Ученето на език е основна човешка дейност – от времето, когато е било въпрос на физическо оцеляване на вида да сподели опита си в изучаването на околния свят, до превръщането на езика в основен социален фактор в днешния динамичен свят. С изследването му са се занимавали още от древността. То става все по-актуално в глобализиращото се общество, където феномени като интернет постепенно премахват традиционните бариери – географски, технологични, културни. Общуването на чужд език днес се превърна във всекидневие в личен, професионален и академичен план, което се отчита от редица документи (Болонския процес, Националната програма „Информационни и комуникационни технологии в училище“, Националната стратегия за продължаващо професионално обучение, Програмата за развитие на образованието, науката и младежките политики в Република България). С това нараства ролята на чуждите езици и се поставят нови изисквания за ефективност на изучаването им. Професионалната реализация изисква умения за създаване на документи като автобиографии, мотивационни писма и различни видове кореспонденция.
От друга страна, интересът към интегриране на съвременните технологии в обучението по чужд език е мотивиран от навлизането им във всички сфери на живота, както и от огромния потенциал, който те имат в областта на изучаването на език. Тенденцията е към по-гъвкаво обучение и преосмисляне на ролята и функциите на преподавателя и обучаемия – условията, механизмите и подходите към обучението като цяло, и чуждоезиковото в частност, значително се промениха. Едни от най-значимите промени са: възможност за организиране на учебен процес от нов тип – „по всяко време и от всяко място“, стремеж към индивидуализиране на обучението, достъпност до качествено обучение, намаляване на усилията и цената за създаване и разпространение на материали и т.н.
Съвременните технологии създадоха безпрецедентни възможности, специфични за чуждоезиковото обучение, например достъп до автентични материали на и за всевъзможни езици, общуване на изучавания език с други хора навсякъде по света, обмен на добри практики в дизайна на курсове от всякакъв тип, ниво и целева група обучаеми. Осмислянето на тези реалности е от особена важност за държава като нашата, която се стреми към създаване на конкурентоспособни специалисти, заемащи достойно място на пазара на работна ръка в Обединена Европа.
В този контекст темата за иновативен модел за усвояване на модалните глаголи по немски език в 10.клас чрез ИКТ отговаря на две основни потребности:
- на учениците – за по-достъпно, разбираемо и ангажиращо усвояване на една трудна граматическа категория;
- на системата – за интегриране на информационните технологии като инструмент за модернизиране на образованието.
Модалните глаголи в немския език са сред най-често използваните, но и сред най-сложните граматически структури за овладяване от българските ученици. Изисква се разбиране на синтактичните правила, семантичните нюанси и контекстуалната употреба. Практиката показва, че учениците често ги използват механично, без да разбират напълно техните значения и комуникативна роля. Това води до грешки и неувереност, което възпрепятства свободното изразяване – ключова цел на чуждоезиковото обучение.
Моето проучване е резултат както на професионален интерес, така и на дълбоко убеждение, че съвременният учител трябва да бъде иноватор, вдъхновител и създател на значими учебни преживявания. Темата е избрана, за да отговори на нуждите на учениците, да допринесе за практиката по преподаване на немски език и да покаже как дигиталните средства могат да бъдат използвани не като „ефектна добавка“, а като сърцевина на ефективното и мотивиращо обучение.
Цел на изследването
Целта е да се разработи, приложи и анализира иновативен модел за усвояване на модалните глаголи по немски език в 10.клас чрез използването на информационни и комуникационни технологии. В рамките на този модел се прилагат разнообразни дигитални инструменти и методи с акцент върху интерактивността, практическото приложение на знанията и активното участие на учениците в учебния процес.
Обект и предмет на изследването
Обект на изследването е процесът на чуждоезиково обучение в среден етап на гимназиалното образование. Предмет на изследването е прилагането на ИКТ за усвояване на модалните глаголи в 10.клас по немски език. Изследването се концентрира върху ефективността на предложените технологии и педагогически средства за подобряване на езиковите умения и постигане на комуникативна компетентност.
Изследователски въпроси и хипотези
В основата на всяка педагогическа разработка, която има за цел да създаде, приложи и анализира нов модел на преподаване, стои ясното дефиниране на изследователски въпроси, чрез които да се насочи вниманието към ключовите аспекти на изследването. Те не само структурират изследователската логика, но и подпомагат формулирането на подходящи методи за емпирична проверка на ефективността на предложените иновации.
Изборът на изследователски методи е съобразен с естеството на изследователския обект – процеса на усвояване на модалните глаголи в 10.клас чрез прилагане на иновативен ИКТ модел, както и с целите и хипотезите, формулирани по-рано.
Поради това се прилагат както количествени, така и качествени методи, с цел постигане на пълноценен, обективен и многопластов анализ на резултатите от изследването. Очакваните резултати се разпределят в три основни направления: езикови, когнитивни и мотивационни.
Езикови резултати:
- Подобряване на граматическата точност при употребата на модалните глаголи в устна и писмена реч;
- По-добро разбиране на значенията и нюансите, които модалните глаголи изразяват в контекст (напр. задължение, разрешение, възможност);
- Увеличаване на броя ученици, които използват модалните глаголи спонтанно в комуникативни ситуации;
- По-малко допускани грешки при спрежение, словоред и избор на правилен модален глагол.
