Статията представя как чрез игри, рисуване, моделиране и апликации децата в предучилищна възраст могат лесно и забавно да усвояват основни геометрични фигури. Чрез използване на реални предмети, творчество и практически дейности се стимулират пространственото мислене, фината моторика и креативността.
Геометрията е наука, която помага на децата да разбират формите, размерите и местата на предметите около тях. Тя е важна част от живота им, защото ги учи да разпознават и описват света, който ги заобикаля. В подготвителната група децата започват да разбират основните геометрични фигури чрез игри и нагледни примери от ежедневието. Това е време, когато знанията се базират на техния опит и наблюдения, а не на сложни обяснения и дефиниции.
Обучението по геометрия в подготвителната група трябва да е свързано с игри, наблюдения и творчество, за да бъде интересно и достъпно за децата. Това ще им помогне да изградят основни знания и умения, които ще им бъдат полезни в бъдеще.
В предучилищна възраст обучението започва с разглеждане на форми, които децата виждат около себе си, като кръгове (топка), квадрати (кутия) и триъгълници (покрив). Тези форми първоначално се показват чрез реални предмети, за да се създаде ясна връзка между тях. Така децата интуитивно разбират какво представляват геометричните фигури. Постепенно те се учат да ги различават, назовават и дори рисуват. Също така в задачите за рисуване е добре фигурите да бъдат свързани със забавни истории или игри.
Важно е задачите, свързани с геометричните фигури, да бъдат игрови и забавни. Например вместо да се обяснява какво е куб, може да се покаже зарче и да се обясни, че то има формата на куб. Чрез такива примери децата по-лесно разбират разликата между геометричната фигура (като куб) и предмета, който прилича на нея (като зарче).
Често геометрията в тази възраст се свързва с рисуването и научаването на имената на фигурите. Това е нормално, но е важно задачите да имат смисъл и да създават интерес у децата. Например вместо просто да рисуват кръг, квадрат или триъгълник, децата могат да използват тези форми, за да създадат картина – например дърво с триъгълници за корона и правоъгълник за стъбло, лодка с триъгълник за платно и правоъгълник за корпус или пеперуда, като използват кръгове за крилата и овал за тялото. Такива занимания не само помагат на децата да запомнят формите, но и ги свързват с реалния свят по забавен и креативен начин, като развиват въображението и пространственото им мислене.
Обучението по геометрия в подготвителната група се основава на опита, който децата вече имат. Чрез различни игрови дейности те постепенно разбират как изглеждат тези форми и как могат да ги използват. Първоначално се учат да разпознават фигурите, а по-късно започват да ги моделират с помощта на пластилин или строителни блокчета и да ги рисуват.
Много е важно фигури като квадрат, триъгълник или кръг да се представят чрез предмети, които децата срещат в ежедневието си. Например квадратът може да се покаже с формата на прозорец, а кръгът – с чиния. Това помага на децата да свържат понятията с реални неща и да ги разбират по-лесно. Постепенно учителите и родителите могат да обясняват, че тези форми са част от много предмети и че имат свои имена и свойства.
Рисуването на геометрични фигури също е важно за децата в тази възраст. Но то трябва да бъде поднесено като забавна задача. Например децата могат да рисуват кръгове, триъгълници и квадрати, като използват цветни моливи, или да следват пунктири на фигури, направени от учителя. По този начин те не само се учат да разпознават формите, но и развиват уменията си за работа с ръце и координация.
В игрите с геометрични фигури трябва да има смисъл и цел. Например може да се организира игра „Открий формата“, в която децата търсят предмети в стаята, които приличат на дадена фигура, или пък да строят зоопарк и кули с помощта на блокчета с различни форми. Такива занимания не само помагат на децата да разбират по-добре геометрията, но и ги правят по-наблюдателни и креативни.
В подготвителната група е важно да се насърчава интересът на децата към формите около тях, за да могат те да развиват не само геометричните си знания, но и уменията за логическо мислене, наблюдателност и творчество.
За децата в подготвителна група рисуването е едно от най-естествените и любими занимания. То може да се използва, за да им помогне да разберат основните геометрични фигури. Например като оцветяват или очертават кръгове, триъгълници или квадрати, децата научават, че тези форми са част от равнината, в която рисуват.
Една полезна техника е използването на специална мрежа, например квадратна или точкова, върху която децата могат да очертават фигури. Това прави задачата по-лесна и помага за по-доброто разбиране на геометричните форми, дори ако не е необходимо те да бъдат перфектно точни.
