Представен е ефективен подход за формиране на математическите знания при децата. Системата от игри включва подвижни, сюжетно-ролеви, конструктивни, дидактични, музикални и интерактивни игри, които са подбрани в съответствие с ДОС за очакваните резултати в края на първа и началото на втора възрастова група в детската градина. В третия етап предложените игри са само електронни.
Разнообразието от игри в обучението в детската градина е ключов фактор за цялостното развитие на децата. Чрез подвижни, сюжетно-ролеви, конструктивни, дидактични и музикални игри се създава стимулираща среда, в която малките деца активно усвояват нови знания и умения. Всеки вид игра допринася за развитието на определени компетентности – двигателни, социални, когнитивни и емоционални. Игровата дейност улеснява разбирането на сложни понятия, развива логическото мислене, въображението и способността за работа в екип. При правилен подбор и съчетание на различните видове игри, педагогът може ефективно да подпомогне индивидуалния напредък на всяко дете и да превърне ученето в увлекателен и ползотворен процес.
С използването на работна програма, в която са включени различни по вид игри, се повишава вероятността за изграждане на трайни математически представи у децата и се улеснява работата на педагога да адаптира обучението спрямо потребностите на всяко дете.
Работната програма предлага 25 игри по математика, които са степенувани по трудност и са подходящи за деца на възраст от 3 до 5 години. Те са разпределени по следния начин:
Ядро: Количествени отношения – 9 игри
- Упражняване на броене и затвърдяване на представите на децата за числата до 3 – 3 игри.
- Затвърдяване на представите на децата за 1 и много – 3 игри.
- Упражняване на умението за сравняване на 2 предметни групи до 3 предмета – 3 игри.
- Сравняване и разпознаване на еднакви по височина предмети – 3 игри.
Ядро: Пространствени отношения – 4 игри
- Затвърдяване на уменията на децата за ориентиране спрямо собственото си тяло (горе, долу, отпред, отзад) – 4 игри.
- Затвърдяване имената на четирите сезона и представите за тях – 3 игри.
- Затвърдяване на елементарните времеви представи на децата за деня и нощта – 3 игри.
Ядро: Равнини фигури – 3 игри
Затвърдяване на представите за геометричните фигури кръг, квадрат и триъгълник – 3 игри.
Игрите могат да бъдат включени в ежедневието на децата като допълнителна форма и всяка седмица да се играе различна игра. Те са със следната структура: вид, име, цел, описание на играта, необходими материали и игрови правила. Последните осем игри са електронни интерактивни игри и са направени в платформата https://learningapps.org/. Техните линкове са в края на статията и могат да се предоставят и на родителите. Платформата е безплатна и регистрацията не е задължителна, ако желаете да ги разгледате.
РАБОТНА ПРОГРАМА
ВИД: Дидактична игра
Име: „КОЛКО ПЪТИ?“
Цел: Затвърдяване на умението на децата да броят, чрез слухово възприемане.
Описание на играта: Децата са седнали на масичките и пред всяко дете има пръчици. Учителката избира първото дете и му предлага да си избере шапчица на животно, което да имитира чрез звук. След това му подава едно от три картончета. Детето лае или мяука толкова пъти, колкото точици има на картончето. Децата от групата поставят толкова пръчици или фигурки, колкото пъти е излаяло „кученцето“. Учителят прави бърза проверка с поглед по масите и пита „Колко пъти излая кученцето?“, а децата отговарят. След това детето избира следващо дете и така играта може да се повтаря много пъти.
Материали: шапчици на животни, подходящи за имитация; три картончета, върху които има 1, 2 и 3 кръгчета; пръчици или фигурки, по три за всяко дете от групата.
Игрови правила: Детето трябва да кукурига толкова пъти, колкото точици има на картончето.
ВИД: Дидактична игра
Име: „КОЙ ИМА ЕДНО И КОЙ ИМА МНОГО?“
Цел: Затвърдяване на представите за понятията едно и много.
Описание на играта: Децата са седнали в полукръг на столчетата. Учителката минава и предлага на всяко дете да си изтегли картинка, на която има нарисувани обекти. Те са или по един, или по няколко – 3, 4, 5 и т.н. Същият набор от картинки има и за учителката.
