Статията представя ролята на дидактическите игри като средство за изучаване на геометричните фигури и форми по математика при деца на 6–7 години. Развиват логическо мислене, пространствено възприятие и въображение. Обучението става по-достъпно, интересно и ангажиращо. Игровият подход изгражда увереност и положително отношение към математиката.
Математиката съпътства човека през целия му живот и е неразделна част от неговото ежедневие. Тя не е просто предмет, изучаван в детската градина и училище, а инструмент, който намира приложение във всички сфери на дейност – от професионалната среда до най-обикновените ежедневни ситуации.
Чрез различни игри и практически задачи децата не само затвърждават знанията си, но и развиват увереност в собствените си способности. Този метод насърчава естественото им желание за откриване и експериментиране, като прави учебния процес по-динамичен и приятен. Освен че улеснява разбирането на математическите принципи, игровото обучение разширява представите на децата за заобикалящия ги свят, обогатява познанията им и ги мотивира да изследват, анализират и намират решения по забавен, но същевременно осмислен начин [1].
В предучилищна възраст децата се запознават с математиката по естествен и интуитивен начин, като играта е основният инструмент за усвояване на нови знания. Чрез занимания като вграждане на различни форми в съответстващи отвори в кутии, подреждане на пъзели и конструиране с кубчета, те се учат да разпознават геометричните фигури и да разбират, че всяка от тях има специфични характеристики. Тези ранни експерименти със съответствията между форми и пространства изграждат основата за по-късното осмисляне на геометричните свойства и зависимости.
В подготвителната група децата разширяват своя опит и знания, като започват да разглеждат геометричните фигури не само като отделни обекти, но и като част от заобикалящата ги среда. Те се учат да ги назовават, сравняват по големина и да ги моделират чрез изрязване, рисуване или сглобяване. По този начин разбират връзките между формите и развиват пространствено мислене. Чрез активно взаимодействие с геометрични обекти децата неусетно изграждат основите на логическото разсъждение, като започват да осъзнават как отделните елементи се комбинират и трансформират.
За да се поддържа интересът на децата към математиката, игровият елемент трябва да остане водеща част от обучението. Дидактическите игри играят ключова роля в изграждането на положително отношение към математическите знания, тъй като правят процеса увлекателен и достъпен. Те не само улесняват възприемането и запаметяването на новите понятия, но и помагат на децата да разберат математическите връзки и закономерности чрез практически и осезаеми примери. Чрез игри и реални ситуации те научават как фигурите се комбинират, как се подреждат по големина и как да разпознават форми в заобикалящия ги свят, което прави математиката по-интересна и разбираема за тях.
Важно е обаче да се прави разлика между дидактическата и спонтанната игра. Спонтанната игра е напълно доброволна и е естествена проява на детското любопитство и желание за изследване на света. Тя предизвиква у децата радост, емоционална удовлетвореност и усещане за свобода [2].
За разлика от нея, дидактическите игри са създадени с конкретна образователна цел и са структурирани така, че да подпомагат процеса на учене. Тези игри стимулират познавателния процес и подпомагат формирането на умения за самостоятелно разсъждение, вземане на решения и решаване на задачи чрез методи, които са едновременно достъпни и забавни [3]. Те не бива да се разглеждат само като допълнителен елемент в педагогическия процес, а като систематично приложен метод за повишаване на ефективността на обучението. Чрез тях учителят не само ангажира вниманието на децата, но и им помага да усвояват нови знания по начин, който е по-достъпен и приятен за тях.
Използването на дидактически игри в обучението по математика играе ключова роля в изграждането на логическо мислене, пространствени представи и комбинаторни умения при децата от подготвителна група. Тези игри стимулират детското въображение и насочват мисленето в правилната посока, като превръщат процеса на учене в интерактивно и ангажиращо преживяване. Включването на игрови елементи прави усвояването на знания по-динамично и осигурява положителна и радостна атмосфера в образователната среда, което от своя страна повишава мотивацията и активността на децата.
Чрез добре подбрани дидактически игри, математическите понятия стават по-разбираеми и достъпни за 6–7-годишните деца. Те се учат да анализират, сравняват и прилагат знанията си в различни ситуации, което изгражда увереност и трайни умения. По този начин дидактическата игра се превръща не само в средство за обучение, но и в мощен инструмент за развиване на познавателните способности и социалните умения на децата [4].
