Описано е проведено от автора педагогическо изследване за прилагането на модел за екологично образование чрез извънкласни проектно-практически дейности. Целта на изследването е създаване и въвеждане в практиката на иновационен модел за формиране на екологична култура чрез работа по проект и практическа дейност. Представени и анализирани са резултатите от проведения експеримент, които установяват надеждността и ефективността му.
Запазването на околната среда е основна задача на всяко общество. Отделният човек, в отговорността си за бъдещето на поколенията след него, е длъжен да изгради качества и култура, които ще формират у подрастващите специфично отношение към природните ресурси и заобикалящата среда. Културата е отговор на определени човешки потребности, тя е неотделима от човешката дейност, която от своя страна се определя от ценностните ориентации на социалния субект. Тя е не само обективизирана човешка дейност, но и отношение на човека към природата, към обществото и към себе си.
Екологичната култура е компонент на общата култура на обществото. В литературата съществуват различни определения на понятието. Според Здравка Костова (Костова, 2003) екологичната култура включва система от знания за взаимодействие на обществото и природата, ценностни екологични ориентации, система от норми и правила на отношение към природата, умения и навици за изучаването и опазването й.
Екологичната култура е комплекс от знания, отношения, умения и компетентности. Основни нейни компоненти са:
- системата от знания за екологичните проблеми и процеси, пътищата и средствата за взаимодействие на обществото с природата и характера на природоползването;
- последиците от въздействието на обществото върху екологичното равновесие и начините за оптимизирането му;
- системата от умения и навици за изучаване и рационално използване, опазване, възстановяване и обогатяване на природата;
- опитите за творческа дейност за изучаване на природата, решаване на екологични проблеми;
- системата от екологични норми, правила, ценности и ролята им в социалната практика.
Екологичните знания са основен компонент на екологичната култура. Те разкриват взаимовръзките между всички форми на живот и средата, както и ролята и мястото на човека в природата. Екологичните знания допринасят за формиране на позитивно отношение към природата, за разбиране значението й за човешкия живот, мястото й в системата човек – природа – общество. Те включват още: знания за основни природни закони, разбиране необходимостта за тяхното спазване и стремеж към отговорно отношение към природата, околната среда и здравето на човека. Овладяването, осмислянето и превръщането на екологичните знания в норми на поведение е основа за формиране на екологична култура на личността.
Екологичните отношения се свързват с формиране на позитивно отношение към природата и поемане на отговорност за нейното състояние. Това изисква усвояване на норми и правила. Екологичната компетентност е свързана със специфична организация на природонаучните знания, целенасоченото им използване при решаване на проблеми.
Екологичното образование може да се разглежда и като процес, и като резултат от целенасочено и организирано обучение и възпитание за усвояване на система от екологични знания, умения и навици и за формиране на екологична култура, съзнание и поведение.
То е насочено към: осъзнаване от учениците на взаимната връзка и зависимост между организмите и тяхната среда; формиране на цялостна научна картина за единството на обективния свят; осъзнаване на взаимната връзка между обществото и природата и на необходимостта от установяване на хармония между тях; съгласуване на всяка дейност и поведение с изискванията на екологичното равновесие.
Пребиваването сред природата и общуването с нея е възможност за осъществяване на екологично образование и възпитание, които от своя страна да доведат до формиране на екологична култура. Естетизирането на природната среда е в основата на екологичното възпитание (Савчева, 2025). При непосредственото изучаване на природата се откриват повечето водещи биологични идеи (взаимна връзка между организъм и среда, единство и взаимна връзка между структура и функция, единство и разнообразие в организмовия свят и др.). Изучавайки биоразнообразието на растенията и животните, учениците откриват взаимовръзките и зависимостите между тях.
Предмет на педагогическия експеримент е влиянието на извънкласните форми (по предмета Човекът и природата) върху формирането на екологична култура и възпитание на учениците.
Обект на педагогически експеримент е екологичното образование на учениците от 5.б клас, включени в Клуб „Сръчни ръчички“.