Децата разглеждат картинката си, какви и колко обекта има и очакват учителката да покаже първата картинка. Детето, което има същата, трябва да стане и да каже дали има един предмет или много предмети. Учителят дава образец на отговор в началото на играта. „Аз, имам едно куче“ или „Аз имам много кучета“.
Материали: картинки с един или няколко обекта в две копия, едно за децата и едно за учителя.
Игрови правила: Децата, които имат картинки, еднакви с тези, които учителката е показала или назовала, трябва да ги вдигнат и да ги назоват. Децата трябва да отговарят така: „Аз имам едно куче“ или „Аз имам много кучета“.
ВИД: Сюжетно-ролева игра
Име: „ГОРСКИ РЕСТОРАНТ“
Цел: Развиване на умения за образуване и сравняване на множества.
Игрови замисъл: Децата броят и сравняват множества.
Въображаема ситуация: Животните от гората посещават горски ресторант.
Роли: Клиенти и сервитьори
Сюжет: Горски ресторант
Игрови действия: Сервира, поръчва.
Игрови взаимодействия: Разговор, диалог.
Описание на играта: Децата са разделени на сервитьори и клиенти. Клиентите носят шапки на животни, а сервитьорите престилки. Клиентите влизат в ресторанта на групи, например: една мечка, две зайчета и три таралежа. Сервитьорите ги посрещат и ги настаняват на различни маси: масата на мечките, масата на зайчетата, масата на таралежите, и питат какво ще желаят. Мечката си поръчва мед, зайчетата – моркови, а таралежите – ябълки. Сервитьорите тръгват към кухнята. Сервитьорът на мечката трябва да поднесе само един буркан с мед, защото мечката е една, сервитьорът на таралежите трябва да сервира три ябълки, защото таралежите са три, т.е. толкова, колкото са клиентите на неговата маса.
ВИД: Конструктивна игра
Име: „РАВНИ ПО ВИСОЧИНА“
Цел: Сравнява и разпознава еднакви по височина предмети.
Описание на играта: Децата са седнали на масичките по четирима, на всяка маса се оставят големи кубчета от конструктор и най-малкото 4 макета. Целта е децата да подреждат кубчетата, докато достигнат височината на предмета; имат право да си помагат. Когато всички в групата са готови, се прави проверка. Ако желаят, децата може да си разменят макетите и да повторят играта.
Материали: Парчета от голям конструктор, макети на дървета, цветя и гъбки с различна височина, изработени от картон.
Игрови правила: Постройте кула толкова висока, колкото е висок предметът пред вас.
ВИД: Дидактична игра
Име: „КЪДЕ Е СЛЪНЧЕВОТО ЗАЙЧЕ?“
Цел: Да съдейства за затвърждаване на знанията на децата за понятията горе и долу.
Описание на играта: Играта е стара и добре позната на учителите, но е емоционална и интересна за децата. За нея не е необходима специална организация и подреждане на децата. Може просто да са в единия край на стаята. Учителят с огледалце прави слънчево зайче, а децата казват къде е, горе или долу. В края на играта може децата да погонят слънчевото зайче.
Материали: Малко огледало.
Игрови правила: Къде е слънчевото зайче? Отговори с „горе“ или „долу“.
ВИД: Подвижна игра
Име: „ОТПРЕД, ОТЗАД“
Цел: Допълва и затвърдява знанията на децата за ориентиране спрямо собственото си тяло (отпред, отзад).
Описание на играта: Децата са седнали в полукръг на столчетата си. Учителят дава команда „отзад“ и децата заобикалят столчето и застават зад него. При команда „отпред“ застават пред столчето. Играта се играе в един ден с играта: „КЪДЕ Е СЛЪНЧЕВОТО ЗАЙЧЕ?“.
Материали: играчки, избрани от децата.
Правила на играта: При команда „отзад“ децата застават зад стола. При команда „отпред“ децата застават пред столчетата.
ВИД: Музикално-подвижна игра
Име: „СЕЗОНИ“
Цел: Затвърдяване имената на четирите сезона.
Описание на играта: Децата са седнали в кръг на земята. Учителят предлага на децата картинки с дърво през четирите сезона, които ще останат в нея, и картинки, представящи символно четирите сезона (оранжево листо, снежинка, цвете и слънце) – за всяко дете по един символ. Всяко дете си избира или тегли картинка, която ще остане в него до края на музикално-подвижната игра. След кратко обсъждане учителката пуска любимата на децата песен „Сезони“, като децата трябва да вдигат картинката на сезона, за който се пее, и след това бързо да я свалят. Учителят може да подсказва, като вдига картинка на съответното дърво.
