Съвременният учител е изправен пред редица предизвикателства. Връзката „учител – ученик“ трябва да бъде искрена, изчистена от традиционната назидателност. Масовото навлизане на информационните технологии в живота неминуемо води до качествени промени в средствата за обучение. Многомишковата технология Mischief (MT) и роботизираните играчки Bee Bot подпомагат учителя в работата му за постигане на основните образователни цели на урока.
Новите технологии ни карат да се замислим за неща, за които отдавна е трябвало да се замислим и без тях. В тетрадките липсва визуализацията и симулацията. Интерактивността в ситуацията между учителя и учениците е задължителна, за да има качествено обучение и висока мотивация на обучаемите. Това се постига чрез много педагогически методи (работа в екип, брейнсторминг, проблемно-базирано учене и др.), които чрез информационни технологии са по-атрактивни и лесно постижими.
Днес все по-масово навлизат многомишковата технология Mischief и роботизираните играчки Bee Bot, които се използват в иновативни уроци, като дидактично средство, което улеснява работата на учителя и повишава познавателната активност на децата. Възможността за обратна връзка от всяко дете на въпросите на учителя е уникална, технологията активизира учениците, дава им възможност да участват на 100% в урока и повишава мотивацията за учене. Прилагайки тази играчка интересът на децата се повиши, станаха по-редовни, идваха с желание, дори привлякохме интереса и на родителите.
МТ е дидактическо средство, т.е. нейната основна функция е да подпомага преподаването на учителя чрез даване възможност на всеки първокласник да се включи във всяка задача. Софтуерът помага на учителя да получи и обратна връзка от първокласниците – той знае на коя задача кой е отговорил вярно и кой – не; може да промени методически хода на ситуацията, да се върне да дообясни нещо, да намали времето за преподаване и т.н. С МТ се променя и емоционалният заряд на ситуацията, децата са активни, концентрирани, съревновават се, работят заедно в екип или индивидуално. И най-стеснителният участва на 100%, защото го няма притеснителният момент да излезе пред всички и да посочи верния отговор или да напише нещо с тебешир/маркер. Най-активните първокласници също са удовлетворени, защото учителят ги „вдига“ на всяка задача, няма сърдити („Госпожо, нека аз!“), няма разсеяни или занимаващи се с нещо друго, защото имат мишка в ръката си – любим предмет в свободното им време вкъщи.
За всички тези задачи учителят предварително е подготвил материали: картинки на задачите, изображения, геометрични фигури и т.н. Трябва да е преценил какви задачи ще състави и с помощта на софтуера да попълни съответните бланки.
МТ е още един инструмент в помощ на учителя. МТ не може да повлияе на съдържанието или целите на преподаването – тя е едно дидактическо средство, с което или без което ситуацията остава независима. Разбира се, всички тези технически дейности са последното, което трябва да направи учителят, подготвяйки цялата ситуация. Без значение какво е образователното направление, ситуацията трябва да е съобразена с Държавните образователни стандарти, учебните програми, учителят да си е направил схема на ситуацията според методиката на съответното направление и едва когато трябва да се преценяват нагледните средства и дидактическите задачи в хода на ситуацията, тогава той ще реши в кой момент да използва МТ.
Едно от предизвикателствата на МТ е дозирането. Не бива да се прекалява с многомишкови задачи, трябва да има разнообразие, да се редува работа с тетрадката, устни дейности и др. Целите в първи клас успешно се осъществяват чрез прилагането на игрови технологии. Те създават провокиран интерес към знание и стимулират желание за усвояването му, активизират учениците за решаване на творчески задачи и гарантират удовлетвореност и радост от постигнатия успех. Чрез образователни игри учениците се мотивират за педагогическо взаимодействие, овладяват умения и натрупват практически опит, който могат да прилагат в училище.
Мотивирането на първокласниците може да се стимулира по различни начини. През последните няколко години все по-активно в обучителния процес се използват иновативни техники и електронни технологии. Един вариант на игрова технология, при която успешно се съчетават иновация и игра, е прилагането на предварително програмирани устройства. Използването на програмируеми устройства в обучението в подготвителна група в детската градина ще се превърне в нов метод на организация за активна и творческа работа на децата.
Програмируемата играчка Bee-Bot представлява пчела-робот, която се програмира чрез натискане на клавиши. Прилича на играчка и децата го възприемат точно като симпатична играчка, която скоро става всеобщ любимец и получава свое собствено име (Момчева, 2013).
При използване на роботи за образователни цели е необходимо взаимодействие на трите групи участници – технология, дете и учител, от което следва, че програмируемата играчка се приема за реален участник в педагогическото взаимодействие.
Функциите за движение на пчеличката-робот – напред, назад, завъртане наляво, завъртане надясно, пауза и изтриване на паметта, подпомагат пространствената ориентация на децата и умението им да преценяват разстояния. Всяка „стъпка“ на пчеличката е 15-сантиметрова. С този размер трябва да се съобрази учителят, когато подготвя практическите задания. При достигане на програмираната цел роботчето издава приятен звук и очичките му светват. Тези допълнителни „умения“ на пчеличката се харесват на децата. Те не са сигнал за правилно изпълнена задача, а за приключване на програмираното използване на МТ. Продължителното използване може да доведе до емоционална превъзбуда или умора у учениците – дълго време да гледат концентрирано на екрана.
Възможно е да се прилагат различни форми на работа – както индивидуална, така и групова. Индивидуалните задачи се изпълняват от всеки ученик, като равнището на пространствена ориентация определя различно време за усвояването на описаните движения и изпълнението на поставените задачи. При груповата работа може да се ползва както едно роботче, така и повече едновременно. При наличие на две пчелички учениците могат да се състезават разделени на отбори. Роботчето може да пренесе съобщение, послание, пожелание под формата на рисунка от едната група ученици до другата група ученици. Състезание може да се организира и само с една пчеличка, като се ползва хронометър.
След като започнахме да прилагаме тази образователна игра, първокласниците с лекота започнаха да усвояват учебния материал играейки. Учениците по образователно направление Математика трудно овладяваха понятията от пространствени и времеви отношения, но тази игра допринесе много за решаване на редица трудности.
-
- Шенгюл Тахсин
СУ „Христо Ботев“ – с. Паисиево