Активното обучение/учене е алтернатива на традиционния тип обучение, при което учителят се явява единствен източник на знания и носи цялата отговорност за резултатите (постиженията) на учениците, а ученикът е изпълнител на решенията. Разглежда се активното учене като процес, който стимулира вътрешната мотивация на учениците в 5. клас.
В пети клас учениците се запознават с появата и достиженията на първите човешки цивилизации, които определят облика и оказват влияние върху развитието на Средиземноморския свят. Важно място в курса на обучение заема историята на днешните български земи през разглежданите епохи. На основата на частичния синхрон и съзнателно търсените пресечни зони между световната и националната история е кодирано формирането на позитивно отношение към античното културно наследство и неговата роля в историческото битие на Европа, както и разбиране за органичната връзка между минало и настояще. В тази посока особено значение имат процесите на овладяване от петокласниците на основните техники за познавателна дейност. Те са важна част от условията за успешното личностно развитие на учениците и в същото време индивидуален принос на всеки от тях за постигане на общия резултат.
Учебната тетрадка е неразделна част от учебника и е разработена в синхрон с неговото съдържание. Нейната основна функция е да поеме тренировъчните дейности, зададени в учебника. Предложените задачи създават възможности за разширяване, задълбочаване и самоконтрол на знанията и уменията на учениците съобразно техните индивидуални потребности. Те се различават както по равнището на дейност, така и по своята форма. В едни от тях се предлага попълване на схеми или таблици, други изискват познаване на паметници на културата или откриване на информация в писмени и материални свидетелства на историята. Част от задачите са свързани с изразяване на мнението на петокласника в писмена форма. Други предполагат самостоятелно изследване, а трети се отнасят до творчески задачи, които провокират въображението или предпоставят работата в екип или по проект.
Съчетаното използване на учебника и помагалото създава условия за динамика и педагогическо разнообразие на урока по история. В учебния комплект в различна степен и обем са заложени възможности за осъществяването на основните стратегии за активно обучение/учене чрез:
- проблемно-базирано обучение;
- учене чрез опит или съпреживяване;
- учене чрез проучвателни дейности;
- проектно-базирано обучение.
Предложени са педагогически инструменти за овладяване и прилагане на ключовите компетентности, развита е система от уроци за формиране на специфични за историческото познание умения. Преимущество на учебния комплект е, че той осигурява възможности за съчетаване на традиционни и иновативни методи. Независимо какъв индивидуален стил притежава учителят, вярваме, че той ще открие в учебния комплект ресурси за пълноценна и ефективна работа.
КАК ДА МОТИВИРАМЕ УЧЕНИЦИТЕ ЗА АКТИВНО УЧЕНЕ
Поставят се ясни цели.
Винаги обяснявайте на учениците какво се очаква от тях. Например: „В края на този час вие ще можете да обяснявате как се е променил животът на хората с усвояването на земеделието“. Или: „След като разгледаме схемата за устройството на Римската република, ще можете да обясните: 1) защо магистратурите били винаги четно число; 2) защо само тази на диктатора била еднолична, но ограничена във времето“. Колкото по-ясно учениците разберат какво се очаква от тях, толкова по-вероятно е да се справят успешно със задачата.
Учениците се обучават в активно слушане.
Възпитавайте учениците да бъдат активни слушатели, като преди вашия разказа или обяснение се поставят задачи, на които те трябва да отговорят. Позволява им се им да изразят мнението си върху чутото с въпроси или коментари. Например: „Ще ви разкажа как протекла втората Пуническа война, а докато слушате, се опитайте да запишете с какви средства Рим успял да победи Картаген“.
Използват се традиционните методи за кратко време.
Не разказвайте и не обяснявайте каквото и да било повече от 4 – 5 минути. Независимо колко талантлив и емоционален разказвач сте, след петата минута децата се разсейват и не са в състояние да възприемат ефективно информацията. Например когато разказвате за борбата на плебеите, не пропускайте веднага след това да разгледате историческия извор, а после възложете попълването на задача 1 в тетрадката. Чрез редуването на различни дейности шансът за усвояване и разбиране на учебната информация значително нараства.
Насърчава се комуникацията.
За да достигнете до учениците, трябва да умеете да общувате пълноценно с тях и да ги насърчавате да общуват помежду си в процеса на обучение. Изслушвайте техните отговори и мнения. Задавайте отворени въпроси и ги допълвайте с подвъпроси. Например към снимката на къщата в Помпей на с. 120: „Да разберем по какво си приличат римските и гръцките къщи. На колко етажа е тази къща? От какви материали е построена? С какво е покрита? Около коя част са разположени помещенията? Защо според вас са отворени към открития двор? За какво е служил басейнът в центъра му? На човек от коя обществена група е принадлежала тази къща? Обосновете се. Защо се е съхранила 2000 години?“ Оставяйте време на децата да помислят. Създавайте ситуации, в които да ги предизвикате да изразят мнение, и после им позволете да обсъдят идеите си.
Обучават се учениците как да структурират отговорите си.
Децата обикновено смятат, че многословният отговор е по-добър и може да бъде по-високо оценен. Правете разбор на техните изказвания, за да им покажете, че отличният отговор е този, който се отнася абсолютно точно и пряко към поставения въпрос и е подреден в логическа последователност.
Прилага се обучение в партньорство.
Позволявайте на учениците да обсъждат учебната информация заедно и след това онези, които са разбрали по-добре, да обясняват на останалите. Известно е, че когато непосредствено придобитото знание се използва за обучаване на други хора, то се запаметява 90%.
Използва се обучение в екип.
Възлагайте на учениците да работят в екип при изпълнение на малки познавателни задачи в часа, а не само когато създават крайния продукт на по-голям колективен проект. Доказано е, че когато работят в дух на сътрудничество, децата се стремят да покажат по-високи резултати, по-добро разбиране на материала, по-добри социални умения и умения за критическо мислене и творчество. Преобладаващата част от задачите в учебника са подходящи както за индивидуална работа, така и за работа по двойки или в по-големи групи.
Обучението се свързва с реалния живот.
Работете по проекти, свързани със света, в който живеят учениците, за да им обясните основни принципи. Например: когато изучават механизмите и инструментите на пряката демокрация, поставете задача да решат проблем на класа, като дискутират и гласуват като гражданите на Атина. Или им възложете да съставят план за действие как ще постъпят, ако по време на екскурзия се натъкнат на древни руини, на съкровище или на иманярски набези.
Дава се възможност на учениците да презентират продуктите си пред по-голяма аудитория.
Например да представят проекти пред деца от по-малките или по-големите класове, пред родители, на училищни форуми. Това е особено важно за развиване на социалните умения.
Заключение
Учителят новатор е не просто предаващ знания, а вдъхновител и ментор, който създава условия за активно, смислено и мотивиращо учене. Чрез прилагането на иновативни технологии и методи той прави обучението по История и цивилизации по-интересно, ангажиращо и ефективно.
-
- Антонова, А. (2016). Учителят новатор и ролята му за активното учене. Достъпно на: antonova-angelova.info.
- Дюлгерова, Н. (2020). Интерактивни методи в обучението по история. София: „Аз-буки“.
- Киров, С. (2019). Активни методи в обучението по история и техният ефект върху учебния процес. – Педагогика, бр. 3, с. 45-60.
- Рашева, М. (2021). Методика на обучението по история. София: Университетско издателство „Св. Климент Охридски“.
- Росица Стоянова
Ст. учител по История и цивилизации и География и икономика
ОУ „Юрий Гагарин“ – гр. Смолян
E-mail: rosi_neda@abv.bg