Рисуването в мрежа и оцветяването на фигури може да бъде ефективно интегрирано в обучението по геометрия чрез използване на художествени и практически подходи. В този контекст децата могат графично да възпроизвеждат различни геометрични фигури, като довършват вече започната фигура в квадратна мрежа, което стимулира тяхното пространствено мислене и прецизност. Освен това те могат да се учат да пренасят очертана геометрична фигура в квадратна мрежа чрез техники като плъзгане (транслация) или огледално пренасяне (осева симетрия), което развива способността им да разбират и прилагат основни геометрични трансформации. Децата също така могат да подреждат елементи на симетрично изображение, което подпомага визуалното им възприятие и чувството за баланс.
В допълнение, те се ориентират в двумерното пространство чрез работа с квадратна мрежа, което е важна стъпка в овладяването на основите на геометрията и пространственото планиране [1]. Тези дейности предоставят възможност за творческо изразяване и практическо разбиране на геометричните концепции.
Например една ситуация може да започне с кратко запознаване на децата с основните геометрични фигури – кръг, квадрат, триъгълник и правоъгълник, като всяка фигура се показва визуално и се обсъжда с примери от заобикалящата ги среда. След това децата могат да получат предварително подготвена квадратна мрежа, върху която учителят демонстрира как да нарисуват влак, използвайки само геометрични фигури. След като децата създадат основните форми, тези фигури могат да бъдат използвани за създаване на по-сложни обекти. Например децата могат да моделират влак, като използват правоъгълници за вагоните, кръгове за колелата и триъгълници за покрива на локомотива. Това не само затвърждава знанията им за формите, но също така развива тяхното умение да свързват геометричните понятия с реалния свят. Децата следват инструкциите на учителя и рисуват своите композиции, използвайки мрежата като ориентир за точност.
Рязането на хартия е друга естествена и увлекателна дейност за децата на възраст 6-7 години. В ситуациите по математика децата могат да изрязват различни форми – кръгове, квадрати или триъгълници. Това им помага да разберат, че тези фигури са част от равнината.
Рязането на хартия има и образователна цел, например чрез рязане на сгъната хартия децата могат да открият идеята за симетрия. Ако се изрежат няколко слоя хартия едновременно, се показва как всички изрязани форми са еднакви, което обяснява понятието за съответствие между геометричните фигури.
Естествено, оригами и математика (а именно геометрия) са неразривно свързани. Много понятия от математиката (като точка, линия, квадрат, правоъгълник, триъгълник) се използват от учителите, когато правят оригами фигури. Учителят трябва да предаде на децата идеята, че сгъването на хартия трябва да се възприема като истинско изкуство [2].
Конструкторните комплекти предлагат още един динамичен подход за изучаване на геометрията. Комплекти като тези за изграждане на геометрични форми позволяват на децата да комбинират пръчки и извивки, за да създават различни 2D и 3D модели и да се укрепват геометричните концепции.
Един забавен метод за моделиране е използването на играта „Танграм“. Това е специален пъзел, който позволява на децата да сглобяват различни геометрични фигури и дори изображения. Колкото по-разнообразни материали използват децата, толкова по-богато става тяхното въображение и разбирането им за формите.
Тези дейности не само развиват познанията за геометрията, но и помагат на децата да развиват фината моторика, творческото мислене и пространственото възприятие, като същевременно се забавляват.
Малките деца имат значителен капацитет да учат за геометричните фигури, но тяхното разбиране често е ограничено от начина, по който геометрията се преподава. Препоръчително е ранното и ефективно обучение по геометрия, което се изгражда върху съществуващите знания на децата, да избягва погрешни схващания и да използва разнообразни примери и технологии за задълбочаване на разбирането [3].
Моделирането е чудесен начин и изключително ефективен подход за затвърждаване на знанията за геометричните фигури, тъй като включва практически дейности, които съчетават учебни и творчески елементи. По този начин децата се запознават с геометричните фигури чрез използването на различни материали. Например децата могат да създават форми с пластилин, конструктори, клечки или дори мозайки, например часовник като кръг или тетрадка като правоъгълник
Използването на пластилин за моделиране на фигури предоставя на децата възможност да създадат основните геометрични форми с ръцете си. Докато моделират, те имат шанс да усетят физическите свойства на формите, като ъглите и страните. Тази активност дава конкретно усещане за абстрактни понятия, което е особено важно за възрастовата група на децата. Този метод позволява на децата да взаимодействат с материалите, като същевременно развиват пространственото си мислене и фината моторика.
