Овладяването на писмената реч като втори етап в речевото развитие на детето започва още от най-ранна училищна възраст, с формирането на елементарни умения и навици за четене и писане, и продължава през целия училищен период. Работата за овладяване на умения и навици за четене и писане е важна и отговорна, защото е свързана с усвояването на ново средство за познание и общуване – писмената реч.
Обучението по писане на първокласниците е сложен процес, изискващ непрекъснат контрол. При постъпване на детето в училище неговият живот рязко се променя.
Графичните навици се отнасят към сензорните навици на човека. Но за разлика от много сензомоторни навици, които се включват в трудовата или спортната дейност, графичните навици за писане са свързани с учебната дейност и обслужват процеса на писмената реч. В това се заключава спецификата и сложността на тяхното формиране. Първокласниците имат слабо развити мускули на ръцете, неукрепнала костна система на китката и палците, ниска поносимост към натоварване и несъвършено нервно регулиране на движенията. Всичко това определя сложността при формиране на писмени навици у седемгодишните. Ето защо разработването и прилагането на нови техники на обучение са предпоставка за успеха на децата.
Малките деца изпитват желание да се научат да пишат още преди да са постъпили в училище. Техните “драсканици” са необходим етап от процеса. Когато “драсканиците” стават разбираеми за околните, децата са очаровани от себе си, защото могат и писмено да общуват, т.е. писането им изпълнява своята комуникативна функция. Затова учениците от първи клас трябва да са мотивирани за тази своя дейност и тя следва да бъде един непрекъснат процес и умствено упражнение за тях. Мотивацията ще бъде налице, ако се използват игрови похвати в обучението по писане. По този начин играта от основна дейност ще се превърне в ценен помощник на новата дейност – учебната.
Писането е сложна, комплексна дейност. Наред с графичния елемент тя включва още редица умения от чисто речев план, свързани с успешното определяне на звуково-буквения състав на думата, която ще се пише. Особеностите на техниката на писане се изразява именно в това, че тя включва, от една страна, ред двигателно-графични операции и пространствени ориентировки, както въобще при всеки двигателен навик, а от друга – процеса на кодиране на речевите звукове в букви, на звуковия поток в писмо.
Трудностите в периода на овладяване на графичния компонент, свързани с нарастване на мускулната и емоционалната умора от еднообразната работа при овладяване на писмения белег на звука, ме провокираха да разработя система от техники на обучение, съдържателен компонент на иновационния модел. При първокласниците наблюдаваме неустойчиво внимание и памет. Това ме подтикна към честа смяна на видовете дейности и включване на играта в учебния процес. Идеята ми бе успешно да мотивирам първокласниците в обучението по писане, да съхраня и развивам тази мотивация и в същото време да не ги откъсвам от основната дейност, която детето е имало до постъпването в училище – играта.
В случая потребността от писане като средство за комуникация с околния свят имаше водеща роля. Това по същество е нов подход към проблемите на обучението по писане. За да се реализира този подход в иновационния модел на обучение, се използват учебни задачи със занимателен и игрови характер и речеви ситуации, обосноваващи потребността от споделяне чрез писане.
В експерименталното изследване използвах различни техники на обучение за разпознаване, групиране, преобразуване на графични знаци, за кодиране на звуковия състав на думата при писане, за разбиране смисъла на изречението при писане.
За да се стимулира овладяването на умения за разпознаване, групиране, преобразуване на графични знаци, използвах следните техники на обучение:
Свързване на изучените елементи в групи
Съчетанието от елементи дава възможност за плавност и ритмичност на писането. Първоначално се дава образец, после учениците го копират, като повтарят по пунктира, и накрая дописват реда самостоятелно. Липсата на еднообразие и повторение на едни и същи елементи предотвратява преумората и скуката у децата. Тези упражнения не само готвят ръката за писане, а подготвят и ускоряването му, което е така важно в по-нататъшното обучение.
За целта използвах “Приказка за пътешествие на катеричката”. Учениците разглеждат картинката и тръгват на пътешествие заедно с катеричката. По пътя си тя намира един жълъд, но по-най бързия начин скача на един клон на дървото, защото забелязва по пътечката змия. Учениците откриват кои елементи се крият в опашката на катеричката, тялото на змията и жълъдчето. Учителят ги насочва да съчетаят откритите елементи.