Обхват: 15 ученици от 5.клас при СУ „Н. Й. Вапцаров“ гр. Приморско, част от Клуб „Сръчни ръчички“.
Хипотеза на педагогическия експеримент: Ако целенасочено се разработи и приложи модел за екологично образование в извънкласни форми в 5.клас по Човекът и природата чрез работа по проект и практическа дейност, то това ще доведе до: надграждане на екологичните знания и компетенции на учениците; формиране на ценности и чувство на отговорност за правилно използване на природните ресурси; умения за решаване на учебно-познавателни задачи с практическа насоченост.
Цел на педагогически експеримент е да се конструира и приложи модел за екологично образование на учениците от 5.клас чрез извънкласни проектни дейности и да се провери ефективността му, което ще доведе до формиране на екологична култура у учениците; обогатяване на екологичните знания за биоразнообразието, взаимоотношенията между организмите и влиянието на човешката дейност върху равновесието в природата; участието в практически дейности да съдейства за усъвършенстване на уменията за наблюдение, проучване и описване на видове, както и за формиране на практически умения за работа с материали и техники.
Задачи на педагогическия експеримент:
- Да се проучи научната и методическа литература по проблема;
- Да се конструира изследователска програма;
- Да се разработи модел на екологично образование, основаващ се на проектна дейност и практическа работа сред природата;
- Да се изследва ефективността на конструирания модел; Да се анализират и интерпретират резултатите и да се формулират изводи.
Методи на педагогическия експеримент
- Анализ на научна, методическа, педагогическа, учебна и нормативна литература, свързана с темата на изследването;
- Педагогически експеримент;
- Педагогическо наблюдение;
- Тестиране;
- Анкетиране;
- Анализ и обобщение на получените резултати;
- Математико-статистически методи за обработка на резултатите.
- Дидактически тестове за измерване на входното и изходното нива на знанията и уменията;
- Протокол за наблюдение при осъществяване на практическата дейност сред природата;
- Анкета на учениците;
- Карта за експертна оценка.
Реализираният експеримент се осъществява в следната последователност от взаимосвързани дейности:
- Етап на предварително проучване и планиране
- Анализ на целите, заложени в ДОС за учебно съдържание, учебна програма за 5.клас
- Разработване на програма за извънкласна дейност, адекватна на поставената цел и възрастта на учениците
- Планиране на уроци, в които може да бъде приложен структурираният модел за екологично образование
- Проучване на възможности за съвместна дейност с колеги, с цел провеждане на интердисциплинарни уроци
- Междупредметни връзки
- Планиране на иновативни методи на преподаване, стимулиране на креативността и творческото мислене
- Определяне на времето и мястото на провеждане – в колко учебни часа ще се реализира всяка тема по създадените модули
- Планиране на формата на организация на дейността
- Материално обезпечаване на осъществените дейности
- Етап на изпълнение
- Провеждане на извънкласните дейности, включени в програмата
- Организиране на дейността на учениците
- Организиране на наблюдение, консултиране и подпомагане на учениците при реализиране на дейността
- Етап на контрол и оценка
- Контрол относно извършените дейности от учениците
- Оценка на реализирания продукт (дейността), очертаване на слабите страни и постиженията, изказване на предложения и препоръки, прилагане на предварително поставени критерии и показатели при количественото оценяване.
- Констатиращ. След проведена анкета и проявен интерес от ученици от 5.б клас за участие в извънкласна дейност, през месец октомври беше създаден Клуб „Сръчни ръчички“. Определиха се правилата за дейността на клуба. Учениците се запознаха с целите и задачите на експеримента. Определи се времевият интервал за провеждане на заниманията и графикът за дейността на клуба.
