Представя се педагогическа иновация, насочена към формирането на четивна грамотност у ученици от втори клас чрез интегрирано прилагане на читателски дневник и театър на маса. Разработката се основава на концепции за ученето чрез преживяване (Bruner), социално-културната теория на Vygotsky и съвременните подходи към функционалната грамотност. Обоснована е необходимостта от активни и социално ориентирани методи, разглеждат се същността, структурата и предимствата на иновативния модел. Представени са основните педагогически принципи, методологична рамка, очаквани резултати и перспективи за приложение.
Въведение
Развитието на четивната грамотност в началното училище е ключова предпоставка за успешното овладяване на всички учебни дисциплини. Стандартното преподаване по български език и литература често не успява да ангажира учениците на по-дълбоко ниво, поради което се налага въвеждането на иновативни педагогически модели. В тази връзка е разработена и апробирана иновация, съчетаваща два подхода – читателски дневник и театър на маса – с цел постигане на трайно, осмислено и мотивирано четене.
Целта тук е да се представи теоретичната основа, структурата и ефектите на иновацията, базирана на реална педагогическа практика във втори клас. Подчертава се значението на ученето чрез преживяване и социално учене, рефлексията и емоционалната ангажираност като фактори за развитие на четивната грамотност.
Теоретична обосновка на иновацията
Иновативният модел се опира на няколко водещи теоретични направления:
Bruner (1996): ученето е ефективно, когато е свързано с преживяване и активно участие. Образованието трябва да ангажира ученика като сътворец на смисъл;
Vygotsky (1978): когнитивното развитие настъпва чрез социално взаимодействие в зоната на най-близко развитие. Учителят има ролята на медиатор;
Pressley & Afflerbach (1995): четенето с разбиране изисква метакогнитивни стратегии като прогнозиране, задаване на въпроси и обобщаване;
OECD (2018): функционалната грамотност включва не само четене, но и създаване на смисъл, критическа оценка и приложение на информация в реални ситуации.
Нормативна рамка
Иновацията е съобразена с ключови документи в българското начално образование:
Държавния образователен стандарт (МОН, 2015): поставя акцент върху развиване на функционални умения, комуникативна и социална компетентност;
Учебната програма по български език и литература за втори клас (МОН, 2022): очаква от учениците да четат с разбиране, да създават текст, да изразяват мнение и да участват в екипна работа.
Същност и структура на иновативния модел
Иновацията представлява интегрирано прилагане на два педагогически инструмента:
1. Читателски дневник
Индивидуален дневник, чрез който ученикът:
- изразява лична позиция към прочетеното;
- структурира съдържание и интерпретира герои и събития;
- обвързва текста с житейски опит, преживявания и ценности;
- тренира умения за писане, аргументация, резюмиране и творческо преразказване.
2. Театър на маса
Драматизация в класна стая, при която:
- учениците четат роля, без да запаметяват реплики;
- акцентът е върху гласовата и интонационната изразителност;
- обучението става чрез преживяване, социално и кооперативно;
- стимулира се емпатията, комуникацията и активното слушане.
Педагогически принципи и предимства
Иновацията се основава на следните принципи:
- Активност и лична отговорност – ученикът е субект на ученето;
- Сътрудничество и екипност – дейностите изискват взаимодействие и роля;
- Интегративност – четене, писане и говорене са тясно свързани;
- Преживяване и мотивация – работи се с емоции, отношение и ценности;
- Диференциация и адаптивност – възможност за участие на ученици с различни способности и интереси.
- осезаемо повишаване на интереса към четенето;
- подобрение на езиковите умения (особено в писмена и устна изява);
- развитие на социална чувствителност, емпатия и саморефлексия;
- създаване на позитивна учебна атмосфера и включване на всички ученици.
Очаквани и наблюдавани резултати
- Повишена четивна грамотност, измерена чрез тестове и писмени задачи;
- По-дълбоко разбиране на художествени текстове и героите в тях;
- Способност за изразяване на мнение и аргументирана позиция;
- Повече самостоятелност и увереност при писане и четене пред публика;
- Увеличено участие в извънкласни читателски дейности.
Заключение
Представеният иновативен модел съчетава когнитивен, емоционален и социален подход към четенето. Той предлага ефективно решение за постигане на четивна грамотност чрез преживяване, саморефлексия и сътрудничество. Подобни практики следва да се насърчават и разпространяват в началната образователна степен като част от цялостната стратегия за грамотност.
Моделът демонстрира, че когато децата са ангажирани, преживяват текста и мислят за него, резултатите са по-дълбоки и устойчиви. Препоръчва се по-широкото му прилагане, както и последващи изследвания за дългосрочния ефект върху грамотността и комуникативните умения.
-
- Министерство на образованието и науката (МОН). (2015). Държавен образователен стандарт.
- Министерство на образованието и науката (МОН). (2022). Учебна програма по БЕЛ за 2. клас.
- Bruner, J. (1996). The Culture of Education. Harvard University Press.
- Ewing, R. (2011). The Arts and Australian Education: Realising Potential. ACER
- Gallagher, C., & Kosta, C. (2013). Deeper Reading. Portland: Stenhouse.
- Harvey, S., & Goudvis, A. (2007). Strategies That Work. Stenhouse.
- OECD. (2018). PISA 2018 Results. OECD Publishing.
- Pressley, M., & Afflerbach, P. (1995). Verbal Protocols of Reading. Erlbaum.
- Snow, C. (2002). Reading for Understanding. RAND Corporation
- Tovani, C. (2000). I Read It, But I Don’t Get It. Stenhouse.
- Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society. Harvard University Press.
- Диана Хусеин Мохамед