Статията представя интегративен подход към обучението по математика в предучилищна възраст чрез използване на приказки като образователен инструмент. Основният акцент е поставен върху формирането на количествени, пространствени и логически представи у децата чрез ангажиране с приказни сюжети, игри и драматизации. Методът съчетава игровия подход с познати литературни образи, създавайки предпоставки за по-дълбоко и трайно усвояване на математическите знания. Представени са конкретни педагогически практики, анализи и изводи от реално приложен опит в детската градина.
Развитието на математическите представи у децата в предучилищна възраст е критично за формирането на логическо и аналитично мислене. Този процес не трябва да бъде изолиран от света на детето, а напротив – трябва да бъде интегриран в неговото игрово и познавателно ежедневие. Използването на приказките в обучителния процес позволява математическите понятия да бъдат представени в контексти, близки до емоционалния и социален свят на децата.
Както отбелязва Петкова (2018), за успешното овладяване на математически представи е необходимо децата да работят с конкретни образи и ситуации. Абстрактните понятия като количество, форма, дължина и последователност се овладяват най-успешно, когато са поставени в контекста на познати преживявания. Приказките предоставят именно такава възможност – те съчетават визуални, слухови и двигателни стимули и създават ситуация, в която ученето се случва естествено.
Например в практиката си съм използвала приказката „Вълкът и седемте козлета“, за да въведа понятието за броене до седем. Децата не само запомнят числата по ред, но и разбират значението на всяко число, като го свързват с героите от приказката. След прочит на историята, децата броят козлетата, разиграват сцената, поставят номера върху фигурки и съставят кратки задачи като „Колко козлета се скриха? Колко останаха?“.
Допълнителна ефективност се наблюдава при използване на „Трите прасенца“, където се въвежда понятието за сравняване и анализ на устойчивост. Децата правят макети на къщички от различни материали и тестват коя е по-здрава – от слама, дърво или тухли. Тук се въвеждат понятия като „лек – тежък“, „устойчив – неустойчив“, „по-голям – по-малък“, и децата сами правят изводи въз основа на опита си.
Иванова (2020) подчертава значението на приказките не само като средство за въвеждане на знания, но и като стимул за развитие на логическото мислене. Според нея, всяка приказка крие в себе си логическа последователност, причинно-следствени връзки и модели на поведение, които лесно могат да се използват за обучителни цели. Например анализът на сюжета на „Червената шапчица“ може да послужи за изследване на понятия като „последователност на действията“, „разпознаване на модели“ и „ориентиране във времето“.
Друг подходящ пример е „Златокоска и трите мечки“, която може да се използва не само за въвеждане на понятия за размер, но и за упражнения по класифициране и съпоставяне. В групови игри децата подреждат предмети по големина, като свързват всеки с героя, на когото принадлежи. Така освен математическите понятия се развиват и умения за логическо мислене, наблюдателност и аргументация.
Важно е също така, че чрез приказките се постига и индивидуализация на обучението. Различните деца откликват по различен начин на определени герои и ситуации, което дава възможност на педагога да адаптира подхода към конкретните нужди и интереси на всяко дете. Например едно дете може да се ангажира по-силно чрез рисуване на сцени от приказка, друго – чрез участие в драматизация, а трето – чрез решаване на логически задачи, вдъхновени от сюжета.
Петкова (2018) обръща внимание и на необходимостта от многократност и последователност при въвеждане на нови математически понятия. Тя препоръчва използването на циклични дейности, при които едни и същи понятия се упражняват в различни ситуации. Например понятието „равенство“ може да бъде разглеждано в различни приказки, чрез сравняване на количества, съпоставяне на дължини или откриване на симетрии.
В моята работа прилагам този принцип чрез съставяне на тематични седмици, посветени на определена математическа тема – например „седмица на формите“, „седмица на количествата“, в които всяка приказка дава различен ракурс към едно и също понятие. Така се постига по-дълбоко осмисляне и стабилизиране на знанията.