- Формиращ. Експериментът се провежда в периода 20.10–15.06.2025 г., всеки вторник по 2 часа седмично, в кабинета по природни науки, в класната стая на открито, по време на екскурзия и наблюдение сред природата. Всички материали и консумативи, обезпечаващи дейностите, се осигуряват от училището. Темите са разнообразни и включват: наблюдения – на положителни и отрицателни взаимоотношения между живите организми в гората и близкия парк; наблюдение на организми във водни екосистеми; защитени растения и животни в защитена местност „Марина река“; дискусии за източниците на замърсяване на природната среда и влиянието на човека; практически дейности – събиране на природни материали, почистване на училищни площи и територии в града, на природни и отпадъчни материали, маркиране на екологични обекти, създаване на табели с природозащитно послание; проектни дейности на тема: „Растения и животни – биологични индикатори и барометри “; „Пречистване на водите“ и „Водата – извор на живот“; „Да вдъхнем нов живот на отпадъците“; „Марина река“ – живият музей на терциерна Европа“; екскурзии – за наблюдение на видовото разнообразие в близката широколистна гора; откриване на растения-барометри и индикатори; водни екосистеми в родния край; проучване на терциерни реликти в ПП „Странджа“; участия в инициативи и изяви – украса на коледно дърво с играчки от събраните природни материали, участие в благотворителен коледен базар с изработените украси и изделия; мартеници от рециклирани материали и закичване на дърво пред общината.
- Контролен. Отчитане на резултатите от експеримента (сравняване на резултатите от теста за входяща диагностика и теста за изходяща диагностика на експерименталната група); анализ на резултати от проведена анкета; установяване на ефективността и приложимостта на създадения модел за екологично образование.
При осъществяване на експеримента се проведе педагогическо наблюдение по време на ученическа екскурзия с учебна цел на тема: „По следите на Странджа“ – за изследване на уменията на учениците при решаване на учебно-познавателни практически задачи с екологическа насоченост. Резултатите показват висока степен на проява на социални, познавателни и практически умения на учениците при работа в природна среда, което води до повишаване на интереса и мотивацията за осъществяване на дейността.
В контролния етап от експеримента се проведе Тест № 2 за изходяща диагностика, чиято цел е получаване на информация за степента на усвояване на знанията, уменията и компетентностите на учениците по Човекът и природата в извънкласни дейности. Установи се висока степен на усвояване на знания при 80%, за разлика от Тест № 1 – 47%. Средният успех от Тест № 2 е Много добър 5,07.
От анализа на резултатите от тестирането става ясно, че приложеното обучение с екологична насоченост в извънкласни форми води до повишаване на постиженията на учениците по Човекът и природата.
След тестирането се проведе анкета с учениците с цел да се провери отношението им към приложения модел за екологично образование с преобладаване на проектна и практическа дейност. Резултатите от анкетата показват интерес към изпълнението на посочените дейности в извънкласни занимания. Те отразяват и желанието на учениците тези дейности да бъдат част от учебната среда, което е от значение за постигането на по-високи резултати по предмета.
Педагогическият експеримент Модел за екологично образование в извънкласни форми чрез проектни дейности може да се приложи успешно при осъществяване на екологично образование в обучението по Човекът и природата не само в 5.клас, но и във всички класове, изучаващи дисциплината. Целта на педагогическото изследване е постигната. Доказана е хипотезата, че приложението на модела за екологично образование ще повиши ефективността на обучението по Човекът и природата и ще съдейства за формиране на екологична култура.
Формирането на екологична култура у учениците чрез обучението по Човекът и природата има важно значение за разрешаването на екологичните проблеми на нашето съвремие. Знанията, които придобиват, им помагат да осъзнаят, че неразумната човешка дейност нанася непоправима вреда на природата.
Чрез своята дейност учителят може да направи обучението интересно, но и по-ефективно, като използва повече проектни и практически дейности.
-
- Ваклева, З. Юбилейна научна конференция по екология (Сборник с доклади), 2008.
- Иванов, И. Педагогическа диагностика. Шумен, Университетско издателство“ Епископ Константин Преславски“, 2006.
- Костова, З. Концептуализация на екологичното образование, С., Фабер, 2003.
- Савчева, М. Лендарт и художественото творчество. Тринадесети международен есенен научно-образователен форум „Креативност на образователния процес в подкрепа на българския учител“, 2024, с. 25-31.
- Радостина Янчева
СУ „Никола Вапцаров“ – гр. Приморско
E-mail: qn4eva@gmail.com