Интерактивните методи са били използвани системно в алтернативните училища в Западна Европа и САЩ и са познати като „активни методи“, което вероятно е свързано с дългогодишните традиции в прилагането на идеите на реформаторската педагогика в страни като Франция, Германия, Италия, Швейцария и др. Затова и някои български автори считат за първоизточник на „интерактивните методи“ – „активните методи“: В. Гюрова, В. Божилова, Г. Дерменджиева, В. Вълканова. [1]
Учениците от 6.клас в часовете по български език и литература трябва да овладеят на качествено ново ниво умението за сбит преразказ, да изградят своята компетентност за отговор на житейски въпрос, да се запознаят с жанра роман и да изградят умения за изграждане на характеристика на герой. Тези умения изискват внимание и прецизност от страна на учителя, за да бъдат положени основите им по такъв начин, че да се гарантира тяхното постепенно и сигурно формиране.
За констатиране на знанията и уменията на учениците се проведе самостоятелна работа – в началото на срока върху създаване на текст – сбит преразказ върху изучавано литературно произведение. Целта беше да се проверят знанията и уменията на учениците от шести клас за създаване на текст, като сбитият преразказ е съобразен с учебната програма и с изучения досега материал.
Изследвани са 50 ученици – 25 ученици от 6.В клас и 25 ученици от 6.Г клас. Резултатите от преразказа са представени в таблица № 1 и таблица № 2.
Таблица № 1. Резултати от преразказ в 6.В клас – контролна паралелка
Общ брой изпитани ученици |
Получени оценки/ брой |
|||||
Отличен |
Мн. добър |
Добър |
Среден |
Слаб |
Среден успех |
|
25 |
4 |
4 |
8 |
7 |
2 |
4,04 |
Таблица № 2. Резултати от преразказ в 6.Г клас експериментална паралелка
Общ брой изпитани ученици |
Получени оценки/ брой |
|||||
Отличен |
Мн. добър |
Добър |
Среден |
Слаб |
Среден успех |
|
25 |
5 |
4 |
8 |
6 |
2 |
4,16 |
Анализът на данните показва и при двете паралелки слаби резултати и нисък процент работа върху създаване на текст, свързан с изучавано литературно произведение. Голяма част от учениците допускат грешки при вярно, точно и сбито (редуцирано) предаване на съдържанието в съответствие с оригиналния текст, предават съдържанието с пропуски и/или с разместване на епизоди, важни за развитието на действието, а също така допускат правописни, пунктуационни и граматични грешки. Голяма част от тях не притежават умения за графично оформяне на текст.
От общия брой ученици, работили по задачата за създаване на сбит преразказ на изучено произведение, четиринадесет са се справили на средно равнище. Те допускат най-често грешки при предаването на пряката реч. Част от тях не са предали последователно основните моменти или са ги предали прекалено сбито, като са допуснали разместване на епизоди, важни за развитието на действието. Тези деца се нуждаят от допълнителни упражнения за усвояване на умения за създаване на сбит преразказ.
Двадесет и двама ученици са се справили на ниско равнище. Всички те допускат грешки при изискването за вярно, точно и сбито (редуцирано) предаване на съдържанието в съответствие с оригиналния текст, предаване на съдържанието без пропускане и/или разместване на епизоди, важни за развитието на действието; не умеят да предават пряката реч като непряка или изобщо не са работили по зададената задача. Допускат правописни, пунктуационни и граматични грешки. Липсват им умения за графично оформяне на текст.
С много от тях трябва да се работи допълнително, за да усвоят знанията и уменията, които не са усвоили до момента за създаване на сбит преразказ.
При изпълнението на преразказа на високо равнище са се справили 14 ученици. Те притежават умения за създаване на текст съобразно особеностите на сбит преразказ: вярно, точно и сбито предават съдържанието в съответствие с оригиналния текст. Също така имат умения за езиково оформяне на ученическия текст: допускат единични правописни, пунктуационни или граматични грешки, ясно отделят думите и правилно пренасят на нов ред, познават прякото и преносното значение на думите и умеят да го използват. Само някои от тях графично открояват абзаците.
Част от учениците се справят с учебния материал до момента, има ученици, които имат малки пропуски, но има и такива, които изпитват големи трудности при създаване на текст. Те се нуждаят от допълнителна работа, чрез която да намалят пропуските си и да овладеят знания и умения за създаване на сбит преразказ. Освен допълнителната работа, ще се разработи иновативен урок, с който да се повиши мотивацията на учениците за усвояване на знания, умения и компетентности.
-
[1] Гюрова, В., В. Божилова, Г. Дерменджиева, В. Вълканова. Интерактивността в учебния процес, или за рибаря, рибките и риболова. С., 2006
-
Ина Димчева
Ст. учител по БЕЛ