Разработих и приложих в практиката си Работна програма, която дава резултати.
Работна програма по педагогическа практика
Учебна 2022/2023 година
Четвърта група „Мечо Пух“, ДГ „Щастливо детство“, гр. Раковски
Автор: Евгения Василченко
Настоящата работна програма е предназначена за реализиране на педагогическа практика по образователното направление Математика с деца от четвърта възрастова група (6–7 години) в Детска градина „Щастливо детство“, гр. Раковски, група „Мечо Пух“. Тя е разработена в съответствие с изискванията на Държавния образователен стандарт за предучилищно образование, както и с прилагането на системата „Чуден свят“ на издателство „Просвета“, която предлага интегрирани, игрови и достъпни методически решения.
Основен акцент в програмата е овладяването на математическите представи чрез използването на приказки, които служат като мотивиращ, емоционално наситен и разбираем контекст за децата. Приказните сюжети, герои и проблемни ситуации се използват като образователен ресурс за постигане на очакваните резултати в предучилищното образование.
Педагогическата практика има за цел да развива ключови компетентности и интелектуални умения, да подпомага личностното израстване на детето и да създаде основа за успешно включване в училищния живот.
Децата в четвърта възрастова група (предучилищна) се намират във важен преходен етап от детската градина към училището. Това налага специфичен подход при планиране и реализиране на образователните ситуации, свързани с формиране на математически представи.
Според ДОС и системата „Чуден свят“, на тази възраст:
-
Познавателното развитие позволява децата да оперират с конкретни символи и модели. Те проявяват интерес към закономерности, обичат да броят, подреждат и групират.
-
Паметта и вниманието са вече целенасочени – децата могат да се съсредоточат върху дейност за около 15–20 минути.
-
Мисленето е преходно – от образно към логическо. Децата започват да разбират причинно-следствени връзки, елементи на условие и извод.
-
Емоционално-социалното развитие е ориентирано към сътрудничество – приказките улесняват идентификацията с герои и подпомагат възпитанието в ценности като доброта, помощ, справедливост.
-
Говорното развитие вече позволява създаване на кратки описателни разкази, обяснения и участие в диалог, което е от ключово значение при работа с приказки.
Всичко това създава предпоставки за интегрирано обучение чрез игра, приказка, драматизация и практическа дейност, с помощта на които децата овладяват математически понятия в естествена и разбираема среда.
Цели и задачи на педагогическата практика
Образователно направление: Математика
Възрастова група: Четвърта (6–7 години)
Обща цел: Да се формират и развиват основни математически представи у децата от предучилищна възраст чрез използване на приказките като контекст за активно учене, изследване и прилагане на математически знания в игрова среда.
Специфични цели:
- Да се развият умения за броене, съотнасяне и сравнение на количества.
- Да се формират представи за пространствени отношения (пред, зад, до, над, под и др.) и последователности.
- Да се овладеят знания за геометрични фигури и форми чрез практически и игрови дейности.
- Да се създадат условия за разпознаване и решаване на проблеми чрез математическо мислене в позната приказна среда.
- Да се насърчи използването на логическо мислене и аргументация при изпълнение на задачи.
- Да се изградят основи за работа по модел, ориентиране в редица и мрежа.
- Да се подпомогне развитието на речта и математическия език чрез разказване, описание и диалог, свързани с приказните сюжети.
Задачи на педагогическата практика:
- Да се съчетаят образователните ситуации с любими и познати приказки (български и световни), за да се повиши интересът на децата към математиката;
- Да се използват игрови модели, куклен театър, илюстрации, фигури, карти и други нагледни средства;
- Да се подкрепят децата в изграждането на увереност при решаване на математически задачи чрез положително подкрепяща педагогическа среда;
- Да се създадат възможности за самостоятелна и групова дейност в ситуационна среда, наподобяваща реални житейски ситуации;
- Да се провокират деца с въпроси, които изискват наблюдение, съпоставка, избор и обобщение;
- Да се насърчават взаимодействия между деца, в които се развиват социални и комуникативни умения чрез работа по двойки и в екип.
