В статията са представени елементи от разработена и приложена в практиката програма за извънкласна дейност по екологично образование в 5.клас. Програмата е реализирана чрез разнообразни теми. Едни от тях са свързани с проектна дейност, насърчаваща креативност и ангажираност с проблемите на околната среда. Други са насочени към опознаване на природата чрез дейности на открито, рециклиране и изработване на изделия с практико-приложен характер. С помощта на тези дейности учениците придобиват знания, формират се ценности, нагласи и отговорност към природата.
Сериозните екологични проблеми през последните години определят актуалността на темата за екологичното образование и формирането на екологична култура у учениците. Образователната система трябва да подготвя младите хора за живот в хармония между човека и природата. Няма съмнение, че ефективността на обучението за околната среда на младото поколение е едно от условията за устойчиво развитие. Училището трябва да формира ключови екологични компетентности. Те са свързани със специфичната организация на природонаучните знания, които позволяват вземането на ефективни решения, реалното и целенасоченото им използване при решаване на проблеми, т.е. приложение на знанията и включването им в житейската практика на учениците.
Теоретично представяне
Екологичното образование е насочено към формиране на екологична култура, екологично съзнание и екологично поведение – в тяхната взаимна връзка и единство – с оглед на опазване на екологичното равновесие. То е образование за изграждане на екологични компетентности, които са фундамент на екологосъобразното устойчиво развитие. Според Здравка Костова екологичното образование представлява организиран педагогически процес за овладяване на система от екологични знания, умения, навици и съдържа следните аспекти:
- Осъзнаване на взаимната връзка и зависимост между живата и неживата природа; между организмите и тяхната жизнена среда;
- Осъзнаване на взаимните връзки между обществото и природата и на необходимостта от установяване на хармония между тях;
- Цялостна представа за единството на обективния свят;
- Осъзнаване на необходимостта от оптимална околна среда (природна и социална) за хармонично развитие на личността и на нейната пълноценна изява в обществената практика;
- Съобразяване на всяка дейност и поведение с основните положения на екологията и с изискванията на екологичното равновесие (Костова, 2003).
Екологичното възпитание означава ценностно формиране на личността, чието ядро е нравственото възпитание. Екологичното съзнание и екологичното поведение определят същността на този процес.
Екологичното съзнание е съвкупност от възгледи и емоции, които отразяват проблемите на отношенията между обществото и природата, за оптималното им решаване в съответствие с конкретните социални и природни възможности.
Формирането на екологосъобразно поведение може да се осъществи чрез екологично образование (Иванова, 2015). Екологичното поведение представлява система от постъпки, определени действия и целенасочена дейност, включваща екологични компетенции, и е насочена към използване и съхраняване на природата и човешкото здраве.
Знанията, които учениците усвояват в часовете по Човекът и природата, в съчетание с новите методи на преподаване, водят до повишаване на екологичната грамотност, изграждане на екологично самосъзнание и екологично поведение у децата. Освен традиционните учебни методи, извънкласните форми на обучение играят ключова роля в развитието на учениците и подготовката им за бъдещето.
Организираната извънкласна дейност предлага възможности за обогатяване на знанията на учениците, за удовлетворяване на интереси и потребности, спомага за развитието на заложбите у децата. Тя цели да се осмисли свободното време на учениците и да се повиши тяхната мотивация за обучение. Извънкласните дейности са форма на организация, при която се осъществява взаимодействие между дейността на учителя и дейността на учениците с цел реализиране на конкретни задачи, свързани с удовлетворяване на творческите търсения и интереси на учениците, извън държавните образователни стандарти за учебно съдържание. Те се осъществяват по желание на учениците, на доброволен принцип и със съгласието на родителите.
Целта на извънкласните дейности е осигуряване на условия за творческа изява, поддържане на постоянен интерес към дейността, а чувството за удовлетвореност да стимулира по-нататъшното творческо развитие. Тези форми на работа оказват влияние върху цялостния процес на обучение, на всички останали чрез своите социално споделени резултати. Възпитателният потенциал на извънкласната дейност е не само в развитието и обогатяването на знанията, уменията, чувствата, но и във формирането на индивидуален стил на живот, който включва дейността на детето през свободното време като личностна ценност.
Извънкласните форми са средство за постигане на ръст и хармония в развитието на личността, тъй като надграждат и осмислят действията й за разрешаване на актуални и значими проблеми.
Практически решения
В клуб“ Сръчни ръчички“ са включени ученици от 5б клас, вълнуващи се от възможността да общуват и опознават природата чрез работа по проекти и практическа дейност на открито.
