Представен е анализ на резултатите от емпирично изследване, насочено към ефективността на проектно-базираното обучение за усвояване на правописни компетентности от ученици в трети клас. Изследването сравнява резултатите на експериментална и контролна група чрез диагностичен и контролен тест, последвани от вариационен и корелационен анализ. Данните ясно показват значително подобрение в езиковите умения на учениците, обучавани по проектен метод. Това потвърждава хипотезата, че активните и ученикоцентрични подходи са по-ефективни от традиционното обучение в началния етап.
Съвременната педагогика търси методи, които да отговарят на нуждите на учениците от поколението Z, като ги мотивират и ангажират в процеса на учене. Един от най-перспективните методи е проектно-базираното обучение (PBL), което залага на активно участие, решаване на реални задачи и създаване на конкретни продукти. Проведеното емпирично изследване в трети клас има за цел да установи ефективността на PBL при овладяване на правописните умения.
В началния (констатиращ) етап на изследването се изследват правописните умения на две групи:
Експериментална група (ЕГ): 24 ученици, обучавани по проектно-базиран метод;
Контролна група (КГ): 23 ученици, обучавани по традиционна методика.
Група |
Среден брой точки |
Оценка |
ЕГ |
27.5 |
4 |
КГ |
25.8 |
4 |
Анализ по видове задачи:
Вид задача |
ЕГ (%) |
КГ (%) |
Коментар |
Свържи по двойки (гласни) |
80 |
78 |
Сходни фонетични умения |
Добави пропуснатата буква |
70 |
68 |
Начално ниво на правопис |
Попълни съгласен |
65 |
63 |
Равностойни граматични умения |
Подчертай сгрешени думи |
60 |
58 |
Слабо развито езиково внимание |
Запиши „и“ или „й“ |
62 |
60 |
Минимална разлика |
Избери правилна буква, направи проверка |
68 |
66 |
Аналитични умения в процес на развитие |
Зачеркни грешна буква |
66 |
64 |
Сходно ниво |
Множествено число |
70 |
68 |
Почти идентични граматични умения |
Подчертай думата за проверка |
72 |
70 |
Фонетична осъзнатост в начален стадий |
След прилагане на проектно-базирано обучение се отчита значително подобрение в експерименталната група:
Група |
Среден брой точки |
Оценка |
ЕГ |
35.8 |
5 |
КГ |
26.3 |
4 |
Вид задача |
ЕГ (%) |
КГ (%) |
Свържи по двойки (гласни) |
92 |
79 |
Добави пропусната буква |
85 |
66 |
Попълни съгласен |
88 |
65 |
Подчертай сгрешени думи |
82 |
63 |
Запиши „и“ или „й“ |
80 |
61 |
Избери правилна буква |
85 |
64 |
Зачеркни грешна буква |
83 |
62 |
Множествено число |
87 |
68 |
Подчертай думата за проверка |
88 |
70 |
Етап |
Група |
Среден резултат |
Медиана |
Ст. отклонение |
Констатиращ |
ЕГ |
27.5 |
27 |
3.2 |
Констатиращ |
КГ |
25.8 |
26 |
3.5 |
Контролен |
ЕГ |
35.8 |
36 |
4.1 |
Контролен |
КГ |
26.3 |
26 |
3.7 |
p < 0.01 на контролен етап – значима разлика в полза на експерименталната група.
Силна положителна корелация между процента правилни отговори и крайния резултат:
- r ≈ 0.9 за експерименталната група;
- по-слаба корелация за контролната група.
Заключение
Резултатите от изследването категорично потвърждават, че проектно-базираното обучение е ефективна образователна стратегия за повишаване на правописните умения в началното образование. Докато контролната група, обучавана по традиционни методи, не показва съществен напредък, експерименталната група демонстрира значително повишаване на езиковата компетентност. Разликите са статистически значими, а резултатите по отделни задачи ясно показват предимствата на активното, интерактивно и ангажиращо обучение. Настоящото изследване подкрепя въвеждането на проектно-базирани подходи в начален курс като средство за подобряване качеството на езиковото образование.
-
- Вълчева, Г. Образователни стратегии в началното училище. С., Просвета, 2022.
- Дюи, Дж. Опит и образование. С., Изток-Запад, 2005.
- Килпатрик, У. The Project Method. Teachers College Record
- Коларова, А. Проектно обучение и изграждане на езикова компетентност. – Педагогика, бр. 3, 2017.
- Tabachnick, B. G., & Fidell, L. S. Using Multivariate Statistics, 2013.
- Детелина Кафеджиева