Октомври
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка/Сюжет |
|
Светът на числата |
Разпознаване, броене и записване на числата до 5. |
Детето брои до 5, съпоставя количество и цифра. |
„Трите прасенца“ – брой на герои, къщички и действия. |
|
Голямо и малко |
Сравняване на предмети по големина и височина. |
Използва термини: по-голям, по-малък, равен. |
„Златокоска и трите мечки“ – сравняване на предмети. |
|
В какъв ред се случи? |
Ориентиране във времева и логическа последователност. |
Подрежда събития по ред, използва първи, втори и т.н. |
„Червената шапчица“ – подреждане на сюжетни събития. |
|
Какво е скрито в кошницата? |
Разпознаване и класифициране на обекти по форма. |
Разпознава кръг, квадрат, триъгълник, правоъгълник. |
„Палечка“ – намиране на форми в илюстрации. |
Ноември
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка/Сюжет |
|
Кой е по-дълъг? |
Измерване и сравняване на дължина чрез практически дейности. |
Сравнява и описва предмети по дължина. |
„Дядовата ръкавичка“ – сравнение на ръкавичката с героите. |
|
Магията на формите |
Разпознаване и класифициране на геометрични фигури. |
Идентифицира форми в различни предмети и картини. |
„Грозното пате“ – разпознаване на форми в природата. |
|
Ляво и дясно |
Ориентиране в пространството спрямо себе си и обекти. |
Разграничава лява и дясна страна в различни ситуации. |
„Снежанка“ – ориентация при разполагане на героите. |
|
Броим до 10 |
Разширяване на броенето до 10 и съотнасяне с предмети. |
Брои до 10, свързва цифри и количества. |
„Питър Пан“ – преброяване на изгубените момчета. |
Декември
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка/Сюжет |
|
В света на противоположностите |
Разпознаване на противоположни свойства – голям/малък, дълъг/къс и др. |
Посочва и назовава противоположности. |
„Алиса в Страната на чудесата“ – промяна на размери. |
|
Редица от форми |
Изграждане на повтаряща се редица от фигури. |
Изгражда и допълва закономерности. |
„Приказка за оцветените листа“ – модел на редица. |
|
Колко струва подаръкът? |
Запознаване с понятия за количество, стойност, замяна. |
Ориентира се в игри със замяна и „пазаруване“. |
„Коледна приказка“ – подаръци и техният брой. |
|
Кой къде стои? |
Ориентиране в пространството чрез посока и положение. |
Описва местоположение с: пред, зад, между, до. |
„Мечо Пух“ – определяне местоположението на героите. |
Януари
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка / Сюжет |
|
Съседни числа |
Разпознаване на предходно и следващо число до 10. |
Посочва числото преди и след дадено. |
„Котаракът в чизми“ – последователност на действията. |
|
Групиране по признак |
Групира предмети по цвят, форма, големина. |
Обосновава избора на групиране. |
„Снежната кралица“ – групиране на снежинки. |
|
Къде е къщичката? |
Уточняване на пространствено разположение. |
Определя местоположение спрямо отправна точка. |
„Трите прасенца“ – местоположението на къщичките. |
|
Математически приказки |
Утвърждаване на знания чрез игри и драматизации. |
Използва математически понятия в разказ. |
„Приказка за числата“ – създадена от децата. |
Февруари
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка / Сюжет |
|
Сравняване на количества |
Оценка на повече, по-малко, равно. |
Сравнява две групи предмети по количество. |
„Магаренцето и чувалите“ – тежест и брой. |
|
Решаваме задачи |
Създаване на аритметични задачи от практически ситуации. |
Формулира и решава текстови задачи с числа до 10. |
„Бременските музиканти“ – задачи със събиране. |
|
Влакче от фигури |
Подреждане на форми по зададена закономерност. |
Допълва редици, открива липсващи елементи. |
„Приказка за геометричното влакче“ – измислена от децата. |