Материали: Картинки на дърво през различните сезони, картинки, представящи символно четирите сезона – оранжево листо, снежинка, цвете и слънце (Трябва да има за всяко дете символ.)
Текст на песента:
Пролет, лято, есен, зима –
четири сезона има. (3)
Пролет цветна е дошла,
цъфтят красивите цветя.
Лято топло, слънцето блести,
над морето детски смях ехти.
Есен златна, обагрена гора.
Падат, падат, падат всичките листа.
Зима снежна, вятърът студен
щипе бузки всеки зимен ден.
Пролет, лято, есен, зима –
четири сезона има.
Правила на играта: Разгледайте картинките и ще започнем да пеем песента, а когато се пее за твоя сезон – вдигни картинката. Когато започнем да пеем за друг сезон – свали я.
ВИД: Интерактивна игра от метода „Светкавица“
Име: „ХВАНИ ТОПКАТА И КАЖИ, ДЕН ИЛИ НОЩ?“
Цел: Допълване на представите за частите на денонощието и затвърждаване на елементарните времеви представи на децата за деня и нощта.
Игрово действие: Децата са седнали в кръг. Учителят хвърля мека топка към произволно избрано дете, като казва някаква дейност. Детето, което хване топката, трябва да каже за коя част от денонощието е характерна тя, за деня или за нощта. Може и обратния вариант, учителят да каже само ден или нощ, а детето да измисли характерна дейност.
ВИД: Подвижна игра
Име: „ЗА ВСЯКА ФИГУРА – КЪЩИЧКА“
Цел: Разпознаване на геометричната фигура кръг, квадрат и триъгълник при назоваване. Класификация на геометричните фигури по вид.
Описание на играта: Децата са разделени на отбори в зависимост от броя на децата в групата. Всеки отбор се хваща с една ръка за обръч и чака команда от учителят. На земята има поставени големи фигури от картон, по една от вид за всеки отбор. Когато учителят каже „КВАДРАТ“, целият отбор, държейки се за обръча, трябва да се придвижи до квадрат и да постави обръча над него, а със свободната ръка да образува покрив. Другите отбори обикалят стаята и търсят друг свободен квадрат, като минават между масичките и столчетата екипно. След това учителят обявява името на друга фигура и децата тръгват да я търсят, за да й направят къщичка.
Материали: обръчи, фигури от картон.
ВИД: Музикално-подвижна игра
Име: „ЕДИН, ДВАМА ИЛИ ТРИМА“
Цел: Упражняване на броенето до 3 и затвърдяване на представите на децата за числата до 3.
Описание на играта: Децата са хванати за ръце и под съпровода на музика: „Minoesjka“, се движат бавно в кръг. Учителката вдига табелка, на която има изобразена една, две или три точки, това означава, че на бързата част от музиката децата трябва да спрат, да се хванат за ръце по толкова деца, колкото показва табелката, и да танцуват, като подскачат и полюшват ръце.
Материали: музика – https://www.youtube.com/watch?v=p18proV-ntk, три табелки с по една, две и три точки.
Правила на играта: Когато музиката започне, се хващаме за ръце. Ще се движим бавно в ритъм, след това музиката ще се забърза, аз ще покажа табела с две или три точки, тогава образувайте групичка от толкова деца, колкото точки има на табелката, и подскачайте весело в ритъма. А какво ще стане, ако на табелката има една точка? Няма да се хващате с никой, а ще подскачате и танцувате сами.
ВИД: Подвижна игра
Име: „ДА НАХРАНИМ МЕЧЕТАТА“
Цел: Затвърдяване на представите за понятията едно и много.
Описание на играта: Всички деца са в единия край на занималнята, а в другия край има едно мече на земята и малко по-далече от него – група от мечета. Между тях има панер, в който са сложени картинки на храна, която мечките обичат: гърне с мед, ябълки, круши, риба и т.н., но като бройка са или един продукт или много – 3, 4, 5 и т.н. Целта на децата е да стигнат до панера с храна, но трябва да минат през блатото, като стъпват по камъчета. След като стигнат до панера, взимат картонче с храна и преценят на коя група мечета трябва да се даде, на едното или на многото.