Работата по проект предлага подходящи условия за осъществяване на задълбочено проучване и намиране на решения. Тя се определя като една от иновативните стратегии, ориентирани към активно учене. Доколко е ефективна, зависи не само от теоретичното познание, но и от практическите дейности, които учениците извършват. Работата по проекти цели изграждане на активна гражданска позиция, екологични компетенции и осъзнаване на правила и норми за полезно – вредно; опасно – безопасно; красиво – грозно и развиване на умения за комуникация.
Иновационната програма е реализирана в серия от теми, структурирани в 4 модула. Изпълнението на дейностите от всеки модул дава възможност на учениците да усвоят: знания за видовото многообразие, за взаимните връзки и сложните взаимоотношения в природата, за закономерностите, които ги направляват, за причините за екологична криза и др.; практически умения и навици за провеждане на наблюдения за изучаване на природните процеси и явления, разкриване на причинно-следствени връзки; да проявяват лично отношение към природата.
Модул 1: Богатствата на гората
- Условия за живот в горите
- Растителен и животински свят в гората
- „Екологична въртележка“ – състезание
- „Даровете на природата“ – видове природни материали. Събиране, съхранение и обработване
- Работа с природни материали
- Биологичното разнообразие в народните празници
- Представяне на изработените проекти
Модул 2: Водата е безценна
- Условия за живот в морето и реката
- Видовото разнообразие в соленоводните и сладководните басейни
- Основни замърсители на водните басейни
- Методи за пречистване на водите
- Творим за водата – изработване на проекти
Модул 3: Опазване на околната среда
- Източници на замърсяване на околната среда
- Отпадъците около нас
- Техники за оползотворяване на отпадъци от хартия, картон и пластмаса
- Работа по проект „Да вдъхнем нов живот на отпадъците“ – изработване на изделия от рециклирани материали
Модул 4: Защитени територии
- Защитени територии в родния край
- Марина река – живият музей на терциерна Европа
- Екологични проекти, свързани със защитените територии – Природен парк „Странджа“
- Изчезващите лилии
Модулите, включени в програмата, имат следната структура:
- Цел на заниманията с учениците от клуба
- Тема на занятието
- Дейности по осъществяване на темите
Темите и дейностите, които се реализират, могат да бъдат комбинирани по различен начин.
При конструиране на програмата за екологично образование бяха съчетани традиционни с иновативни форми, методи и средства за екологично образование и възпитание. В центъра й са проектни дейности, практически занимания сред природата и творческа дейност, осъществени в извънкласни занимания. Ученето чрез правене и преживяване са в основата на дейностите. Непосредствените преживявания на учениците от общуването с природата имат голяма образователна стойност. Те са свързани с познанието и разбирането за природата и стимулират творческото мислене.
Разнообразните форми и дейности предоставят на учениците пространства за екологично възпитание и място за среща с природата, по-ефективните методи и похвати осигуряват по-висока степен на познание и изява. Интегративните връзки с другите учебни предмети разширяват възможностите на проектните дейности.
Творческите дейности сред природата развиват наблюдателността и пространственото мислене на учениците (Савчева, 2025). Те имат възможност да наблюдават, проучват и създават творчески изделия, да споделят впечатления и преживявания. Лендартът (ландшафтно, екологично изкуство) е подходящ за творческо организиране на пейзажа. Той може да се създава от учениците, като разширява познанията за обкръжаващия ни свят и разкрива творческия потенциал на личността. Общуването с природата и свежият въздух активират въображението и творческото мислене, влияят положително на психиката и здравето. Стимулира се екологичното възпитание на подрастващите (Савчева, 2024).
Водещ метод за непосредствено изследване на действителността е наблюдението. То е активна форма на сетивно познание, което има широко приложение. Чрез него се откриват или преоткриват някои истини за действителността по самостоятелен път и с помощта на собствени усилия. Чрез наблюдението учениците се докосват до красотата на природата, установяват закономерности за природните обекти и я обикват. У тях се изгражда усет към красотата, което подтиква желание за опазване.
Методът се прилага при изпълнение на голяма част от дейностите. Осъществява се наблюдение на положителни и отрицателни взаимоотношения между представители на растителния и животинския свят в гората и близкия парк; наблюдение на организми във водни екосистеми; защитени растения и животни в защитената местност “Марина река“.