Откриване на елементи в букви
Преди да се запознаят с графичната страна на ръкописната буква, учениците могат да натрупат зрителна представа за нея, чрез откриване на съответни елементи в буквите. За целта използвах играта „Кой къде се е скрил”.
На децата се раздават листове с изписаната ръкописна азбука (главни и малки букви). Над тях е написан елементът, който в съответния час ще бъде търсеният в листчетата. Тяхната задача е да оградят с кръг открития елемент в написаните букви. Играейки, запомнят не само елементите, но и изграждат първоначална представа за буквите. Тази дейност е достъпна за децата, с желание я изпълняват и изпитват радост от успехите си.
Важен момент в обучението по писане е запознаването със звуковете и техните графични белези, както и овладяването на представата за връзката между звука и буквата, за възприемане на думата като звуков комплекс, който има свой графичен образ. Подходящи при изграждането и затвърдяването на асоциацията звук-буква са техниките, чрез които се осъществява звуково-буквен анализ на думите.
Попълване на букви в буквени схеми
На лист за всеки ученик са записани няколко буквени схеми с липсващи букви във всяка от тях. Над схемите са записани няколко букви. Учениците трябва да открият коя е изчезналата буква във всяка от думите и да я свържат със стрелка.
л м р п й н
-
а
л
е
Л
и
м
о
п
у
п
а
л
Подреждане на разбъркани букви в дума
Звуковете на думата самолет са се състезавали кой по-бързо ще заеме мястото си. Кои звукове са объркали реда си?
-
-
с
а
о
м
л
е
т
-
Този вид техники освен за диференциране отношенията звук-буква допринасят и за осъзнаване мястото на звуковете и буквите в думата.
Техника за упражняване на основните начини на свързване
Целта на тази техника е да се постигне свързаност при писането, като се упражняват най-често използваните начини за това:
- чрез допиране;
- чрез удължаване;
- чрез съединителна черта.
Всяко лято аз отивам на море. Къпя се на морския бряг. Вълните плискат крайбрежните камъни, строени като войници. Много обичам да се гмуркам и да търся водорасли, камъчета и мидички. Слънцето припича. Гали ме с топлите си лъчи и ме кара да заспивам. Чувствам се свободен.
Запишете думата море под картината и обърнете внимание на начина, по който са свързани буквите в първата сричка (чрез допиране).
Едно от моите любими цветя е лалето.
Запишете думата лале под картината и обърнете внимание как са свързани буквите в първата сричка.
На морето се запознах с Милена, Райна и Емилиан. Това са най-добрите ми приятели. Мили ученици, помогнете ми да напиша правилно техните имена, като обърнете внимание как са свързани буквите в първите срички в имената (чрез удължение, чрез съединителна черта, чрез допиране). В свободното си време обичам да карам ролери.
Напишете думата ролери под картината и отговорете по какъв начин свързахте втората и третата буква.
За стимулиране на развитието на уменията за разбиране смисъла на изречението при писане допринасят и техниките с опора върху лексикално-граматическите признаци и връзки, които предлагам на учениците в подходящи занимателни и игрови ситуации.
Съотнасяне на изречение към съответната картина
На дъската са записани изречения. Учениците четат изреченията и преписват изречението, което се отнася за картината.
Пилето кълве от плода.
Пилето пее на дървото.
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
………………………………………………………………..
Разграничаване на думи в изречение
Колко думи има в изречението? Напишете го правилно.
Учениците свързват смисъла на изречението със словесен състав.
Надървотоимаябълки. На дървото има ябълки.
Практическата дейност има основно значение в процеса на познанието. Предложените техники са полезни, защото осигуряват условия за успешно преодоляване на функционалната асиметрия между техническото изпълнение и разбиране при писане. Поставят първокласниците в известна проблемна ситуация, решаването на която им носи удовлетворение от положения труд.
-
- Антоанета Чолакова
Об.У ”Христо Ботев“ – с. Дъбница, обл. Благоевград