Представя се ефективността на иновативна педагогическа технология за по-добро усвояване на знания за български празници и обичаи в обучението по Родинознание в първи клас.
В резултат на приложението на иновативния модел, базиран на интегриране на образователни направления и използване на методи като ролеви игри, тематични проекти и творчески задачи, се наблюдава повишена активност и интерес у учениците, подобряват се познавателните резултати, нараства мотивацията, а учениците проявяват засилено чувство за принадлежност към националната култура.
Първият етап представлява началната фаза на педагогическото изследване, която има за цел установяването на текущото равнище на знания и умения на учениците по темата – празници и обичаи. Наблюдението бе извършено с предварително определени критерии. Анализът обхвана 19 деца. Наблюдението показа, че 84% от учениците могат да назоват поне един български празник, а 74% разпознават традиционни обичаи като Баба Марта и Коледа. Въпреки това само 63% успяват да свържат празниците със съответните символи (напр. мартеница, сурвачка), а 53% споделят личен опит, свързан със семеен или традиционен празник.
79% от децата участват активно в беседа, което показва добра комуникативна готовност, но едва 47% демонстрират отношение на уважение към българските традиции. Емоционална ангажираност с темата е отчетена при 58% от учениците. Тези данни потвърждават, че учениците притежават частични знания и ограничен практически опит по темата. Необходимо е допълнително стимулиране чрез визуални, игрови и комуникативни дейности, за да се изгради стабилна основа за ориентацията на децата.
Междинният етап от изследването бе след проведени интегративни уроци с помощта на два теста и непосредствено след урока за националния празник на Република България, както и предварително взети уроци за празниците от зимния цикъл. След проведеното обучение се констатира, че у учениците има изградени умения за възприемане на празника като тържествен ден, в който има много отличаващи го събития; за празника като определящ всички хора към една общност.
Прави впечатление, че на този етап учениците вече използват знанията си за националните символи и са по-сигурни в употребата им в задачите. Когато пък става въпрос за попълване на задача с отворен отговор, там делът на грешките остава висок. Крайните резултати от този тест показват, че процентът на справилите се „отлично” не е голям. Добър показател е, че няма деца с незадоволителни резултати.
Контролният етап представлява заключителната фаза на изследването, осъществен в края на учебната година след прилагане на иновативния модел. Неговата цел бе да се проследи трайният ефект от използването му върху усвояването на знания за празниците и обичаите. В този етап се взема предвид изходящата диагностика по предмета Родинознание, която включва въпроси и от тази област на компетенции за празниците и обичаите, както и наблюдение с подбрани критерии.
При изходящата диагностика стойностите на резултатите се променят непрекъснато и са доста динамични. Онова, което веднага прави впечатление, е, че през учебната година непрекъснато нараства броят на учениците, показващи отлични постижения – 7 /входяща диагностика/ – 9 /текуща диагностика/, за да стигнат 12 след изходящата диагностика. В процентно съотношение изглеждат така: 38% – 48% – 63%.
Получените резултати от наблюдението показват значително повишение в знанията, разбирането и личната ангажираност на учениците по темата „Празници и обичаи“. Съчетанието между интерактивни методи в час и активна извънкласна работа създава благоприятна среда за изграждане на ценностно отношение към българските традиции още в ранна училищна възраст. Това доказва ефективността на прилагания иновативен модел на обучение, който стимулира не само познавателното, но и емоционалното развитие.
-
- Министерство на образованието и науката. Стратегия за ефективно прилагане на иновативни практики в образованието. София, 2020.
- Кюлев, Л. Извънкласни и извънучилищни дейности в началния етап на образованието. Велико Търново, УИ „Св. св. Кирил и Методий“, 2013.
- Василева, Е., Урокът в началното училище. С., 2004.
- Кристина Гановска