|
Откриваме разлики |
Развитие на логическо мислене и внимание. |
Открива несъответствия и обяснява различия. |
„Котаракът и мишките“ – наблюдение и логика. |
Март
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка / Сюжет |
|
Числата до 8 |
Разширяване на числови представи до 8. |
Изброява, съпоставя и сравнява числа до 8. |
„Патето Яки“ – броене на яйца и патенца. |
|
Събиране и изваждане до 8 |
Упражнения с аритметични действия. |
Използва събиране и изваждане в игрова ситуация. |
„Мечо Пух“ – събиране на буркани с мед. |
|
Закономерности в природата |
Наблюдаване и възпроизвеждане на цикли. |
Описва циклични събития с числа и символи. |
„Пролетна приказка“ – създадена от децата. |
|
Среща с часовника |
Запознаване с часовника и частите на деня. |
Разпознава часове и част от денонощието. |
„Зайчето и часовникът“ – авторска история. |
Април
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка / Сюжет |
|
Числата до 9 |
Работа с цифри до 9 в практически ситуации. |
Решава задачи със събиране и изваждане до 9. |
„Приключенията на цифрите“ – авторска приказка. |
|
Дължина и измерване |
Сравнение по дължина и измерване с немерна единица. |
Сравнява и измерва с линийка или връв. |
„Дългата панделка“ – измислена история. |
|
Пролетно преброяване |
Използване на брой за класифициране и описание. |
Брои, групира и представя резултати. |
„Горска приказка“ – преброяване на цветя и животни. |
|
Ориентиране на план |
Начални умения за ориентация по карта/схема. |
Следва посоки и инструкции. |
„Съкровището на пиратите“ – карта със задачи. |
Май
|
Тема на седмицата |
Образователни цели |
Очаквани резултати |
Приказка / Сюжет |
|
Числата до 10 |
Утвърждаване на числата от 1 до 10. |
Познава, брои и сравнява до 10. |
„Зайчето брои моркови“ – авторска приказка. |
|
Задачи с две действия |
Решаване на задачи с две последователни операции. |
Разпознава и прилага правилен ред на действията. |
„Двете мисии на принца“ – поредица от задачи. |
|
Преговор и игри |
Затвърждаване чрез игри и съревнования. |
Участва в математически състезания. |
„Математическо шоу“ – драматизация от децата. |
|
Математика около нас |
Прилагане на знанията в реални ситуации. |
Обяснява как използва математика в ежедневието. |
„Приключенията на Матео“ – финална приказка. |
На база на наблюдения и анализ на резултатите мога да заключа, че използването на приказки в обучението по математика не само повишава интереса и активността на децата, но и допринася за трайно усвояване на понятия. Чрез приказките се създава безопасна и позната среда, в която ученето е свързано с удоволствие и положителни емоции. Децата не просто учат, а преживяват математиката – те мислят, действат, сравняват, правят изводи. Този подход развива едновременно когнитивните и социално-емоционалните умения, което е в пълно съответствие със съвременните изисквания към предучилищното образование.
-
- Георгиева, А. (2018). Интегрирано обучение в предучилищна възраст. София: Издателство Булвест.
- Манева, И. (2020). Приказките като средство за обучение по математика в детската градина. Педагогически форум, 2(3), 45-51.
- Петрова, Л. (2019). Развитие на математически представи в предучилищна възраст. Велико Търново: Университетско издателство.
- Петкова, М. (2018). Методика на обучението по математика в детската градина. София: Университетско издателство.
- Иванова, Г. (2020). Приказките като педагогически инструмент в предучилищното образование.
- Просвета (2022). Чуден свят: Образователно направление „Математика“ – методическа система за учители в четвърта възрастова група (6–7 години). София: Издателство „Просвета“.
- Евгения Василченко
Старши учител
ДГ „Щастливо детство“ – гр. Раковски