Въвеждането и адаптирането на техники на Фокусирано към решения образование (ФРО) в работата с талантливи и надарени деца има за цел по-ефективно разрешаване на конфликти и стимулиране на личностното и творческото развитие на учениците.
ФРО е подход, произлизащ от практиките на позитивната психотерапия и терапията, ориентирана към решения. Той се използва успешно в образователните среди в редица страни и се характеризира със:
- Насоченост към положителните ресурси на ученика;
- Фокус върху решенията, а не върху проблемите;
- Създаване на ясни, конкретни, постижими цели;
- Установяване на малки стъпки за напредък;
- Използване на език на възможностите.
Този подход е особено подходящ за работа с надарени деца, които често изпитват трудности с мотивацията, социализацията или управлението на емоции, въпреки високия си интелектуален потенциал.
Работата с надарени ученици предполага не просто прилагане на по-високи академични изисквания, а създаване на интегрираща, поддържаща и вдъхновяваща образователна среда. Практиката показва, че надарените деца често са:
- Свръхчувствителни към критика;
- Изпитват високи нива на тревожност и перфекционизъм;
- Социално изолирани са поради различния си начин на мислене;
- Влизат в конфликти с авторитети, ако чувстват, че не са разбрани.
Традиционните педагогически методи невинаги успяват да отговорят на тези специфики. Затова е необходим подход, който:
- Се основава на субективната реалност и цели на ученика;
- Създава мотивационна и емоционална сигурност;
- Насърчава саморефлексия и самоинициатива;
- Подкрепя учителя като фасилитатор и партньор.
ФРО предлага точно такъв модел на взаимодействие.
Образованието, фокусирано върху решения, е подход, който поставя акцент върху намирането на конструктивни решения на проблемите, вместо да се съсредоточава върху анализирането на проблемите и техните причини. Този подход е изключително ефективен в работата с надарени деца, които често са поставени в нестандартни ситуации, и при решаване на конфликти в училище.
Основни принципи на фокусираното върху решения образование
- Позитивен подход: Вместо да се разглеждат трудностите или грешките, образователният процес се концентрира върху силните страни на учениците и ресурсите, които те могат да използват за постигане на успех.
- Акцент върху бъдещето: Възможността за промяна и растеж е важен аспект на този подход. Фокусът е насочен към развитието на стратегиите за преодоляване на предизвикателствата в бъдеще, а не към анализ на минали грешки.
- Силата на въпросите: Вместо да се предоставят директни отговори или решения, учителите задават въпроси, които насърчават учениците да разсъждават за възможни варианти за решаване на проблемите и да изградят свои собствени решения.
- Краткосрочни цели: При този подход се залага на поставянето на конкретни, постижими краткосрочни цели, които помагат на учениците да останат мотивирани и да напредват в своето развитие.
Надарените деца често се сблъскват с уникални предизвикателства в образователната среда. Те могат да имат нужда от по-голямо предизвикателство, нови начини за изразяване на своите идеи и възможности за развитие, които не са обикновено достъпни в стандартните учебни програми.
- Индивидуализация на подхода: Надарените деца често се нуждаят от обучение, което отговаря на техните уникални способности. Чрез фокусираното върху решения образование, учителите могат да създадат персонализирани планове, които да насърчават самооценката, инициативността и творчеството на учениците.
- Развитие на критичното мислене: Тъй като надарените деца често се намират на по-високо ниво в определени области на знанието, фокусът трябва да бъде върху развиването на умения за решаване на сложни проблеми, а не само върху изпълнението на стандартни задачи.
- Подкрепа за социално и емоционално развитие: Тези деца могат да изпитват трудности в социалните взаимодействия с връстниците си, поради което е важно да се използват стратегии за решаване на конфликти, които да подкрепят емоционалното им развитие, като насърчават съпричастността, комуникацията и самоконтрола.
Решаване на конфликти в училище
Конфликтите в училище могат да се проявяват по различни начини: от неразбирателства между ученици до неуспехи в разрешаването на проблеми между ученици и учители. Чрез фокусирания върху решения подход, конфликтите могат да се управляват и разрешават по конструктивен начин.