Материали: Плюшени мечета, панер, картончета с храна за мечетата, торбички с пясък за препятствието.
Правила на играта: Преминете през реката като стъпвате по камъчетата, вземете храна от панера и нахранете мечетата. Върху камъчетата (торбичките с пясък) се стъпва с един крак. Преминавайте по трасето едно след друго и се изчаквайте. Не се връщайте по трасето, а изчаквайте отстрани.
ВИД: Дидактична игра
Име: „ТОЛКОВА, КОЛКОТО“
Цел: Упражняване на умението за установяване на количествено равенство между две групи предмети.
Описание на играта: Децата са седнали на масичките, за всяко дете има работен лист с три еднотипни дидактични задачи. На първата има една кукла, а на листа срещу нея – два възможни варианта за избор – група от една панделка и група от две панделки. Децата трябва да оградят тази група панделки, които са толкова, колкото куклите. На втората има три камиончета и група от три и група от две гуми. Децата трябва да оградят тази група гуми, която е толкова, колкото камиончетата. На третата задача има две пеперуди и група от едно и група от две цветя. Децата трябва да оградят групата на тези цветя, които са толкова, колкото са пеперудите.
Материали: работен лист и молив.
Правила на играта: Оградете тази група с панделки, които са толкова, колкото куклите. Оградете тази група гуми, които са толкова, колкото камиончетата. Оградете тази група цветя, които са толкова, колкото пеперудите.
ВИД: Подвижна игра
Име: „НАМЕРИ СЪЩОТО ПО ВИСОЧИНА“
Цел: Сравнява и разпознава еднакви по височина предмети.
Описание на играта: Децата са в единият край на занималнята, където са поставени кули, направени от голям конструктор. В другия край на занималнята върху масички са поставени макети на дървета, цветя и гъбки с различна височина. Децата трябва да вземат произволна кула, направена от конструктора, да отидат до макетите и чрез налагане да открият равния по височина макет.
Материали: Готови кули от голям конструктор, макети на дървета, цветя и гъбки с различна височина, изработени от картон.
Правила на играта: Децата избират кула, отиват до макетите и чрез налагане откриват равния по големина макет.
ВИД: Подвижна игра
Име: „КЪДЕ СА МИШЛЕТАТА?“
Цел: Усъвършенстване и овладяване на пространствените представи на децата за горе, долу, отпред и отзад.
Описание на играта: Децата са седнали в полукръг на столчетата. Всички имат диадеми на мишлета. Учителят избира едно от децата, което сяда на столче срещу останалите деца и започва да брои до 3 бавно. Останалите деца стават от столчетата и заемат различна позиция – едно пред столчето, друго зад столчето. Когато онова, което брои, каже „стоп“, движенията спират, а учителят пита: „Къде е Алекс?“ И детето отговаря например: „Алекс е зад стола“. След като учителят го попита няколко пъти, избраното дете се връща при останалите и чрез пляскане на ръка избира следващото дете, което да отговаря.
Материали: диадеми с ушички на мишле за всички деца от групата.
Указания: Учителят дава образец на отговор в началото на играта. „……. Е пред столчето“ или „…….. е зад столчето“.
ВИД: Дидактична игра
Име: „КОЕ ГОДИШНО ВРЕМЕ Е?“
Цел: Затвърдяване на представите на децата за четирите годишни времена.
Описание на играта: Децата са в единия край на занималнята, а в средата има четири раздалечени маси. На всяка маса има поставена картина, изобразяваща един от четирите сезона. Учителят минава и предлага на децата да си вземат от панер по една картинка, изобразяваща типични за сезоните характеристики. Децата разглеждат картинките и ги коментират, след което стават и се разхождат между масите, за да решат къде да поставят картинката си.
Материали: картини на четирите сезона за масите, малки картинки за децата, изобразяващи типични за сезоните характеристики, панер.
ВИД: Подвижна игра
Име: „ПРЕЗ ДЕНЯ ИЛИ ПРЕЗ НОЩТА?“
Цел: Затвърждаване на елементарните времеви представи на децата за деня и нощта.
