В тази статия езиковото развитие в предучилищна възраст се разглежда като основен процес за личностното и социалното формиране на детето. Чрез педагогическите ситуации по Български език и литература се стимулира комуникативната активност, развиват се умения за изразяване на емоции и мисли, както и способност за културно общуване. Богатата, разнообразна и стимулираща речева среда играе ключова роля, като насърчава любопитството и стремежа към самоизразяване.
Ролята на речевата среда
Детето овладява речта въз основа на ежедневния опит в общуването с възрастните и със своите връстници. Езиковата среда трябва да бъде богата, разнообразна и стимулираща, за да подкрепи естествения процес на езиково развитие. Тя трябва да създава условия за активиране на детското любопитство, интереса към познание и стремежа към самоизразяване.
Според Кирова (2008), „богатата речева среда не е просто средство за усвояване на езика, а активен фактор за когнитивното и емоционалното развитие на детето“.
Речевата дейност позволява на детето да:
- изразява чувства,
- оформя мисли за заобикалящата среда,
- планира действия и оценява постигнати резултати.
Постепенно детето се научава да назовава обекти с думи, да създава словосъчетания и свързани изречения, като в края на предучилищната възраст проявява интерес и към писмената реч чрез опити за изписване на думи, най-често собствените си имена.
Комуникативни умения и социализация
Езиковото развитие е тясно свързано с изграждането на умения за социално общуване: търпение, изслушване, честност, толерантност и приемане на другия.
Задача на учителя е да възпитава умения за аргументирано изразяване на гледна точка, спокойно заявяване на лични граници и умение за водене на диалог без агресия. В случаите, когато деца проявяват физическа агресия вместо речеви реакции, педагогът трябва с търпение да насочва вниманието им към използване на думи за изразяване на емоции. Както отбелязва Димова (2010), „езиковото възпитание е неразривно свързано със социалното – уменията за общуване изграждат уважение към другия и създават основа за толерантност и емпатия“.
Езикът като система и принципи на обучение
Езикът представлява система от правила за:
- образуване на звуци,
- свързване на звуци в думи,
- изграждане на изречения.
Комуникативната цел на обучението по български език в предучилищна възраст предполага запознаване на децата със:
- Линейността на речта — последователността на думи в изречението.
- Дискретността на езиковите елементи — възможността за отделяне и трансформиране на звуци, думи и изречения.
- Йерархичността — изграждане на сложни езикови структури от по-прости елементи.
- Семантичната натовареност — разбиране на различните значения на думите и функциите на изреченията.
Тези езикови особености се овладяват най-успешно чрез игрови методи, включително ролеви игри, драматизации, езикови задачи и практически комуникативни дейности, които ангажират цялото внимание и емоции на детето. Радева (2007) подчертава, че „разбирането на езика като структурирана система от правила е ключово за изграждането на лингвистичната компетентност още в предучилищна възраст“.
Развитие на речевите способности
Предучилищната възраст е ключов период за интензивно развитие на речта. Именно в този етап детето преминава от елементарно към комплексно устно изразяване, формира умения за осъзнато слушане и разбиране на речеви съобщения и започва да овладява основите на писмената реч.
Йорданова (2012) пише, че „в предучилищна възраст езиковото развитие е органично свързано с емоционалната зрялост и способността на детето да участва в целенасочена комуникация“.
Речниковият запас на детето включва:
- Активен речник — думи, които детето активно използва в речта си.
- Пасивен речник — думи, които детето разбира, но все още не използва.
По правило пасивният речник е значително по-богат от активния и се активира постепенно с натрупване на опит и речева практика. Разширяването на речника зависи от множество фактори. Физиологичните фактори са развитие на слуховия апарат, моториката на речевия апарат и неврологичната зрялост.
Специфики на речевото развитие в предучилищна възраст:
- Обогатяване на речника – Детето усвоява нови думи ежедневно, като започва да използва синоними, антоними, прилагателни и наречия, които обогатяват и усложняват изказа му.
- Граматическа правилност – Постепенно децата се научават да използват правилни форми на съществителни, глаголи и прилагателни, да съгласуват думите в род, число и време.
- Създаване на свързани текстове – В края на предучилищния период детето може да създаде кратък разказ по личен опит, картина или приказка, като спазва логическа последователност на събитията.
- Развитие на фонематичния слух – Детето започва да различава звуковете в думите, което е основа за овладяването на четенето и писането.
- Формиране на речеви етикет – Усвояват се културни форми на обръщение, поздрави, изразяване на благодарност и извинение.
Основни направления на педагогическата дейност
В процеса на езиково обучение детето формира индивидуален стил на мислене, изразяване и учене. Общуването и езиковата активност са свързани с личностното развитие и социализацията на детето.
Езиковото развитие в предучилищна възраст се основава на разширяване на комуникативните възможности на детето и изграждане на умения за адекватно социално взаимодействие. Речта не само отразява мисловните процеси, но и оформя социалното поведение. Педагогът трябва да създава целенасочени речеви ситуации, които стимулират правилното използване на езиковите конструкции. Развитието на речта при децата е сложен процес, протичащ по различен начин на фонетично, лексикално и граматическо ниво, като разбирането на тези закономерности е ключово за ефективната педагогическа практика в детската градина. Според Христова (2011), „езиковото обучение в детската градина е не просто предаване на знания, а процес на изграждане на самосъзнание и културна идентичност чрез речта“.
Детската градина е първата стъпка към създаване на активни, мислещи и комуникиращи личности. Подпомагайки естествения процес на езиково развитие, педагогът не само развива речта, но изгражда основите на критичното мислене, социалното взаимодействие и успешната реализация на детето в бъдеще.
-
- Божкова, М. (2005). Речевото развитие на детето в предучилищна възраст. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
- Димова, Н. (2010). Методи и подходи в обучението по български език в детската градина. София: Издателство „Просвета“.
- Йорданова, М. (2012). Психология на езиковото развитие при децата. София: Издателство „Христо Ботев“.
- Кирова, С. (2008). Езиково обучение и комуникация в ранното детство. Пловдив: Пловдивски университет „Паисий Хилендарски“.
- Петкова, Т. (2014). Речевото развитие в детската градина: Теории и практики. Варна: Издателство „Авангард Прима“.
- Радева, М. (2007). Лексикално развитие при деца от предучилищна възраст. София: Академично издателство „Проф. Марин Дринов“.
- Стефанова, Л. (2015). Детският език и неговото развитие. София: Издателство „Нова звезда“.
- Христова, В. (2011). Езиковото развитие на децата в предучилищна възраст: Педагогическо ръководство. Стара Загора: Издателство „Загорски университет“.
- Шиваров, В. (2009). Теория и практика на езиковото обучение в ранна възраст. София: Издателство „Академика“.
- Юлия Кърджалиева
Старши учител,
ДГ „ Слънце“ – гр. Смолян