- Активно слушане: Ефективното разрешаване на конфликти започва с активно слушане. Учителите трябва да създадат безопасно пространство, в което учениците могат да изразят своите чувства и притеснения без страх от осъждане. Чрез активно слушане те могат да помогнат на учениците да се осъзнаят и да идентифицират възможни решения.
- Поставяне на цели за разрешаване на конфликти: Вместо да се фокусираме върху това кой е виновен или какви са причините за конфликта, фокусът трябва да бъде върху намирането на решения и определянето на цели, които да подобрят ситуацията. Това може да включва споразумения между учениците, които да предотвратят бъдещи конфликти.
- Насърчаване на отговорност: Всеки ученик трябва да бъде насърчаван да поеме отговорност за своето поведение и за приноса си към конфликта. Вместо да се обвиняват другите, учениците трябва да се учат как да стигат до решения и да поемат отговорност за своите действия.
- Съпричастност и сътрудничество: Учителите трябва да насърчават учениците да работят заедно, за да намерят решение на конфликта. Чрез сътрудничество и съпричастност към другите, учениците могат да изградят умения за разрешаване на конфликти и да се научат на търпение и разбирателство.
Прилагането на фокусирано върху решения образование в работата с надарени деца и при решаване на конфликти в училище предлага множество възможности за подобряване на училищния климат и за насърчаване на позитивно социално взаимодействие. Чрез акцентиране на силните страни на учениците, на активното участие в решаването на проблеми и на сътрудничеството, този подход помага на учениците да се справят със своите трудности по начин, който е не само ефективен, но и устойчив в дългосрочен план.
Основни иновативни техники от ФРО
Ето няколко ключови техники от ФРО, приложими в работата с надарени ученици при решаване на конфликти:
а) Въпрос за чудото
„Представи си, че чудо се е случило и проблемът е изчезнал. Какво ще бъде различно утре?“
Този въпрос насочва вниманието на ученика към желаното бъдеще, без да се фокусира върху причините за проблема.
б) Въпроси за изключенията
„Имало ли е момент, когато това не се случваше? Какво беше различното тогава?“
Тази техника подпомага идентифициране на успешни модели, които ученикът вече е прилагал, често несъзнателно.
в) Скалиране
„От 0 до 10 – къде си сега по отношение на проблема? Какво трябва да стане, за да преминеш към следващото ниво?“
Подходът създава визуално и мисловно измерение на напредъка, което мотивира и прави успеха постижим.
г) Позитивно преосмисляне
Учителят подпомага ученика да види трудността не като пречка, а като възможност за развитие и учене.
д) Изграждане на позитивна визия за бъдещето
„Как бихте искали да изглеждат отношенията ви след седмица, ако конфликтът е разрешен?“
Постига се насочване на вниманието към желаното бъдеще, а не върху проблема.
е) Подсилване на ресурсите и силните страни
„Какви качества проявихте в ситуацията, които ви помогнаха?“
Участниците осъзнават собствените си ресурси, които могат да използват за справяне с конфликта.
ж) Формулиране на конкретни и малки стъпки
„Какво е най-малкото нещо, което може да направите днес, за да се приближите към по-добри отношения?“
Насърчава към постижими действия, които създават усещане за контрол и напредък.
з) Активно слушане и презумпция за добри намерения
Фасилитаторът отразява думите и емоциите, без да оценява. Създава се уважителна комуникация, изгражда се доверие.
Фокусираното върху решения образование акцентира върху силните страни, ресурсите и желанията на участниците, вместо върху проблемите и миналото. При решаване на конфликти този подход насърчава сътрудничеството, взаимното уважение и съвместното търсене на решения.
-
- Berg, I. K., & Steiner, T. (2003). Children’s Solution Work. Norton & Company.
- Shazer, S., Dolan, Y. et al. (2007). More than Miracles: The State of the Art of Solution-Focused Brief Therapy. Routledge.
- Visser, C. F. (2013). Doing What Works in Schools: A Solution-Focused Approach for Teachers. Solutions Books.
- Радослав Стойчев