Разглежда се сложната взаимовръзка между артикулационните нарушения и формирането на фонологично осъзнаване при деца в предучилищна възраст. Изследването се базира на съвременни езиково-когнитивни теории и емпирични данни, които показват, че нарушената артикулация може да затрудни формирането на точни фонологични репрезентации, да повлияе негативно върху задачите за фонемна манипулация и да постави детето в риск от затруднения при усвояване на писмеността. Анализират се също така възможностите за логопедична интервенция и подходи за ранна превенция.
Фонологичното осъзнаване е критичен компонент от предписменото езиково развитие, който предшества и подпомага овладяването на уменията за четене и писане. То включва съзнателното разпознаване и манипулиране на звуковата структура на речта – от разпознаване на рими до сегментиране на думи на отделни фонеми.
Артикулационните нарушения, от своя страна, се изразяват в неспособността на детето да изговаря правилно определени звукове, което може да доведе до неясна или изопачена реч. Макар тези нарушения често да се разглеждат като механични или моторни, все повече изследвания показват, че те могат да окажат дълбоко влияние върху езиковата когниция, включително фонологичното осъзнаване.
Целта на настоящата работа е да изследва влиянието на артикулационните нарушения върху развитието на фонологичното осъзнаване при деца в предучилищна възраст и да очертае насоки за интервенция.
Артикулацията е процесът на физическо произношение на звуците на езика чрез съвместната работа на устните, езика, гърлото и други органи на речта. Надеждната артикулация създава ясни и разпознаваеми звукови модели, което е предпоставка за развитие на фонологичното съзнание — способността да разпознава, анализира и манипулира звуците в думите.
Фонологичното осъзнаване е важен етап в подготовката за писмеността, като позволява на детето да разбира, че думите се състоят от отделни звуци, и да ги използва за писане и четене.
Научните изследвания показват, че доброто артикулационно развитие е свързано с по-високи нива на фонологично осъзнаване (Gillon, 2007; Anthony & Francis, 2005). Нарушенията в артикулацията могат да доведат до несигурност в звуковата структура на думите, което ограничава способността на децата да разберат и управляват фонологичните единици.
Това е особено валидно при деца с говорни нарушения, при които артикулационните затруднения могат да предхождат или да съпътстват развитието на фонологичните умения, като нарушават последователността и качеството на звуковата обработка.
Нарушенията на артикулацията при деца могат да имат различна етиология — физиологична, неврологична или функционална. Те включват дефекти като заместване, изтласкване, пропускане или деформация на звуци.
Често срещани са:
- Задръжки в развитието на артикулацията (класифицирани като говорни нарушения),
- Нарушения, свързани с артикулационна несигурност,
- Нарушения, свързани с дефекти в артикулационната механика.
Проучванията сочат, че деца с артикулационни нарушения демонстрират по-ниски резултати по тестове за фонологично осъзнаване в сравнение с деца с нормално артикулационно развитие (Gillon, 2007). Например, в изследване на Gillon (2007) се установи, че деца с говорни затруднения имат затруднения при сегментация на звуци и разпознаване на рими — ключови компоненти на фонологичното осъзнаване.
Освен това, те често срещат проблеми с разпознаването на звукови разлики, което затруднява усвояването на писмеността и води до по-големи трудности при училищното обучение.
Основните механизми, чрез които нарушената артикулация влияе върху фонологичното осъзнаване, включват:
- Недостатъчно качествена слухова обратна връзка: Несигурната артикулация може да доведе до затруднения при разпознаването и анализирането на звуковите единици, тъй като децата не могат ясно да възприемат и повторят звуците.
- Ограничен опит с езиковите модели: Несигурността в произношението ограничава възможността за формиране на стабилни фонологични представи.
- Възможно развитие на негативни комуникативни нагласи: Детето може да избегне определени звуци или думи, което да ограничи практиката и усвояването.
- Затруднения при усвояването на писмеността — децата имат проблеми с разбиране на звуковите структури на думите, което затруднява четенето и писането.
- Лингвистични дефицити — забавяне или нарушение в разбирането и използването на фонеми, слогове и рими.
- Социални и комуникативни затруднения — по-голяма вероятност за социална изолация поради затруднения в изразяването.
-
- Anthony, J. L., & Francis, D. J. (2005). Development of phonological awareness. Current Directions in Psychological Science.
- Gillon, G. T. (2007). Speech sound disorders in children: Contemporary issues and approaches to intervention. Paul H. Brookes Publishing.
- McLeod, S., & Crowe, K. (2018). Speech sound disorders and phonological awareness. Language, Speech, and Hearing Services in Schools.
- Nathan, L., & Snowling, M. J. (2004). Dyslexia: A cognitive perspective. Current Opinion in Psychology.
- Михаил Кючуков
Логопед
97 СУ „Братя Миладинови“ – гр. София