Използването на работеща технология за заучаване на неправилните глаголи в английския език с помощта на електронни ресурси улеснява преподаването и заучаването на този граматичен елемент в обучението по езика. Общуването на чужд език е сред основните ключови компетентности, необходими на учениците в модерното общество. За съвременните учители е истинско предизвикателство да достигнат до повечето ученици обаче, а не само да се опрат на изпълнителните, прилежните и учещите, които с всеки випуск стават все по-малко. Работим с първото поколение, което е израснало изцяло в света на технологиите и интернет. Тези деца имат различно предпочитание за учене, а поради факта, че са били непрекъснато „изложени“ на информация, те имат и по-кратък период за задържане на вниманието.
Днес учениците са привлечени от видео материали и визуални средства, геймификация (игровизация) и различни интернет платформи. Това е просто нормална част от ежедневието им, докато за голяма част от учителите тези инструменти изискват допълнителни усилия, професионално насочени обучения и квалификации със или без кредити, (само)обучение, предварително разучаване и дълга подготовка. Учителят в двадесет и първи век, особено работещ с ученици от поколение Z (родени приблизително между 1997 и 2012 г.), трябва да притежава редица специфични качества и да прилага адаптирани методи на преподаване, за да бъде ефективен в работата с тези млади хора.
За мен използването на електронни ресурси в учебния процес е сред ключовите качества на съвременния учител. Технологичната грамотност предполага той да борави с дигитални инструменти – платформи за онлайн обучение, презентационни програми, мултимедия, интерактивни приложения, с които мрежата изобилства (Kahoot, Liveworksheets, Wordwall, Quizziz и др.). В нашия век учителите трябва да притежават умения да променят подхода си според нуждите и интересите на учениците (включително при смяна на средата – преминаване в дистанционна форма – ОРЕС), но също така трябва да са креативни и да поднасят интересно, увлекателно и нестандартно материала – чрез проекти, игри, симулации, казуси от реалния живот.
Идеята за работеща технология за ефективно усвояване на неправилните глаголи в английския език е въпрос, който ме е вълнувал от години, тъй като с всеки нов випуск се сблъсквам с трудности в усвояването им. Различните учебни системи предлагат един дълъг списък с формите на неправилните глаголи в края на учебника, който понякога се простира в една до три-четири страници, подредени по азбучен ред, обезверяващи и демотивиращи учениците глаголи. Това подреждане не дава логичен модел за запаметяване и усвояване, а разчита единствено на машиналното наизустяване и зазубрянето на глаголите без логика, или може да служи за добра бърза и точна справка, ако веднага искаме проверка на формите на даден глагол.
Целта ми беше създаването на технология за усвояване на неправилните глаголи и то с помощта на електронни ресурси в нашия съвременен електронен век, когато по-голямата част от времето на децата преминава пред екраните на дигиталните устройства (дори при някои стигаща до екранна зависимост), технология, чрез която със сигурност да доближим знанието до тях и да постигнем по-високи резултати, а с това и безспорно да повишим езиковите и комуникационни компетентности на учениците, но също и да събудим любопитството на незаинтересованите.
Поставих си задача да се провери статистически дали технологията работи и да се докаже нейната ефективност, опирайки се на различни типове съвременни електронни ресурси, интернет платформи и иновативност в технологията на заучаване на формите на неправилните глаголи в английския език.
Обект на изследване бе процесът на обучение, а предмет на изследването е тази нова технология при заучаване на граматичната категория „неправилни глаголи“ с помощта на електронни ресурси. Обхватът на проведеното изследване са десет ученици от осми/девети клас. Целта бе да се създаде работеща технология за усвояване на неправилните глаголи в английски език чрез дигитални ресурси (без да претендирам за изчерпателност, защото мрежата предлага безброй такива) и тя да се апробира в училищната практика.
Използвах общоприетата рамка за заучаване на неправилните глаголи по списък -подредени по азбучен ред в края на учебника, и лични презентации, в които бях разделила глаголите в групи – с три еднакви форми, с две еднакви форми и с три различни форми. В тях учениците трябваше да търсят прилики и сходства (similar pattern) – графични и фонетични. Подобни групирания (стигащи дори до 23 групи!) открих в интернет пространството и също разглеждахме в часовете по АЕ. Въвеждането на трите форми на неправилните глаголи наведнъж е идея, която също залегна в моя експеримент.
Смятам, че преподаването на трите форми заедно е процес, който улеснява запаметяването и често това се получава естествено при глаголи със сходни модели на формиране на втора и трета форма, било като в рими – tell-told-told, retell-retold-retold, sell-sold-sold и т.н., или с подобни графични промени – break/speak–broke/spoke– broken/spoken (въпреки разликите в произношението на основната форма). Тъй като преподавам на български ученици, които живеят в чужда езикова среда – това беше още една причина в подкрепа на това мое решение.
Децата днес обичат да учат, но само ако им е интересно. Те са по-склонни от всяко друго поколение да изключат всяка информация, която не съвпада с интересите им, и училището и педагогическите специалисти трябва да използват тази тяхна особеност в своя полза. Опрях се на идеята, че ако се концептуализира и създаде една иновация, една технология за усвояването на неправилните глаголи с помощта на електронни ресурси, която да стъпва на високата технологична грамотност на учениците, съобразена с краткия им период на концентрация и предпочитанията им за учене чрез игровизация, това би подобрило значително процеса на заучаване на тази граматична категория от новото поколение учащи. Към това включих и подбрани видеа и любим тип музика с глаголите (рап), както и дейности, провокиращи желанието им за изява.