Дидактическите игри в областта на геометрията играят ключова роля в обучението на децата в детската градина, тъй като съчетават игровата активност с познавателния процес. Те подпомагат развитието на логическото мислене, пространственото възприятие и фината моторика, като правят ученето динамично и достъпно. За децата на възраст 6-7 години тези игри не само улесняват усвояването на основните геометрични понятия, но и формират траен интерес към математиката чрез активно включване в практически задачи.
Основната цел на обучението чрез дидактически игри е да ангажира вниманието на децата с игрови задачи, които съчетават елементи на изследване, наблюдение и логическо мислене. Чрез тях децата развиват познавателен интерес и усвояват методи за активно изследване на явленията и обектите в заобикалящата ги среда. В процеса на игра те се научават да описват свойствата на обектите, да определят тяхното местоположение, големина, предназначение и количество, като едновременно с това усъвършенстват уменията си за анализ и сравнение. Игровата среда им позволява да правят практически експерименти – да увеличават или намаляват броя на предметите, да създават различни комбинации от форми и да наблюдават резултатите от действията си.
Освен че подпомагат усвояването на математически знания, дидактическите игри оказват положително влияние върху когнитивното развитие на децата. Те подобряват паметта, вниманието, въображението и възприятието, логическото и творческото мислене. Сензорното развитие също е важен аспект, който се подпомага чрез игри, включващи допир, визуално разпознаване на форми и цветове, както и работа с различни материали.
За да бъдат ефективни, дидактическите игри трябва да бъдат тясно свързани с темата на учебното занимание. Те могат да се използват както при въвеждане на нов материал, така и при затвърждаване на усвоените знания. Включването им в обучението дава възможност на децата да затвърдят абстрактни математически понятия по достъпен и осезаем начин, като използват цветни визуални средства, раздавателни материали и интерактивни учебни пособия.
Развиването на познавателния интерес към математиката изисква разнообразие от методи и подходи, които да съчетават традиционното преподаване с интерактивни и практически дейности. Включването на технически и дидактически средства, както и активното участие на децата в игровия процес превръщат ученето в динамично и мотивиращо преживяване. Чрез използването на дидактически игри математическото обучение става не само по-ефективно, но и по-приятно, като стимулира любознателността и активното мислене у децата [5].
При децата в четвърта подготвителна група (6-7 години) обучението по математика е съсредоточено върху изучаването на геометричните фигури и пространствените отношения. Те се запознават с основните форми като кръг, квадрат, триъгълник и правоъгълник, като не само ги назовават, но и се учат да ги изобразяват графично. Заниманията включват моделиране на фигури по образец, както и заместването им със символи, което развива способността за разпознаване и класифициране на форми в различни контексти. Освен това децата свързват предмети от заобикалящата ги среда с конкретни геометрични фигури, което подпомага пространствената ориентация и аналитичното мислене.
Един от съществените аспекти на математическото обучение в тази възраст е разбирането за разположението на обектите в пространството чрез работа с квадратна мрежа и зададени координати. Тези дейности развиват основите за по-късното усвояване на координатните системи. Децата започват да се ориентират в пространството, като разпознават посоки и местоположения – „горе“, „долу“, „вляво“, „вдясно“, „отпред“, „отзад“. Това им помага да изградят стабилна основа за по-сложни пространствени задачи в началните класове и улеснява разбирането на математическите зависимости в реалния свят.
Допълнително се работи с фигури в мрежа, което позволява на децата да определят местоположението на даден обект спрямо предварително зададени координати. Те сравняват и различни фигури, като анализират техните характеристики и откриват сходства и различия между тях. Включват се дейности, свързани с подреждане на фигури в редица, което подпомага осмислянето на последователностите и закономерностите.
Дидактическите игри, които могат да се използват в обучението, обхващат различни варианти на лабиринти, в които децата следват определен маршрут, ориентирайки се по геометрични фигури. Често срещани са и игрите, свързани с конструиране на фигури от предварително подготвени елементи, като например нареждане на пъзели с различни форми или съставяне на по-сложни изображения от базови геометрични елементи. Друга популярна дейност е търсенето на геометрични фигури в околната среда – децата идентифицират форми в занималнята на детската градина или в природата, като така създават връзка между абстрактните понятия и реалния свят.
