пасивния и активния речников запас и усвоените езикови структури, необходими при изпълнението на поставени комуникативни задачи.
Обучението от разстояние в електронна среда се превръща в актуален и перспективен тренд на образованието. Условията на пандемията наложиха образователна реформа, която изведе училищата, учителите, учениците и родителните в нови модели на комуникация, обучение и професионална ангажираност. Обучението от разстояние в електронна среда променя не само преподаването, но прави и ученето по-активно. Активното учене включва проблемно базирано учене, учене, основано на изследвания и проучвания, учене чрез придобит опит и емоционални преживявания. Учителите вече прилагат тези модели и в обучението от разстояние в електронна среда, а учениците са мотивирани да учат с удоволствие в тази нова среда.
Представените модели на обучение от разстояние в електронна среда са своеобразна стратегия, за да може днешното образование да отговори на предизвикателствата и динамичните социално-икономически промени от бъдещето. Учителите и училището винаги са поглеждали и гледат отвъд хоризонта на образованието днес, за да има образователно, професионално и социално благополучие на човечеството утре.
-
- Мергюл Феруева
ПГЕЕ „Апостол Арнаудов“ – гр. Русе