Описание на играта: Децата са прави, хванати за ръце, в кръг. Учителката пита децата: „През деня или през нощта отиваме на детска градина?“ Децата отговарят и заедно тръгват към голямо слънце, поставено на земята, и образуват около него кръг. Учителят пита „През деня или през нощта обличаме пижами?“ Децата отговарят и заедно тръгват към голяма луна, поставена на земята, като образуват около нея кръг. Учителят пита „През деня или през нощта се виждат звездите?“ Децата отговарят и остават около луната. И т.н.
Варианти на играта: Ако децата имат желание, могат да заемат мястото на учителя като водещи.
Указания: Ако дете е водещ, учителят му дава образец на въпрос: „През деня или през нощта правим еди-какво си“.
ВИД: Дидактична игра
Име: „ГЛАВОБЛЪСКАНИЦА“
Цел: Упражняване на уменията на децата да избират при назоваване геометричните фигури кръг, квадрат и триъгълник и да ги съотнасят към предмети от заобикалящата го среда.
Описание на играта: Децата са на масичките или на столчета в полукръг. Учителят кани първото дете отпред и то хвърля голям надуваем зар. На него има апликирана по два пъти всяка от изучените фигури (кръг, квадрат и триъгълник). Ако детето може, назовава името й, ако не може, учителят му помага, след това детето трябва да даде пример за предмет, който вижда в стаята или който е виждал някъде. След това сяда и излиза следващо дете.
Материали: Надуваем зар с картинки на триъгълник, кръг и квадрат.
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „ДА БРОИМ ДО ТРИ“
Цел: Затвърдяване на знанията на децата за числата до 3 и упражнение на броенето.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629338
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „ЕДНО И МНОГО“
Цел: Прилага уменията си за разпознаване на едно и много.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629562
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „ИМА ЛИ ХРАНА ЗА ВСЕКИ?“
Задача: Сравнява предметни групи до три предмета и определя къде са толкова – колкото.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629288
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „СЪСТЕЗАНИЕ“
Цел: Знания за различни по височина предмети.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629461
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „КЪДЕ Е?“
Цел: Демонстрира знанията си за ориентиране в двумерното пространство (горе, долу). Показва и описва посочени обекти. Демонстрира динамични представи за ориентиране по картина.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629432
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „ЧЕТИРИ СЕЗОНА“
Цел: Формира умения за ориентиране във времевите промени чрез разпознаване на типичните за сезона характеристики. Демонстрира знания за годишните сезони.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629228
ВИД: Електронна интерактивна игра
Име: „СЛЪНЦЕ И ЛУНА“
Задача: Разпознава по картини кои действия през коя част на денонощието се случват. Споделя личен опит.
Игра в Learningapps.org: https://learningapps.org/38629531
ВИД: Игра с програмируем робот
Име: „АЗ ЩЕ ТИ КАЖА КЪДЕ“
Задача: Има конкретни представи за геометричните фигури кръг, квадрат и триъгълник и програмира учебен робот до назованата фигура.
Описание на играта: Децата са седнали на столчетата, които са подредени във формата на буквата „П“. Пред тях на земята са поставени геометричните фигури – кръг, квадрат и триъгълник. Учителят предлага на произволно избрано дете да си избере геометрична фигура, след това получава дистанционното на програмируемия робот „Botley“. Детето задава команди чрез дистанционното – напред, назад, наляво и надясно, като се стреми да заведе робота до избраната геометрична фигура. Когато го направи, дистанционното се подава на следващо дете.
Материали: програмируем робот „Botley“ и геометрични фигури от картон.
-
- Божилова, В. Интерактивна педагогическа ситуация в детската градина. РААБЕ България, 2019.
- Велева, А. Педагогика на играта. Русе, 2013.
- Велева, А. Проблеми на теорията на играта. Плевен МЕДИАТЕХ, 2019.
- Георгиева, Е. Играта: как да играем с децата от 3 до 7 години. Димант, 2022.
- Господинов, Б. и авторски колектив. Педагогика. УИ „Св. Климент Охридски“, 2018.
- Капитанова, Д. Методика на формиране на математически представи в детската градина. Университетско издателство „Паисий Хилендарски“, 2018.
- Мястото на програмируемите играчки в съвременното предучилищно образование. – Дом, дете, детска градина, 5, 2016, с. 81-89.
- Узунова, З. Теория и методика за формиране на математически представи. Пазарджик, 2003.
- Мариета Димитрова
ДГ „Рай“ – гр. Любимец