В ерата на дигитализация и глобална комуникация овладяването на речевите умения е от решаващо значение за личностната и професионалната реализация на подрастващите. Началният етап от обучението полага основите на устната и писмената комуникация и е подходящ период за въвеждане на иновативни образователни практики. Настоящата статия представя методиката и етапите на педагогически експеримент за подобряване на комуникативно-речевите умения при второкласници чрез реализиране на проект „Млад журналист“.
Цел на изследването
Целта на изследването е да се провери ефективността на иновативен проектно-базиран подход за развитие на комуникативно-речевите умения на учениците от втори клас чрез участие в симулирана журналистическа дейност.
Хипотеза
Ако учениците бъдат включени в проектно-базирана дейност с реален комуникативен контекст (журналистически практики), то техните умения за устна и писмена комуникация ще се подобрят значително спрямо началното равнище.
Методика на изследването
1. Обект на изследване
Комуникативно-речеви умения на ученици от втори клас.
2. Предмет на изследване
Влияние на иновативната педагогическа практика „Млад журналист“ върху развитието на речевите компетенции.
3. Изследователски методи
- Педагогическо наблюдение;
- Диагностичен входен и изходен тест;
- Анкетиране;
- Анализ на ученически продукти (новини, интервюта, съобщения);
- Сравнителен анализ.
4. Извадка
Ученици от два паралелни втори класа:
- Експериментална група (EG): 20 ученици, участващи в проекта „Млад журналист“;
- Контролна група (CG): 20 ученици, обучавани по стандартна програма.
Описание на експеримента
Етап 1: Подготвителен (диагностичен)
Цел: Определяне на началното равнище на комуникативно-речевите умения.
Дейности:
Провеждане на входен тест с три компонента:
- Съчиняване на кратко съобщение;
- Разказ по серия картинки;
- Кратък диалог с учителя.
Оценка по критерии:
- Богатство на речниковия запас;
- Граматична правилност;
- Логическа свързаност;
- Увереност при изказа.
Резултат:
Входните данни показаха, че 60% от учениците в двете групи имат средно ниво, 30% – ниско, а само 10% – високо ниво на речева компетентност.
Етап 2: Интервенционен (експериментален)
Продължителност: 8 седмици (2 месеца)
Метод: Интегриране на проект „Млад журналист“ в учебната и извънкласната дейност.
Основни педагогически принципи:
- Учебно съдържание, поднесено чрез ролеви и творчески дейности;
- Учителят като фасилитатор, учениците – активни участници;
- Работа в екип;
- Използване на реални комуникационни ситуации.
Табл. 1. Дейности по седмици
Седмица |
Дейност |
1 |
Въведение в журналистиката: понятията новина, интервю, репортаж и др. |
2 |
Съставяне на новина по събитие в клас |
3 |
Провеждане на интервю с родител |
4 |
Написване на съобщение и покана |
5 |
Изготвяне на „репортаж“ от училищно събитие |
6 |
Подготовка на статии и рисунки за вестник |
7 |
Оформяне на „Класен вестник“ |
8 |
Презентация и обратна връзка от аудиторията (родители/учители) |
Етап 3: Контролен (диагностичен)
Цел: Измерване на напредъка чрез изходен тест (същите компоненти като във входния).
Резултати:
Експериментална група (EG):
- 70% от учениците достигат високо ниво;
- 25% – средно;
- 5% – ниско.
Контролна група (CG):
- 20% – високо;
- 55% – средно;
- 25% – ниско.
Анализ
Експерименталната група показва значителен напредък в свободното изразяване, логиката на изложението и богатството на речта, което потвърждава ефективността на метода.
Обобщение
Изследването потвърди хипотезата, че иновативният проект „Млад журналист“ оказва положително въздействие върху развитието на комуникативно-речевите умения при второкласници. Учениците, включени в проекта, развиха умения за самостоятелно мислене, изразяване на мнение, създаване на текст и говорене пред аудитория. Методиката съчетава игрови елементи, ролеви задачи и работа с реален комуникационен контекст.
Изводи:
-
Проектно-базираните практики повишават мотивацията и активността на учениците.
-
Иновативната форма на обучение подпомага естественото развитие на речта.
-
Подобен подход е приложим и в други учебни предмети и възрастови групи.
Виготски, Л. С. Мислене и говор. С., Наука и изкуство, 1978. Иванова, М. Методи за оценяване на комуникативни умения в началното образование. С., Булвест 2000, 2020. Коларова, Е. Интерактивни подходи в обучението по български език в начален етап. – Педагогика, бр. 4., 2021. Министерство на образованието и науката (МОН). Наръчник за учителя по проектно-базирано обучение. European Commission. Key Competences for Lifelong Learning, 2018. Thomas, J. A Review of Research on Project-Based Learning. Autodesk Foundation, 2000. Веселка Веселинова 15. СУ „Адам Мицкевич“ – София