След като децата създадат основните форми, тези фигури могат да бъдат използвани за създаване на по-сложни обекти. Например те могат да моделират ракета, като използват цилиндър за тяло, конус за връх и малки триъгълници за крила. Това не само затвърждава знанията им за формите, но също така развива тяхното умение да свързват геометричните понятия с реалния свят.
Геометричните мозайки позволяват на децата да изграждат триизмерни композиции, като използват готови геометрични елементи. Например те могат да изградят мост или кула, като комбинират правоъгълни и триъгълни елементи. Тези дейности ги насърчават да мислят логически и да експериментират с фигури с различни размери, като същевременно укрепват уменията им за работа в пространството.
При използването на геометрични мозайки се препоръчва да се насочи вниманието на децата към факта, че от два триъгълника може да се оформи квадрат, а от другите два правоъгълник и т.н. Основната задача е да се запознаят децата с основните свойства на формите. Ако в първите ситуации всички деца получават еднакви комплекти (кръгове, триъгълници, квадрати, правоъгълници с различни цветове и само два вида по размер), то впоследствие всяко дете получава специален набор от фигури, състоящи се от същите четири фигури, но всяка фигура с различни размери, цветове и различни количества. Подреждайки фигурите и назовавайки техните форми, количество, големина и цвят, децата затвърждават и обобщават придобитите знания [4].
Творческите дейности могат да се използват като основен инструмент за обучение, при което геометричните фигури се изучават чрез изкуство, игра и практически занимания. Например рисуването може да се въведе като ежедневна дейност, където децата не само оцветяват предварително подготвени геометрични фигури, но и ги създават самостоятелно, използвайки четки, пастели или водни бои. Това може да се свърже с тематични занимания – рисуване на картини от фигури, като къщи, слънца или дървета, което ще съчетае изкуството с разпознаването на форми.
Комбинирането на геометрични фигури за създаване на композиции е метод, който насърчава децата да мислят творчески и да изграждат връзки между абстрактните понятия за формите и реалните обекти в заобикалящия ги свят. Този подход използва изкуството като средство за обучение, което позволява на децата да изследват и разбират фигури чрез практически дейности.
Чрез комбинирането на предварително изрязани от хартия геометрични фигури, децата могат да създават различни композиции, които отразяват тяхното въображение и индивидуално възприятие. Този процес развива пространственото мислене на децата, като ги учи как да подреждат и свързват форми в едно цяло.
Използването на различни материали, като цветна хартия, плат или копчета, допълнително обогатява процеса на създаване. Колажите и апликациите дават възможност на децата да експериментират с текстури и цветове, като същевременно затвърждават знанията си за формите. Например децата могат да създадат пейзаж, в който слънцето е кръг, дърветата са съставени от триъгълници и правоъгълници, а къщите от квадрати и триъгълници.
Този метод също така подпомага когнитивното развитие, като учи децата да анализират и планират своите композиции. Теоретичната стойност на комбинирането на фигури се крие в това, че децата придобиват умения да разпознават форми и да ги адаптират за създаването на нови обекти. Това им помага да разберат не само формите сами по себе си, но и как те взаимодействат в контекста на пространството и дизайна.
Творческите композиции от фигури са мощно средство за развиване на креативността, фината моторика и пространствената ориентация. Те подготвят децата за по-сложни задачи в бъдещото им обучение, като същевременно им предоставят възможност да изразят себе си чрез изкуството. Този метод не само обучава, но и вдъхновява децата, правейки процеса на учене пълноценен и забавен.
Апликациите с геометрични фигури предоставят възможност децата да затвърдят своите познания за формите, като ги свържат с реални обекти чрез творческа работа. Този метод съчетава изкуството с обучението, като насърчава развитието на въображението, фината моторика и пространственото мислене.
Създаването на „истории“ с геометрични фигури е централен елемент на този подход. Например децата могат да работят върху тематичен проект, като създадат картина на гора.
Те могат да направят и свои фантастични герои – свои измислени животни или чудовища, използвайки само геометрични елементи. Например, с един триъгълник за тяло, два малки кръга за очи и няколко правоъгълника за крака, те могат да създадат напълно ново същество. По този начин развиват не само моториката и композиционното усещане, но и въображението. Тази дейност помага на децата да осъзнаят как абстрактните форми могат да бъдат използвани за създаване на изображения, които те разпознават от техният свят.