По този начин обучението в предучилищна възраст изгражда стабилни математически и пространствени умения, които подготвят децата за по-сложни математически концепции в първи клас.
Дидактическите игри могат да бъдат класифицирани по различни критерии – според съдържанието, образователната цел, продължителността или броя на участниците. В по-широк план те се разделят на два основни вида: специфични и неспецифични.
Неспецифичните игри могат да бъдат използвани за различни образователни цели и да се прилагат в разнообразни учебни ситуации. Те позволяват по-гъвкаво интегриране в обучителния процес. Пример за такава игра е математическото лото, което може да бъде използвано за упражняване на различни аритметични действия.
Специфичните игри, от своя страна, са строго насочени към конкретна учебна област и не могат да бъдат адаптирани към други дисциплини. Техният формат и съдържание са фиксирани и не подлежат на промяна.
Включването на дидактически игри в учебния процес създава среда, която насърчава активното участие на децата и прави ученето по-ефективно, ангажиращо и интерактивно. Тези игри стимулират любопитството, насърчават самостоятелното откриване на знания и превръщат усвояването на математическите концепции в увлекателно преживяване.
Сред най-значимите дидактически игри са тези, които подпомагат разпознаването и разграничаването на геометричните фигури. Чрез тях децата се научават да разпознават основни форми като кръг, квадрат, правоъгълник и триъгълник, като ги откриват в околната среда и ги свързват с познати предмети. Игри като „Открий формата“ насърчават децата да разпознават фигури в различни изображения или в заобикалящото ги пространство, което укрепва връзката между абстрактното знание и реалния свят.
Друго предизвикателство може да бъде играта „Каква форма е това?“, при която децата разпознават геометрични фигури само чрез допир, без визуална опора. Също така чрез игри като „Събери фигурата“ те изрязват и комбинират различни елементи, за да създадат по-сложни изображения като къщи, дървета или други познати обекти. Това не само развива способността за разпознаване на форми, но и насърчава комбинативното мислене и креативността.
Друг важен аспект на обучението е развиването на пространствената ориентация, която подпомага разбирането на местоположението на обектите спрямо детето и околната среда. Игри като „Къде е фигурата?“ помагат на децата да упражняват понятия като „горе“, „долу“, „вляво“, „вдясно“ и „между“, като разполагат различни геометрични форми в определени позиции.
„Нареди по образец“ е игра, при която децата следват предварително зададен модел и възпроизвеждат последователност от фигури, което им помага да осъзнаят логиката на подредбата в пространството. Лабиринтите и пъзелите също са ефективни инструменти за подобряване на ориентацията, тъй като децата трябва да намерят правилния път в система от форми или линии, като използват логическо мислене и наблюдателност.
По този начин дидактическите игри не само подпомагат усвояването на геометрични понятия, но и развиват умения за анализ, сравнение и пространствено мислене. Те правят обучението в детската градина по-динамично, ангажиращо и близко до естествените интереси на децата, като ги подготвят за по-сложни математически концепции в училищната среда.
Игри, при които децата създават геометрични фигури и тела, имат съществено значение за тяхното математическо развитие. Конструктивните игри, като „Строители“, им позволяват да изграждат триизмерни обекти, използвайки предварително подготвени елементи, което подпомага разбирането на пространствените връзки. Игри като „Форми от кибритени клечки“ предизвикват децата да конструират фигури чрез подреждане и преместване на малки пръчици, развивайки логическото им мислене и сръчността. Геометричните пъзели, при които те трябва да съединят различни части в предварително зададен контур, допринасят за осъзнаването на формите и начина, по който те могат да бъдат комбинирани.
Друг съществен тип дидактически игри са тези, които развиват уменията за сравнение и измерване. В игри като „Кое е по-голямо?“ децата изследват и подреждат обекти по големина, като се научават да правят разлика между малки и големи форми. В „Колко дълго е?“ те използват различни предмети за измерване, без да разчитат на стандартни инструменти като линийка, което ги насърчава да развият интуитивно разбиране за дължина и обем. Играта „Сортирай по форма и размер“ ги учи да класифицират фигури според определени характеристики, например групирайки малки триъгълници заедно, а големите квадрати – в отделна група.
