Представят се резултати от изследване, чиято цел е да се апробира ефективността на мисловни карти и ролеви игри като методи за формиране на граждански умения у ученици от втори клас. Разглеждат се теоретичните основания за въвеждане на иновацията, описват се изследователските параметри и организацията на педагогическия експеримент. Представени са добри практики и първоначални резултати от внедряването на иновативните методи.
Въведение
Формирането на граждански умения у подрастващите е приоритет на съвременното образование, особено в контекста на изграждането на демократично и толерантно общество. Началната училищна възраст е критично важен период, в който се изграждат базови социални нагласи, умения за взаимодействие и чувствителност към правата и задълженията на ученика. Изследването, представено в настоящата статия, се фокусира върху прилагането на интерактивни методи – мисловна карта и ролева игра – като средство за осъществяване на ефективно гражданско възпитание в часовете по Човекът и обществото и Часа на класа.
Теоретични основания
В педагогическата литература мисловната карта се разглежда като средство за визуално организиране на информацията. Бюзан (2006) подчертава ролята ѝ за активиране на асоциативното мислене. Ролевата игра от своя страна намира своето основание в теорията на Джон Дюи (1916), според когото ученето трябва да бъде преживяване, а не само предаване на знания. Гражданското образование в начален етап следва да бъде свързано с личния опит на учениците, да им позволява да изразяват мнение, да вземат решения и да носят отговорност. Това съответства и на Концепцията за гражданско образование на МОН (2016).
Цел и хипотеза на изследването
Целта е да се установи до каква степен използването на мисловни карти и ролеви игри стимулира развитието на граждански компетентности у учениците от втори клас. Хипотезата гласи: ако се прилагат мисловни карти и ролеви игри в учебния процес, то това ще доведе до повишаване на социалната активност, отговорност и осъзнаване на правата и задълженията у учениците.
Представяне на иновацията
Мисловната карта се използва за онагледяване на понятия, например „права на детето“, „семейство и общност“, „моите задължения“. Учениците работят в екипи и изграждат мрежа от свързани идеи. В началото се използват готови шаблони, а по-късно учениците създават свои оригинални карти. Това стимулира мисленето, визуализацията и разказването на лични истории, свързани с темата.
Ролевите игри възпроизвеждат познати за децата социални ситуации: „Съдебно дело за училищно нарушение“, „Избор на председател на класа“, „Родителска среща“, „Градски съвет обсъжда площадка“. Всяко дете има роля, а учителят е фасилитатор. Дейностите са заснети и анализирани впоследствие съвместно с учениците. Това насърчава рефлексия и самооценка.
Организация и методика на изследването
Изследването е проведено в продължение на 3 месеца в 18. СУ „Уилям Гладстон“, гр. София, с участието на 22 ученици от втори клас. Включени са 10 занятия, разпределени равномерно между двата метода. Използвани са следните методи:
Наблюдение: критерии за участие, емпатия, изразяване на мнение;
Анкетиране: с 8 въпроса, визуализирани с емотикони за улеснение;
Анализ на продукти: мисловни карти, ролеви сценарии, рисунки;
Групово интервю: с въпроси като „Какво научи за себе си?“ и „Кое ти беше най-интересно?“
Резултати
Наблюдението показва, че 85% от учениците по-често се включват в дискусии, предлагат идеи и защитават мнение. В отговорите на въпросите от анкетите 18 от 22 деца посочват, че се чувстват по-уверени да говорят пред класа. Анализът на мисловните карти показва, че 16 ученици са използвали самостоятелно ключови понятия като „отговорност“, „решение“, „група“. В интервютата учениците посочват, че са разбрали защо е важно да спазват правила и че „да си гражданин, значи да помагаш“.
Обсъждане
Резултатите потвърждават потенциала на методите за повишаване на ангажираността. Децата не просто възприемат информация, а я преживяват. Мисловната карта подпомага организираното мислене, а ролевата игра изгражда комуникативни и социални умения. Ограничения на изследването са кратката му продължителност и липсата на контролна група, но резултатите предполагат необходимост от по-широко прилагане. Препоръчва се създаване на методически наръчници за учители с примери от практиката.
Заключение
Изследването показва, че интеграцията на мисловни карти и ролеви игри в началното училище подпомага изграждането на осъзнати, отговорни и социално ангажирани личности. Методите са приложими в различни учебни дисциплини и отговарят на нуждите на съвременните ученици. Препоръчва се по-широкото им прилагане в училищната практика, както и създаване на учебни ресурси, които да подкрепят учителите в процеса на внедряване на интерактивни стратегии за гражданско възпитание.
-
- Бюзан, Т. (2006). Използвай ума си.
- Дюи, Дж. (1916). Democracy and Education.
- Концепция за гражданско образование, МОН (2016).
- Колбърг, Л. (1984). Стадии на моралното развитие.
- Закон за предучилищното и училищното образование (2015).
- Иванов, Н. (2021). Методи за активно обучение.
- Михайлова, М. (2020). Ролеви игри в начална училищна възраст.
- Георгиева, Р. (2019). Интерактивни стратегии в обучението по обществени науки.
- Тодорка Брайкова