Друга възможност е да се работи върху орнаменти. Децата могат да съставят красиви симетрични и асиметрични орнаменти, например с повторения на един и същи елемент по кръгова линия или в редици. Това упражнява математическото мислене, учи на ритъм, ред и баланс. Особено интересни са опитите за създаване на мозайки и килимчета.
Текстурите и цветовете не само правят задачата по-забавна и естетически привлекателна, но също така ангажират децата в процеса на експериментиране. Например слънцето може да бъде направено от златиста хартия, а облаците – от памук. Това разширява техните възприятия за формите и материалите и ги насърчава да проявяват креативност.
Апликациите насърчават децата да мислят за композицията на своите „истории“, като същевременно развиват чувство за симетрия и пропорция. Те се учат да организират различни форми върху хартията, да избират правилните материали и да създават връзки между отделните елементи. В същото време те затвърждават знанията си за формите, като ги идентифицират и използват в контекст.
Този метод също така насърчава социалното взаимодействие, когато децата работят заедно върху по-големи композиции. Те обменят идеи и се учат да сътрудничат, което допълнително обогатява техния опит. Апликациите с геометрични фигури са мощен инструмент за обучение, който комбинира изкуството и математиката по начин, който е както забавен, така и образователен.
Продължаването на поредици от фигури е ефективен метод за развиване на логическо мислене и наблюдателност у децата. Този подход предоставя възможност за творческо изразяване и същевременно затвърждава разбирането на геометричните фигури и техните характеристики.
Дейността може да започне с кратко въведение, където учителят демонстрира как се подреждат фигури в определена поредица, като например кръг-квадрат-кръг или триъгълник-кръг-правоъгълник. Децата наблюдават и обсъждат реда, след което им се предоставя задача да продължат поредицата. Това упражнение им помага да разбират последователността и да разпознават закономерности.
Творческият елемент се засилва чрез използването на цветни фигури, които могат да се комбинират не само по форма, но и по цвят. Например поредица като син кръг-жълт квадрат-син кръг може да бъде разширена с допълнителни фигури. Децата не само следват модела, но и учат да съчетават цветове и форми по хармоничен начин.
Освен това, тези поредици могат да бъдат използвани като декоративни елементи за украса на занималнята в детска градина и чрез тях децата да създават гирлянди или рамки за стени, като всяко дете допринася със своята част от поредицата. Това не само прави задачата по-забавна и значима, но също така стимулира тяхното чувство за принадлежност и сътрудничество.
Включването на изкуството в тази дейност предоставя възможност децата да работят с различни материали – цветна хартия, картон или дори природни материали като листа и камъчета, които могат да бъдат оформени като геометрични фигури. Тази гъвкавост в материалите насърчава въображението и креативността.
Продължаването на поредици от фигури не само подпомага усвояването на основни математически и пространствени понятия, но също така развива аналитичното мислене и естетическото възприятие на децата. Чрез тази дейност те неусетно научават как да идентифицират и прилагат закономерности, което ще им бъде полезно в бъдещото обучение.
Използването на изкуството и творческите дейности за усвояване на геометричните фигури в предучилищна възраст насърчава децата да бъдат активни участници в учебния процес, като ги подтиква към самостоятелно мислене и творчество. Те не само усвояват геометричните понятия, но и се учат как да ги прилагат в създаването на реални обекти. Чрез този метод се развива едновременно познавателната и творческата им страна, което прави обучението по геометрия приятно и полезно.
-
- Математика в детската градина. Методически насоки за формиране на елементарни математически представи в детската градина 4 група. изд. Изкуства, 2018, с. 4
- Балашова, Н. Организация работы с детьми по овладению геометрическими понятиями с помощью оригами. Методические приемы обучению оригами, Конкурс: Всероссийский конкурс педагогического мастерства работников дошкольных образовательных учреждений «Эффективные педагогические практики и современные технологии работы с детьми», в рамках реализации ФГОС дошкольного образования, 2019.
- Clements, D., D. Sarama. Young Children’s Ideas about Geometric Shapes, Teaching Children Mathematics, April 2000.
- Гильфановна, С. Формирование геометрических представлений у детей дошкольного возраста, Материалы региональной научно-практической конференции «Актуальная геометрия: реальность и перспективы», Казань: КГПУ, 2005, с.12.
- Теодора Господинова
Старши учител
ДГ „Рай”, гр. Любимец, общ. Любимец, обл. Хасково