Разглеждат се основните характеристики на активното учене в обучението и неговата ефективност при работа с ученици от пети клас по История и цивилизации. Коментира се прилагането на активните методи на обучение, които обогатяват педагогическата дейност, като чрез тях се постига системност, вариативност, гъвкавост и оригиналност при планиране и реализиране на интерактивен учебен процес.
Активното учене е един от най-популярните и ефективни подходи за преподаване, използвани в образованието днес. То е начин на обучение, при което традиционната атмосфера в учебната стая (кратки, накъсани уроци в лекционен стил, при които преподавателят е централна фигура, а обучаемите са пасивни) се заменя с грижливо подготвени учебни дейности, в които учениците играят централна роля. Тези учебни дейности могат да бъдат най-различни – писане, четене, групова работа, дискусии, ролеви игри, казуси, групови проекти, симулации, семинари, решаване на проблеми и задачи, свързани с анализиране, синтезиране и оценяване.
Активните методи на обучение привличат вниманието на учениците и поддържат интереса им. Независимо дали става въпрос за групови дискусии, практически експерименти или екскурзии, тези дейности поддържат учениците ангажирани и мотивирани да учат, като намаляват вероятността от скука и незаинтересованост.
В основата на „активното учене“ или „ученето от/чрез опит“ е активното участие на обучаемите, придобиването на собствен опит и неговото осмисляне. Много вдъхновяващи идеи на активно учене имат дълбоки корени в историята на педагогиката.
Най-влиятелни са теориите на Ж. Пиаже и Л. Виготски, които акцентират върху социалната роля на ученето и опората на предишния опит.
Основни методи на активното обучение са:
- Проектно-ориентираното обучение;
- Проблемно-ориентираното обучение;
- Ученето чрез опит;
- Ученето чрез проучване.
Методите и техниките за активно учене се прилагат в различни части на урока, съобразно преследваните цели и поставените задачи.
Активното учене е начин на усвояване на знанията, при който участниците изучават своите собствени дейности и опит, с цел подобряване на своите постижения. Този метод на учене е в контраст с традиционното учене, което се съсредоточава върху представянето на знанието и умението. Фокусира се върху проучване на извършените действия, а знанието се придобива като резултат, който се очаква да доведе до подобряване на уменията и постиженията.
Чрез активното ангажиране с материала учениците са по-склонни да разберат и запазят информацията, която учат. Този подход гарантира, че учениците не просто запаметяват факти, но наистина разбират и могат да анализират.
Много активни учебни дейности включват групова работа и сътрудничество. Учениците се учат да общуват ефективно, да споделят идеи и да работят заедно за постигане на обща цел. Тези умения са от съществено значение за успеха както в академичната, така и в професионалната среда.
Каква е ролята на учителя?
- Задава ясни инструкции;
- Наблюдава работата на учениците;
- Задава допълнителни въпроси на учениците – за насочване или задълбочаване на разбирането;
- Стимулира и насърчава включването на всички ученици;
- Осигурява участието на всеки ученик в групите, за да е ангажиран с конкретна дейност.
- Взаимодействат с материали, ресурси и идеи в дискусии в малки и големи групи;
- Записват наблюдения и идеи;
- Търсят различни начини за решение на проблем или задаване на въпроси;
- Мислят креативно в границите на дейността;
- Тестват предположения и хипотези и правят нови;
- Описват, сравняват и споделят своя опит и решение;
- Изразяват своето развиващо и задълбочаващо се разбиране за въпроси, които могат да се проверят;
- Учениците работят самостоятелно, без директната намеса на учителя.
Какво е значението на активното учене в професионалния живот? Всъщност повечето работни места са среда за активно учене, където от служителите се очаква да търсят информация, да актуализират уменията си, да практикуват самоуправление и да работят без постоянен надзор. По този начин познаването на активното учене от училище може да подготви учениците за по-успешен професионален живот в бъдеще.
Стратегията за активно учене е от съществено значение, за да ангажираме обучаемите в задълбочено мислене.
Ключът към продуктивното учене е ангажираността, особено когато става въпрос за активно учене. За учители и преподаватели създаването на клас, който поддържа силен фокус и ангажираност от страна на учениците, отнема време и усилия. Учителите могат лесно да постигнат тази цел чрез интерактивни презентации и дейности. Те могат да насърчават активното учене чрез:
- Интерактивни тестове и анкети;
- Дискусии в клас;
- Обърната класна стая;
- Незабавна обратна връзка;
- Анонимни въпроси и отговори;
- Незабавен анализ на данни.
Заключение
Образованието осигурява приемствеността в обществото, предава знания, натрупания от човечеството опит. Развива човешкия потенциал, който позволява на обществото непрекъснато да се обновява. За да има качествено образование, е важно непрекъснато усъвършенстване на педагогическите способности и повишаване на професионалната квалификация на учителите.
Нещо повече, те трябва да бъдат въвлечени в мисловни задачи от по-висок порядък като анализ, синтез, оценяване. Използването на техники за активно учене в класната стая се счита за жизненоважно заради същественото им въздействие върху научаването.
Редица проучвания сочат, че при развиването на умения за мислене и писане от страна на учениците стратегиите, които насърчават активното учене, са по-добри. Активното учене развива умения за слушане, наблюдение, решаване на проблеми и критично мислене.
Дава възможност на учениците да разгърнат своя потенциал и да използват успешно знанията в работата си.
-
- Георгиева, Н., Д. Миткова, Н. Райчева. Дидактически модели за активно учене.
- Гюрова, В., В. Божилова, В. Вълканова, Г. Дерменджиева. Интерактивността в учебния процес . С., 2007.
- Иванов, И. Интерактивни методи за обучение, 2005.
- Петров, С. П., М. Атанасова. Образователни технологии и стратегии на учене. С., Веда–Словена, 2001.
- Мария Бечева
ОУ „Юрий Гагарин“ – гр. Смолян
E-mail: becheva123@abv.bg