За изграждане на визуалното възприятие особено полезни са игрите, свързани с дорисуване на определена фигура. В „Огледално рисуване“ децата дорисуват липсващата половина на симетрична фигура, което ги запознава с концепцията за отражение.
В играта „Кое е еднакво от двете страни?“ те трябва да открият предмети или изображения, които изглеждат еднакви, ако ги разделим на две половини.
Играта „Вълшебни отпечатъци“ им позволява сами да създадат такива изображения. Те нанасят боя върху едната половина на листа, след което го сгъват и разтварят, за да видят как картинката се отпечатва и двете страни стават напълно еднакви. Това ги учи да забелязват и разбират как някои форми се повтарят като отражение.
Логическите игри и главоблъсканиците са отличен инструмент за развиване на комбинаторното мислене при децата. Един от най-известните примери е „Танграмът“, при който децата разрязват квадрат на седем части и ги използват за създаване на различни фигури, предмети или животни. Тази игра може да бъде допълнена със задачата за подреждане на форми по зададен контур или сянка, което изисква логическо и пространствено мислене.
Друга интересна игра е „Как да преместим клечките?“, при която децата трябва да направят промени във фигурата с минимален брой движения.
„Сглоби картинката“ е пъзел игра, в която различни части трябва да се подредят правилно, за да образуват завършен образ.
Използването на дидактически игри в обучението по геометрия при 6–7-годишните деца не само подпомага когнитивното им развитие, но и превръща ученето в приятно и мотивиращо преживяване. Чрез тези игри те усвояват пространствени и логически умения, като същевременно изграждат увереност в собствените си способности и развиват интерес към математиката.
Всеки компонент на дидактическата игра – основната задача, игровата идея, познавателното съдържание и правилата, създава ясна и логична структура, която подпомага усвояването на математическите понятия в предучилищна възраст. Сложността на игровите дейности може постепенно да се увеличава, като се отчита нивото на знанията и възможностите на децата. Учителят има възможност да добавя нови предизвикателства или да адаптира задачите, което прави игрите по-интересни и полезни за развиването на детските умения и познавателен опит [6].
Решаването на задачи заема централно място в обучението по математика, тъй като изпълнява двойна роля – едновременно като цел и като средство за усвояване на знания. От една страна, крайната цел на обучителния процес е децата да овладеят различни стратегии и методи за решаване на задачи, което им помага да развият логическо мислене и аналитични умения. От друга страна, самият процес на работа с математически задачи представлява основният инструмент за постигане на тази цел, като децата се упражняват систематично и поетапно върху различни казуси и проблеми [7].
-
- Петрова, Р. 2000. Възпитателната роля на тематичното единство и игрово-познавателните ситуации в обучението по математика в началните класове. Методически иновации в обучението по математика в началното училище: Т.1 Бургас, с. 97.
- Трифонова, Е. 2017. Игра как ведущая деятельность дошкольника. На рубеже веков: движение в сторону свободы, Вестник МГПУ, Серия „Педагогика и психология“.
- Данаилов, Й. 1983. Дидактични игри, изд. Народна просвета, София.
- Гетова, Д., Русимова, М. Чаракчиева. 1995. Дидактични игри за началното училище, УИ „Св. Климент Охридски“, София, стр. 4.
- Евдокимова, А. 2018. Използването на дидактически игри в часовете по математика в началното училище като средство за повишаване на познавателната активност на учениците. – Евразийско научно списание, № 6.
- Ванева, В. 2006. Педагогика на овладяване на елементарни математически представи. Русенски университет „Ангел Кънчев“, Русе, с. 50.
- Трайчев.Т. 2016 Дидактическа технология за формиране на знания и умение за прилагане на методи за решаване на задачи в обучението по математика, Сборник със статии от научната конференция „Маттех 2016“ , Том 1, 2016, стр. 288
- Теодора Господинова
Старши учител
ДГ „Рай”, гр. Любимец, общ. Любимец, обл. Хасково