Екскурзията е ефективен метод на обучение, който позволява на учениците да се запознаят с организмовия свят и да го изучават в естествена среда. Това непосредствено възприемане прави обучението по-разнообразно, интересно и желано, като същевременно развива умения за наблюдение, ориентиране, анализ и сравнение. Проведени са екскурзии за наблюдение на видовото разнообразие в близката широколистна гора, откриване на растения-барометри и индикатори, на водните екосистеми в родния край, както и за проучване на терциерни реликти в ПП “Странджа“.
Дискусията е своеобразна размяна на мнения и идеи в рамките на дадена тема, за да се постигне по-голяма яснота и задълбочено познание. Методът е приложен при изясняване източниците на замърсяване на природната среда.
Практическата работа е метод на обучение, при който учениците под ръководството на учителя въздействат върху изучаваните обекти и създават общественополезен продукт. Благодарение на дейността, учениците усвояват умения за наблюдаване и изследване в природна среда; за описване, разпознаване и сравняване на организми; за решаване на проблеми. Реализирани бяха следните практически дейности: събиране на природни материали, почистване на училищни площи, изработване на изделия с практико-приложен характер от природни и отпадъчни материали, маркиране на екологични обекти, създаване на табели с природозащитно послание.
Работа по проект – учениците разработват проект по значими теми с определен алгоритъм, с преобладаване на откривателска и творческа дейност. Те самостоятелно проучват, използват приложения – Google Lens, Seek by iNaturalist – за разпознаване, Canva. Темите са: Проект „Растения и животни – биологични индикатори и барометри“; „Пречистване на водите“ и „Водата – извор на живот“; „Да вдъхнем нов живот на отпадъците“; „Марина река“ – живият музей на терциерна Европа.
Заключение
-
Конструираната програма за извънкласна дейност води до по-висока степен на усвояване на знания за биоразнообразието, до повишаване на компетентностите на учениците в областта на природознанието, екологията и екологосъобразния начин на живот. Формират се нагласи, ценности и чувство на отговорност за рационалното използване на природните ресурси.
-
Активното участие на учениците във всички дейности създава условия за изграждане на отношение и поведение към природната среда, с цел нейното съхранение и опазване.
-
Чрез изпълнение на предложените дейности учениците общуват активно помежду си, развиват умения за екипна дейност, дискутират, овладяват практически умения за експериментиране с различни материали и техники и правят обективни оценки и самооценки на създадените проекти.
Приложение №1
Модул 1 : „Богатствата на гората“ Таблица № 1 |
||
Цели |
Теми |
Осъществени дейности |
1. Усвояване на знания за видовото многообразие на горите и условията за живот в тях; разкриване на хранителни връзки. 2. Сравняване на изкуствени и естествени съобщества, дъбови и букови гори, както и видовете растения и животни, които ги обитават. 3. Запознаване с материали и техники за обработване- декупаж, моделиране и др. 4. Формиране на умения за осъществяване на практико-приложна дейност, за работа с природни материали и техники. |
1. Условия за живот в горите 2. Растителен и животински свят в гората 3. „Екологична въртележка“ – състезание 4. „Даровете на природата“– видове природни материали. Събиране, съхранение и обработване. 5. Работа с природни материали. 6. Биологичното разнообразие в народните празници. 7. Представяне на изработените проекти. |
1. Екскурзия до близката гора и парк 2. Наблюдение на положителни и отрицателни взаимоотношения между представители на растителния и животинския свят в гората и близкия парк. 3. Практическа дейност сред природата – събиране на природни материали.(кестени, шишарки, жълъди, кори, лишей и мъх ) 4. Проект на тема:“ Растения и животни- биологични индикатори и барометри “. 5. Творческа работилница- изработване на сувенири и предмети с различна предназначение от събраните природни материали. 6. Организиране и провеждане на състезание – „Екологична въртележка“ 7. Участие в Благотворителен Коледен базар 8. Естетизиране на училищната среда чрез украса на коледно дърво |
-
- Иванова, Д. Екологично образование за формиране на екологична грамотност чрез обучение по Биология и здравно образование. 2015.
- Костова, З. Концептуализация на екологичното образование, С., „Фабер“, 2003.
- Савчева, М. Лендарт и художественото творчество. Тринадесети международен есенен научно-образователен форум „Креативност на образователния процес в подкрепа на българския учител“, 2024, с. 25-31
- Савчева, М. Възприемане и отразяване на природата в изобразителната дейност на учениците от прогимназиален етап на СУ. – В: „100 години специалност Педагогика в Софийски университет „Св. Климент Охридски“, Сборник с доклади от научна конференция на Факултета по педагогика 11 май 2023 г.
- Радостина Янчева
СУ „Никола Вапцаров“ – гр. Приморско
E-mail: qn4eva@gmail.com