Когнитивни и методически резултати:
- Развитие на умения за самооценка и саморефлексия чрез използване на автоматизирани дигитални тестове и обратна връзка;
- Укрепване на умения за работа в екип и съвместно създаване на езикови продукти чрез дигитални платформи (напр. Google Docs, Padlet, Canva);
- По-добра организация на учебното съдържание от страна на учителя чрез структурирани и доказано ефективни ИКТ инструменти.
Мотивационни резултати:
- Повишаване на учебната мотивация благодарение на включването на интерактивни, визуални и игрови елементи;
- Създаване на положителна нагласа към граматиката и преодоляване на бариерите, свързани със страха от грешки;
- Активно включване на ученици, които обичайно са по-пасивни в традиционни уроци, чрез използването на технологии, близки до тях.
Резултати:
- Систематизиране на съвременни методически подходи и теоретични концепции за преподаването на модални глаголи чрез ИКТ;
- Обосноваване на педагогическата стойност на дигиталните инструменти в преподаването на граматика по чужд език;
- Доказване на съвместимостта между комуникативния подход и дигиталните методи в средното образование.
- Създаване и прилагане на иновативен модел, който може да бъде използван от други учители по немски език и адаптиран към различни класове и учебни цели;
- Предоставяне на готови сценарии за уроци, интерактивни дейности и проектни идеи, базирани на ИКТ, които отговарят на изискванията на учебната програма;
- Разработване на инструменти за оценяване, включително тестове, анкети и шаблони за наблюдение, които могат да бъдат използвани в практиката.
Съчетаването на методическа обоснованост с технологични решения може да доведе до подобрение в качеството на чуждоезиковото обучение, като едновременно развива езиковите, дигиталните и социалните умения на учениците и осъвременява ролята на учителя в новата образователна реалност.
В контекста на бързо променящата се образователна среда, където дигитализацията, глобализацията и индивидуализацията на обучението заемат водещи позиции, преподаването на чужди езици – и в частност на граматически компоненти като модалните глаголи в немския език – изисква не просто адаптация, а цялостна трансформация. Необходимо е търсене на нови пътища, чрез които образователният процес да стане по-ефективен, по-мотивиращ и по-близък до нуждите на съвременния ученик.
Основната цел на изследването беше да се проектира, приложи и анализира иновативен модел за преподаване на модалните глаголи в 10.клас чрез интегриране на информационни и комуникационни технологии в рамките на съвременни педагогически подходи. Изборът на модалните глаголи като обект на изследване не е случаен – те са неразделна част от граматическата система на немския език, но в същото време създават сериозни предизвикателства за учениците, особено когато се изучават по традиционни методи, основани главно на заучаване и репродукция.
В теоретичната част на изследването беше разгледана същността на модалните глаголи от лингвистична, семантична и функционална гледна точка. Беше направен сравнителен анализ между родния и изучавания език, с акцент върху интерференциите, които възникват при употребата на модални глаголи от българските ученици. На тази основа се обосноваха нуждата от промяна в методиката на преподаването им и ролята, която могат да играят ИКТ като средство за преодоляване на езиковите и психологическите бариери в усвояването.
Изследването също така се базира на актуални научни теории в областта на чуждоезиковото обучение, включително комуникативния и когнитивния подход, конструктивизма, теорията за активно учене и мултимодалното преподаване. Всички тези теоретични рамки подчертават важността на ангажираността на ученика, използването на разнообразни средства за въздействие върху различните стилове на учене. ИКТ инструментите – при правилна дидактическа употреба – осигуряват именно такава многостранност и адаптивност.
Чрез използване на образователни платформи (Wordwall, Genially, LearningApps и др.), визуални презентации, интерактивни упражнения и игрови елементи учениците се въвличат в процес, при който граматиката не е абстрактен набор от правила, а конкретно приложимо знание, свързано със ситуации от реалния живот. Целта не беше просто усвояване на форми, а развитие на способността да се използват модалните глаголи в адекватен комуникативен контекст.
Проведеният педагогически експеримент показа, че учениците възприемат по-лесно новия граматичен материал, когато той се поднася чрез технологии, които съответстват на техния дигитален опит. Данните от пред- и послетестовете, анкетните проучвания и самооценъчните формуляри ясно демонстрират подобрение в няколко ключови аспекта:
– повишена точност при употребата на модалните глаголи;
– засилена речева активност;
– по-висока мотивация за учене;
– изграждане на положителна нагласа към предмета.
Традиционно трудни и често пренебрегвани теми като модалните глаголи могат да се превърнат в интересен, смислен и вдъхновяващ компонент от обучението по немски език, когато към тях се подходи с методическа креативност, технологична грамотност и уважение към начина, по който учат съвременните ученици. Работата не само представя успешен педагогически модел, но и отправя послание – че езиковото образование може (и трябва) да бъде мост между езиковата норма и личния опит на ученика, между миналото на граматиката и бъдещето на дигиталното обучение.
Мергюл Тейфик Феруева, ПГЕЕ АПОСТОЛ АРНАУДОВ – РУСЕ