Статистически измерените критерии и показатели (тест 1) диагностично изследваха усвояването, запомнянето и наизустяването на неправилните глаголи както бяха зададени в учебника, т.е. следвайки единствено логиката на подреждането им по азбучен ред в английската азбука, зададени в табличен вид, като никъде при тях нямаше сходство в модела на образуване на два поредни глагола – характеристика, търсена преднамерено и умишлено. Освен това имаше задача, тестваща рецептивните умения за правилно използване на верните глаголни форми в изречения – само умение за разпознаване и подчертаване на верния глагол (от три) в конструкцията.
При втората проверка (тест 2) учениците трябваше да покажат знанията си върху разглежданата граматична категория, но използвайки натрупаните познания по асоциативен начин за сходството (similar pattern) на формите на някои глаголи, както и въз основа на забавни и интерактивни методи и задачи, в които бяха включвани, и на които вече бяхме наблягали нееднократно при заучаването им чрез рап, видеа, онлайн ресурси. Глаголите с подобни минали форми или причастия бяха поставени последователно, въпреки че не бяха отделени в подгрупи. Освен това включването на няколко последователни глагола от една и съща подгрупа, в която формите си приличат (swim- swam- swum до drink- drank- drunk; let- let- let до bet- bet- bet и т.н.), беше предизвикателство за проверка асоциативната памет на децата и тест на целта ми да изпробвам доколко работещ е настоящият експеримент.
Упражнение № 3 изискваше не просто рецептивно умение за различаване на глаголните форми, а продуктивно умение за написване на вярната форма – основна, в минало време или минало причастие. Отново бях заложила и пример с римуване или асоцииране, които носят елемент на геймификация и забавност.
Периодът между двата теста беше достатъчно дълъг, което ми даваше възможност за разнообразяване на дейностите в търсене и прилагане на разнообразни онлайн материали и електронни ресурси. Включвах както рапиране (irregular verbs rap от youtube с над 4 828 088 показвания и клип, който е бил харесан 118 000 пъти, създаден е от учител- обучител за английски като втори език – ЕSL teacher-trainer със 123 000 абонати), така и проекти със създаване на забавни римувани четиристишия с глаголи, игри и кръстословици в liveworksheets, групиране по асоциации в pinterest.com, флашкарти от englishpage.com, колело на късмета, викторина (quiz), игрално шоу (gameshow) или анаграма от wordwall, домашни работи за създаване на тест в Kahoot (за умелите компютърни фенове) и други. Всичко това не просто правеше часовете по-забавни и чакани, но и работата по-лека и приятна. Забелязвах как незнаещите и апатични деца постепенно бяха заинтригувани, което показваше качествена промяна в процеса на учене.
Анализирайки цялостната ни работа и крайните тестове върху неправилни глаголи, се убедих, че въпреки факта, че една част от учениците имаха добри основни познания по английски, те успяха с времето да изгладят дребните пропуски и детайли, които им убягваха. При тези, при които познанията по езика бяха слаби, разликата, въпреки че изглеждаше незначителна като количествен показател, за мен беше видима в качествено отношение. Деца, които не са проявявали никакъв интерес, които просто обикновено присъстваха в часа и с нетърпение очакваха звънеца, бяха заинтригувани и се включиха в дейностите, разнообразени с електронни ресурси – рап видеото и рапиране, игрите – индивидуални или в екип, домашни – за създаване на тестове в Кахут, или проекти за създаване на четиристишия и представянето им пред публика. Това им помогна за стъпка в правилната посока, която години наред не бяха направили.
Постигнатите резултати на тест 1 и тест 2 в количествено измерение в девети клас са следните: добър 4.40, много добър 5.20. Броят от получените точки използвах, за да установя има ли статистически значимо различие между резултатите в началото и в края на експеримента. Сравнявайки получената стойност с таблицата за корелационна зависимост, я открих в предпоследния ред – „Над 0,7“, т.е. установи се наличието на значителна или силна зависимост от използването на електронни ресурси в помощ на усвояването на формите на неправилните глаголи в английски език.
Графиката на база на този корелационен анализ, при който използвах подобрен коефициент на Фехнер, показва, че насоченото ползване на електронни ресурси и онлайн платформи за целите на педагогическия експеримент с цел провокиране на интерес и мотивация при усвояване на конкретна граматична единица, има силно влияние върху правилното заучаване на трите форми на неправилните глаголи в АЕ от учениците. Практиката ми показва, че това е работещ метод, който улеснява и двете страни – обучаващи и обучаеми, и е решение за предизвикателството неправилни глаголи.
Разбира се, важно е да обърнем внимание и на „точната доза“ електронни ресурси в час и да не разчитаме единствено и само на тях или на онлайн платформи, понеже „разликата между лекарството и отровата е в дозировката“. Успешният учител в XXI век трябва да прецени до каква степен и доколко да ползва тези материали, да ги включва целенасочено, да балансира и разнообразява дейностите и методите в часовете професионално, да отговаря на нуждите на дигиталното поколение, като сборът от тези умения са предпоставка за прилагане на една работеща технология в обучителния процес.